Potatis FTW!!

Bönor och potatis och näringsriktOkej, en det blev en lite överdriven rubrik idag men det är är ändå en ganska intressant studie som jag tänkt ta upp i det här inlägget. Potatis har ju fått ta emot en hel del negativt kastat sitt håll de senaste åren, först med GI-trenden och nu med LCHF-trenden och jag tycker att mycket av det är orättvist. För nästan två månader sen skrev jag inlägget Potatis som livsmedel där jag tog upp att potatis faktiskt är ett ganska näringsrikt livsmedel.

För någon vecka sen publicerades så en intressant studie där man tittat på olika grönsaker och försökt räkna ut vilken grönsak som ger mest näring för pengarna. Och en av segrarna vid den jämförelsen blev faktiskt potatisen.

PLoS One. 2013 May 15;8(5):e63277.
Vegetable cost metrics show that potatoes and beans provide most nutrients per penny.
Drewnowski A, Rehm CD.

Vegetables are important sources of dietary fiber, vitamins and minerals in the diets of children. The United States Department of Agriculture (USDA) National School Lunch Program has new requirements for weekly servings of vegetable subgroups as well as beans and peas. This study estimated the cost impact of meeting the USDA requirements using 2008 national prices for 98 vegetables, fresh, frozen, and canned. Food costs were calculated per 100 grams, per 100 calories, and per edible cup. Rank 6 score, a nutrient density measure was based on six nutrients: dietary fiber; potassium; magnesium; and vitamins A, C, and K. Individual nutrient costs were measured as the monetary cost of 10% daily value of each nutrient per cup equivalent. ANOVAs with post hoc tests showed that beans and starchy vegetables, including white potatoes, were cheaper per 100 calories than were dark-green and deep-yellow vegetables. Fresh, frozen, and canned vegetables had similar nutrient profiles and provided comparable nutritional value. However, less than half (n = 46) of the 98 vegetables listed by the USDA were were consumed >5 times by children and adolescents in the 2003-4 National Health and Nutrition Examination Survey database. For the more frequently consumed vegetables, potatoes and beans were the lowest-cost sources of potassium and fiber. These new metrics of affordable nutrition can help food service and health professionals identify those vegetable subgroups in the school lunch that provide the best nutritional value per penny.

I den här studien blev alltså bönor och potatis de mest näringsrika livsmedlen per krona du betalar. Här ska ju verkligen betonas att detta resultat sannolikt beror på vad du väljer att inkludera när du ska räkna på vad som är näringsrikt. I den här studien valde man fiber, magnesium, kalium, vitamin C, vitamin K och vitamin A. Man valde dessa eftersom grönsaker överlag är väldigt goda källor till dessa näringsämnen. Men egentligen betyder ju inte det att grönsaker inte skulle kunna bidra betyande till andra näringsämnen med.

I analysen har man inte heller tagit kalorier i beaktande. De har ju endast inkluderat just grönsaker så det är inget livsmedel som är särskilt kaloririkt men potatis är en av de mer kaloririka livsmedlen i analysen så även om potatis blev mest näringsrikt per krona så ligger det inte säkert lika bra till om uträkningen istället varit näring per kalori.

I studien har man faktiskt gett lite information om hur rankingen var innan man inkluderade per krona men tyvärr är den rakingen i form av grupperade livsmedel och dessutom tycker jag det är oklart om man visar per 100 gram eller per servering. Det meningslösa och rent ut sagt korkade måttet ”per serving” som används flitigt i USA förvirrar tydligen inte bara konsumenter i affären men även mig när jag försöker läsa studier.

Oavsett så är min personligen åsikt att ingen typ av grönsak är kaloririk nog för att verkligen räknas som ett kaloririkt livsmedel så jag ser det lite som en ickefråga i det här fallet. Alla grönsaker ger bra med näring per 100 gram och får du i dig för lite näring är sannolikheten att det beror på för mycket grönsaker väldigt liten 🙂

Är du student eller något annat med en ganska liten matbudget så är ju faktiskt också näringstäthet per krona väldigt intressant. Den här studien har ju lite som syfte/bakgrund att analysera vad som skulle vara bra att servera i skolmatsalar och där spelar givetvis priset in.

