Sötningsmedel, Livet är orättvist, Sprint eller knäböj och FMS som screening

Är sötningsmedel farligt

Här är ännu en lista med lite artiklar skrivna av mig som publicerats på lite andra ställen än Träningslära och här på Träna Styrka. Jag delar alltid med mig av de här direkt via Twitter, Instagram eller Facebook så vill du veta allt jag håller på med rekommenderar jag dig att följa mig där. Jag tipsar också om mycket annat intressant läsning via Twitter och Facebook.

Nedan följer lite fler artiklar från september 2015.

Sötningsmedel och djävulens advokat

I den här artikeln på Tyngre tar jag upp eventuella argument emot sötningsmedel som inte går att avfärda helt med den kunskap som finns idag. Efter det så förklarar jag varför jag för närvarande tror att de här sakerna inte är någonting att oroa sig för. Du hittar artikeln här, Djävulens advokat om sötningsmedel.

Sprintträning eller knäböj för mer snabbhet?

För någon som vill bli explosivare och snabbare på kortare sträckor fungerar oftast knäböj som övning. Dock är det ju också så att det allt som oftast är bäst att faktiskt träna det man vill bli bra på och därför bör sprintträning vara det mest effektiva för att just bli explosivare och snabbare.

Knäböj och sprintträning

När det gäller sprint och explosiva saker överlag har styrka dock en viktig roll och i den här artikeln på Tyngre skriver jag om en studie där man jämfört effekten av att träna explosiva knäböj eller sprintträning på just sprintförmåga och styrka i knäböj. Resultatet är både intressanta och lärorika. Du hittar artikeln på Tyngre, Sprintträning eller knäböj för mer snabbhet?

Livet är inte rättvist när det gäller viktnedgång

Vi människor är väldigt lika varandra men trots det finns där onekligen en hel del skillnader i hur vi reagerar på till synes samma förändringar. I den här artikeln på tyngre tar jag upp en studie som tydligt visar att människor svarar olika på ett visst kaloriunderskott och att vissa personer därför kommer att behöva dra ner på sitt kaloriintag mer än andra för att kunna uppnå samma viktnedgång.

Du hittar artikeln här, Livet är inte rättvist – när det gäller viktnedgång.

Functional Movement Screen verkningslöst?

Jag har skrivit om FMS och andra screeningsverktyg många gånger om både här och på Träningslära tidigare och i den här artikeln på Tyngre summerar jag i princip dessa tidigare tester samtidigt som jag resonerar lite kring screening i allmänhet och varför det är så svårt att verkligen få till någon praktiskt användbar screening.

Du hittar artikeln här, Functional Movement Screen verkningslöst?

9 thoughts on “Sötningsmedel, Livet är orättvist, Sprint eller knäböj och FMS som screening

  1. Jag skulle gissa på att det är årtidsberoende. Blir mer på sommaren. Men i snitt kanske 3 gånger i veckan, i princip alltid lightvarianter.

  2. Tack för intressanta artiklar. Enbenböj/pistols är ju troligen inte optimala för att bygga maxstyrka (jämfört med vanliga knäböj) men tror du att dessa kan fungera bra för ökad explosivitet/snabbhet?

  3. Angående ”Livet är inte rättvist när det gäller viktnedgång”.

    De/du får det som vanligt att framstå som att det är mängden kalorier som är det som uteslutande påverkar resultatet. Att öka/minska kalorimängden med ”samma energifördelning”, som i studien, är ju på intet sätt ett bevis för att det faktiskt var kalorimängden som styrde utgången. Om man hårdrar det så är kalorimängden i sig självt i den här studien inget bevis för att kalorimängden hade något med saken att göra över huvud taget.

    Den extra mängden protein kanske tex inte hade någon betydelse för utgången medan den ökade mängden fett ledde till helt andra förutsättningar för viktnedgång. Det hela är som att säga ”ät en påse chips om dagen och blinka oftare under fyra veckor”, och sen dra slutsatsen att mer frekventa blinkningar leder till viktuppgång. Tänker man enbart kalorimängd så simplifierar man det hela redan från början till en nivå där det inte går att dra några som helst slutsatser.

    Ytterligare en meningslös studie där man kan förvränga resultatet till precis det man vill alltså. Tyvärr är det precis den här typen av studier och den här typen av artiklar du skriver som alla bantarklåpare utnyttjar för att lura desperata människor. ”Titta, studien visar att mängden kalorier varierar för olika människor, därför har vi en extra dyr bantar-godisbar som är extra liten och innehåller extra få kalorier”.

  4. Göran: ..medan den ökade mängden fett ledde till helt andra förutsättningar för viktnedgång

    Vad skulle ske då menar du? Rent fysiologiskt alltså.

  5. YAT: Vad skulle ske då menar du? Rent fysiologiskt alltså.

    Göran har givetvis ingen som helst aning 🙂 Han bara försöker förklara bort alla studier som finns som inte visar på det han vill tro på så att han ska slippa förändra sin tro efter verkligheten typ.

  6. Patrik:
    Hur ofta dricker du själv läsk?

    Ta bort min kommentar och denna ovan tack. Jag äger sajten nu och vill ej ha länken. Tack på förhand. 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *