Hjälper det att utesluta bröd om man vill gå ner i vikt?

Är det lättare eller svårare att gå ner i vikt om man utesluter bröd?
Är det lättare eller svårare att gå ner i vikt om man utesluter bröd?

Bröd är ett livsmedel som får mycket skit nuförtiden. En av huvudorsakerna är att det påstås att bröd mättar väldigt dåligt alternativt till och med stimulerar hunger. På grund av detta får bröd ofta skulden som en viktig faktor till dagens övervikt och i princip alla dieter som säljs idag förespråkare att man ska utesluta bröd om man vill gå ner i vikt. För att undersöka om just bröd har någon speciell effekt genomfördes nyligen en studie med titeln ”Evaluation of the usefulness of a low-calorie diet with or without bread in the treatment of overweight/obesity”. Här under ser du abstraktet till studien.

BACKGROUND & AIMS: Despite the lack of scientific evidence, bread is one of the most restricted foods in popular hypocaloric diets. The aim of this study was to compare two nutrition strategies (with or without bread) designed to promote weight loss in overweight/obese women. METHODS: A clinical, prospective and randomised study in which 122 women >18 years, BMI = 25 < 40 kg/m(2) were divided into two groups: intervention group (BREAD, n = 61) and control group (NO BREAD,  n = 61). Both groups received a low-calorie diet (with or without bread), nutrition education and physical activity guidelines, and were monitored for 16 weeks. RESULTS: 104 women completed the study (48.4 ± 9 years, 29.8 ± 3.5 kg/m(2)). Anthropometric and biochemical markers improved after the intervention without significant differences between groups. BREAD group significantly increased total cereal consumption (3.2 ± 1.3 to 3.7 ± 0.5 servings/day, P < 0.05) and the percentage of energy from carbohydrates (41.2 ± 6.4 vs. 45.9 ± 5.0% P < 0.001) and reduced fat (39.0 ± 6.6 vs. 32.7 ± 5.1% P < 0.001). In contrast, NO BREAD group increased the discrepancy with recommended consumption. NO BREAD group had the most dropouts (21.3% vs. 6.6%, P < 0.05). CONCLUSION: The bread inclusion in a low-calorie diet designed for weight loss favoured a better evolution of dietetic parameters and greater compliance with the diet with fewer dropouts.

En ganska intressant studie som visar att bröd inte har någon unik plats. Att det var fler som hoppade av i gruppen som inte fick äta bröd tycker jag är väldigt intressant.

I själv studien påpekar man också en del saker vilket ganska klart visar att bröd inte är huvudorsaken till övervikt i alla fall i vissa populationer. Till exempel så har man i Spanien minskat brödkonsumtionen med över 60 % mellan 1964 och 2006 samtidigt som övervikten ökat under samma tid.

Bröd eller vete

Många som säger att bröd är dåligt upplever jag mest använder bröd som syndabock eftersom det är en stor kalorikälla hos många. Bröd blir därför exemplet. Samtidigt är det oftast olika cerealier (sädeslag) eller specifikt vete som man egentligen anser är dåligt.

I den här studien har man endast uteslutit bröd. Deltagarna fick dock fortsätta att äta både andra cerealier och vete. De blev till och med tillsagda att istället för bröd så skulle de äta fler serveringar av ”Cereals, pasta, rice, potatoes, legumes, etc”. Personligen hade jag hellre sett en studie där man uteslutit alla cerealier eller alla veteprodukter.

Om det är så att cerealier eller vete är en orsak till övervikt så säger med andra ord den här studien ingenting. Den här studien verkar mest vara till för att friskriva bröd än för att verkligen undersöka något mer intressant. Orsaken till detta anser jag att man hittar i slutet på studien där författarna skriver ner eventuell jäv. Där hittar man följande:

This study was made possible thanks to a research project funded by the “Pan cada día” (Daily Bread) open call promoted by the Scientific Committee of Bread and by Incerhpan (Interprofessional Agrifoods of the Cereals-Flour-Bread Chain).

Ska vi ge studien lite kred så var ju även potatis och ärtväxter med i inget bröd gruppen så det är möjligt att de åt lite mindre vete. Och nu har vi också något som visar att bröd troligen inte är mer speciellt än någon annan produkt baserad på precis samma råvara i kosten. Den ganska klassiska åtgärden från personer som vill gå ner i vikt där de endast slutar äta bröd och i övrigt äter nästan som vanligt känns ju också ganska meningslös. Men det tyckte jag redan innan jag läste den här studien 🙂

0 svar på ”Hjälper det att utesluta bröd om man vill gå ner i vikt?

  1. Håller med om att jag hellre hade sett en studie med en grupp som inte åt några cerealer alls eller väldigt lite.

    Bröd vs andra former av spannmål är framförallt att det innehåller mindre vatten än ex. pasta (och på pappret är mer näringsrikt 😀 :D)

    Mina personliga erfarenheter är att bröd och spannmål i alla dess former inklusive pasta är för gott.

    Och kombineras väldigt ofta med stora mängder FETT och ibland socker vilket kan bli en kalorifälla i slutändan som inte mättar lika mycket som rotfrukter och ris.

    Så jag håller min konsumtion av spannmål på en lägre nivå än rotfrukter och grönsaker för att inte bli tjock eftersom jag har lätt för att bli överviktig och inte orkar räkna kalorier varje dag.

    Brödet ser jag till att kombinera med pålägg av god kvalitet.

    Bröd/spannmål med dess -kombinationer- är gissningsvis en stor anledning till fetmaexplosionen i vissa arabländer just nu. Antagligen är de för duktiga på att göra spannmålet -för- gott samt kombinerar det med läsk ala USA 😉

    http://meritwager.wordpress.com/2012/03/06/fettbomben-har-exploderat-i-sex-rika-arablander/

  2. Efter att både ha snöat in på paleo* samt bakat och ätit ganska stora mängder bröd under några år så är jag rätt nöjd med att utesluta bröd både under viktnedgång och annars.

    Det är energitätt, innehåller inte särskilt mycket näring och verkar åtminstone för mig ge en ganska så bubblig mage och dessutom behövs det en skaplig mängd fett för att det ska bli trivsamt att äta.

    Makromässigt är det ju mest kolisar och det är ju rätt lätt att få i sig genom rotsaker, pasta, ris eller vad man nu vill. Dessutom så lämnar ju skippat bröd lite mer utrymme i energibudgeten för belöningsgodis utan att förstöra makrofördelningen helt.

    Ska man se på det rationellt så är väl min enda någorlunda goda anledning att äta ris men inte bröd den observerade bubbliga magen.

    * Vilket funkade ganska bra för att gå ned i vikt. Eftersom åtminstone min tolkning uteslut i princip alla energitäta produkter utom animaliskt fett, vilket är rätt träligt att stoppa i sig några större mängder av.

  3. Rent näringsmässigt är spannmål rätt bra faktiskt om man jämför det med andra stora kolhydratkällor som potatis, majs och ris. Gäller dock precis som ris och potatis att man kombinerar det med något bra så att man inte låter det stå för för stor del av energiintaget.

    Det som gör spannmål, speciellt vete, så unikt är att det är mer energitätt än de andra viktiga kolhydratkällorna, samt är rejält gott (godast av alla enligt mig) och går att kombinera och variera med allting möjligt. En av anledningarna är gluten som påverkar bakegenskaperna hos vete mycket positivt. Sen går det att göra pasta och nudlar av det. Det ger en stor variation där sånt som socker och olja kan smyga sig in och driva upp energimängden i högre takt än mättnadsgraden.

    Enligt min analys så är det dålig matkultur som är största anledningen bakom fetmaexplosionen i världen och där är det vete och socker som antagligen är viktigaste faktorerna. Jag säger inte olja och fett för vi har haft och ätit det i hela mänsklighetens historia. Dock gör det det hela så mycket farligare när stärkelse, socker OCH fett blandas, ex muffins. I länder där man fortfarande äter näringsrika och välkomponerade maträtter samt håller nere skräpmaten håller man sig smal även utan fysisk aktivitet (ex. Kina, Sverige till viss del).

    Matkulturer som gör det socialt acceptabelt att frossa i munkar och läsk är vad som är problemet. Fysisk aktivitet är viktigt, men vi kan hitta exempel i världen där fysisk aktivitet inte är någon viktig del av människors liv och man är ändå smal (asien). Däremot känner jag inte till några exempel där sånt som läsk, munkar och muffins är en viktig del av ”normalkosten” i landet och övervikt inte är något problem. Det är ingen som kommer att se på dig snett i USA om du äter kladdkaka med grädde och läsk varje dag. I Sverige tror jag det är mer sannolikt att du får negativa kommentarer och blir utsatt för grupptryck 😀

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *