Omskriven läskreklamlåt

Spoof på Coca-Cola reklam

Center for Science in the Public Interest, CSPI, är en organisation i USA som arbetar med att försöka förbättra folks hälsa och faktiskt även miljön. De arbetar främst kring saker som berör livsmedel och matvanor och de släpper en hel del bra material.

Den här omgjorda versionen av en gammal Coca-Cola reklam släppte de för några dagar sen och jag tyckte att den var värd att dela.

Ärligt talat så har jag normalt lite svårt för den här typen av tilltag, särskilt när det blir så extremt som i videoklippet. Det är givetvis inte så enkelt som att de som sjunger blev sjuka endast på grund av att de druckit läsk. Samtidigt är det som det står i videoklippet så att läskföretagen lägger ungefär 1 miljard på att marknadsföra sina produkter varje år och det är inte en lätt PR-maskin att försöka bemöta.

Frågan är ju då om den här typen av videoklipp fungerar bättre än mer nyanserad information där man säger att läsk och sockersötade drycker är ett stort problem men att annat spelar in och att det faktiskt går att klara sig ifrån metabola sjukdomar även men en liten läskkonsumtion?

Att man pekar ut just läsk i den här typen av videoklipp är i alla fall helt rätt val, Läsk – världens sämsta livsmedel?

Kort om CSPI

Till skillnad mot de flesta andra organisationer av den här typen har de dock sin grund inom vetenskapen vilket gör att de sällan överdriver eller totalt skiter i vetenskap till förmån för vad de inbillat sig själva är ”bäst”. Du ska alltså inte jämföra CSPI med trams likt Matfusket eller kanske organisationer som Greenpeace eller liknande där man kan tycka att de kanske har hjärtat på rätt ställe men de har ofta noll koll på vad som är en bra väg för att nå målet utan deras beslut är med ideologi än faktabaserat.

Så när CSPI publicerar saker är det oftast värt att både lyssna på och fundera kring. Du hittar en hel del info på deras hemsida med där de till exempel har fokus på följande saker när det gäller nutrition:

  • Märkning av mat
  • Hälsosamma val runt kassorna i butikerna
  • Hälsosamma offentliga platser
  • Marknadsföring riktad mot barn
  • Märkning av menyer i restauranger
  • Salt
  • Skolmaten
  • Sockersötade drycker
  • Transfett

En väldigt sund lista med saker att fokusera på…

1 thought on “Omskriven läskreklamlåt

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *