Omskriven läskreklamlåt

Publicerat den 1 kommentar till Omskriven läskreklamlåt
Spoof på Coca-Cola reklam

Center for Science in the Public Interest, CSPI, är en organisation i USA som arbetar med att försöka förbättra folks hälsa och faktiskt även miljön. De arbetar främst kring saker som berör livsmedel och matvanor och de släpper en hel del bra material.

Den här omgjorda versionen av en gammal Coca-Cola reklam släppte de för några dagar sen och jag tyckte att den var värd att dela.


Att man pekar ut just läsk i den här typen av videoklipp är i alla fall helt rätt val, Läsk – världens sämsta livsmedel?

Kort om CSPI

Till skillnad mot de flesta andra organisationer av den här typen har de dock sin grund inom vetenskapen vilket gör att de sällan överdriver eller totalt skiter i vetenskap till förmån för vad de inbillat sig själva är “bäst”. Du ska alltså inte jämföra CSPI med trams likt Matfusket eller kanske organisationer som Greenpeace eller liknande där man kan tycka att de kanske har hjärtat på rätt ställe men de har ofta noll koll på vad som är en bra väg för att nå målet utan deras beslut är med ideologi än faktabaserat.

Så när CSPI publicerar saker är det oftast värt att både lyssna på och fundera kring. Du hittar en hel del info på deras hemsida med där de till exempel har fokus på följande saker när det gäller nutrition:

  • Märkning av mat
  • Hälsosamma val runt kassorna i butikerna
  • Hälsosamma offentliga platser
  • Marknadsföring riktad mot barn
  • Märkning av menyer i restauranger
  • Salt
  • Skolmaten
  • Sockersötade drycker
  • Transfett

En väldigt sund lista med saker att fokusera på…

1 kommentar

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *