Att utesluta spannmål/cerealier eller gluten (vilket ger i princip samma sak) är ganska populärt idag.

Motiveringarna till varför man skulle göra det är flera och de har alla det gemensamma i att de från början är påhittade från i princip ingenting och fortfarande idag finns det inga belägg för varför det skulle vara någonting bra i det.

Däremot så får förändringen troligen ofta en positiv effekt på folks kost. Raffinerade former av spannmål, mestadels vetemjöl, är en del av väldigt mycket skitmat och om folk börjar titta på baksidan av förpackningar för att leta efter spannmål för att utesluta det så försvinner väldigt mycket skitmat från deras kost.

I det här tårtdiagrammet kan du se källorna till spannmål i den genomsnittliga amerikanska dieten.

Som vanligt äter vi inte lika illa här i Sverige men trenden är den samma och effekten av att utesluta spannmål/gluten blir också den samma om än i mindre mån då med.

Folk äter mindre skitmat och upplever att de mår lite bättre. Revolutionerade inte sant 😉.

Det är givetvis möjligt att det ligger mer bakom än så här. Till exempel innehåller vete någonting som heter fruktan som kan ge gaser och magbesvär hos de med IBS.

Sen finns det som sagt mycket annat som påstås men egentligen ingenting mer har något starkt stöd inom forskningen idag.

Huvudförklaringen ligger oavsett av allt att döma i att folk helt enkelt börjat äta bättre. Många gånger så här ju samma människor som gett sig på det här också börjat äta väldigt mycket mindre av tillsatt socker och annat som gör att matkvaliten förbättras ytterligare. *OBS, det här gäller inte celiaki, en verklig sjukdom där man inte tål gluten. Eller veteallergi. Det här handlar om glutenkänslighet eller NCGS som det ibland förkortas.

Se inlägget på Instagram

Uppskattade du den här artikeln?

Allt som jag skriver på den här sidan och mina sociala medier är gratis för alla, men tar så klart av min tid. Så om du uppskattar det jag gör så kan du stödja mig lite så jag kan lägga mer tid på att skriva och dela intressanta saker genom att bli medlem på min Patreon.

Glöm inte att också följa mig på Sociala medier. För närvarande är jag mest aktiv på Mastodon, Instagram. Facebook och Twitter.


Upptäck mer från Träningslära

Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *