Den här hysteriskt roliga titeln hade en nyligen publicerad studie och förutom titeln så tycker jag också att budskapet är intressant. Det man gjort är att man undersökt hur barn gör sina matval i en snabbmatsrestaurang beroende på hur man framställer alternativen för dem. Det man gjorde var att man vid några tillfällen först visade barn bilder på hjältar eller personer som de såg upp till och så frågade man dem om de tror att den personen skulle välja pommes eller äppelklyftor till sin mat. Senare fick barnen välja mellan dessa två alternativ.
Vid ett annat tillfälle fick barnen titta på ett gäng foten med nyttig och onyttig mat och barnen skulle då säga om de tyckte maten var nyttig eller inte. Det man trodde här var att barn som var bättre på att urskilja bra mat mot dålig skulle göra nyttigare val själva.
Resultatet visade att chansen var större att barnen skulle välja det nyttiga alternativet till sig själv efter det att de funderat på vad superhjältarna skulle välja kontra om de verkligen visste vad som var nyttigt eller inte.
Det jag direkt tänker när jag ser det här resultatet är alla barnreklam och förpackningar där det väldigt ofta är spindelmannen, någon disneyfigurer, Batman osv på framsidan. Resultatet i den här studien antyder ju att denna reklam kan få barnen att ”medvetet” välja de onyttiga alternativen framför de nyttiga bara baserat på att deras favoritfigur är på förpackningen.
Pediatr Obes. 2012 Apr;7(2):121-3.
What would Batman eat?: priming children to make healthier fast food choices.
Wansink B, Shimizu M, Camps G.
BACKGROUND:Fast food patronage is a frequent reality for many children and their parents. Although there are increasingly healthier alternatives for popular menu items (apple slices instead of French fries), they are infrequently selected.
OBJECTIVES:We investigated whether either of two priming tactics – the priming of a role model’s food choices or the priming of healthy foods – could influence children to make healthier fast food choices.
METHODS:In the priming model condition, 22 children (ranging in age from 6 to 12 years) were presented with 12 photos of 6 admirable and 6 less admirable models and asked, ’Would this person order apple fries or French fries?’ In the health prime condition, the same children were shown 12 photos of 6 healthy foods and 6 less healthy foods and asked to indicate if each food was healthy or unhealthy.
RESULTS:When children were asked what various admirable people – such as Batman or Spiderman – would eat, 45% chose apple slices over French fries, which was higher than the health prime (P < 0.001) or the control condition (P < 0.001).
CONCLUSIONS:Advising a parent to ask their child ’What would Batman (or another admired character or person) eat?’ might be an easy step to take in what could be a healthier fast food world.
Haha! It is SO obvious: Nu blir det att sätta häftigaste batmanbilden på kylskåpsdörren!
[…] bra stöd för från verkliga studier på området med. Jag har skrivit om två exempel i inläggen What would Batman eat? och Coola namn gör att barn äter mer av […]