Andra högt rankade grönsaker i denna analys var morötter och sötpotatis som också gav mycket näring per krona. Här under kan du se hela listan på de grönsaker som var med i analysen. Om du saknar någon grönsak på listan så är det för att forskarna i den här studien endast inkluderade grönsaker som äta i något sånär bra mängder av amerikaner. Så där kan alltså mycket möjligen finnas fler typer av grönsaker som ger mycket näring för pengarna och som skulle legat mot toppen av den här listan om de varit mer frekventa i amerikanernas kost. Bilden blev tyvärr väldigt förminskad här under så du får trycka på den för en större version där du kan läsa det som står.

De grönsaker som ger mest näring per krona
En ranking på vilka grönsaker som ger mest näring per krona enligt amerikanska priser.

Det du också kan se i grafen här ovanför är att bönor verkligen ger mycket näring för pengarna. De är faktiskt väldigt enkla att lägga till i de flesta typerna av mat så om du inte äter det nuförtiden så tycker jag gott att du kan börja testa och inkludera det.

Summering

Att stirra sig blind på en sak när man väljer mat är allt som oftast en dålig idé. Och om de inte är en dålig så är det säkerligen en onödigt restriktivt hållning. Högt GI, som potatis oftast har, är av allt att döma negativt. Precis som när det gäller allt kring kost är det dock svårt att verkligen isolera en variabel men det går inte att förneka att många studier på GI visar att högt GI överlag innebär sämre värden överlag. Det kan vara högt GI i sig eller att högt GI oftast innebär mer processat och mindre näring.

Oavsett så är högt GI inte så negativt så att du måste sluta äta något bara för att det har just högt GI. Det finns mycket annat som är viktigt och mycket annat som kan vara dåligt med olika livsmedel. Och när man väger ihop de olika faktorerna när det gäller just potatis så ligger potatis faktiskt bra till. Det är ingen supermat men det är inte heller något som förstör din hälsa.

10 thoughts on “Potatis FTW!!

  1. Den här (från samma författare) är nästan bättre då den inkluderar fler livsmedel och näringsämnen. http://ajcn.nutrition.org/content/91/4/1095S.full.pdf
    Från tabell 4 ser man att vad gäller näring per krona så kommer följande livsmedel högt.
    Mjölk
    Bönor
    Berikade flingor
    Citrusjuice
    Potatis
    Gröt

    Juice och flingor är väl lite av en överraskning. Spontant känns det inte som något man bör rekommendera att folk äter mer av.

  2. Tydligen är pommes och avokado grönsaker enligt jänkarna (snarare än en tillagningsmetod och en stenfrukt).

  3. Rotfrukter och bönor är verkligen bra mat. Billigt, mättande, näringsrikt och går att variera på hur många sätt som helst. Bönor är grymt i bönsalsa med t.ex. tomat, melon eller gurka – bara tillsätt lime, salt och chili efter smak så har man tillbehör till det mesta. Bra med en sån här tabell – andra tabeller som bara rankar näringsvärde blir ofta lite fåniga. Man kommer ju knappast att bygga sin kost med grundstenar som grönkål och vattenkrasse dag ut och dag in.

    När det gäller om avokado är en stenfrukt eller en grönsak så kan det ju faktiskt vara både och. Om det nu biologiskt räknas som en stenfrukt räknas det säkerligen som en grönsak av i princip alla vanliga konsumenter. Jämför med rabarber som inte är en frukt men som vi nog alla betraktar som en frukt (eftersom vi äter den mestadels i ”fruktmat” som sylt, paj, kompott etc).

  4. Henrik: Om det nu biologiskt räknas som en stenfrukt räknas det säkerligen som en grönsak av i princip alla vanliga konsumenter.

    Jasså? Vad grundar du det på, du som är så säker? Jag har aldrig varit i en livsmedelsbutik där avokado inte har funnits i fruktavdelning.

  5. Är du på riktigt Stirling? Rent biologiskt är avokado ett bär. Kör på det du.

  6. Henrik: Är du på riktigt Stirling? Rent biologiskt är avokado ett bär. Kör på det du.

    Så bra att du instämmer i min poäng om att avokado inte är en grönsak – det var egentligen bara det jag vill ha sagt.

    Tycker mig ana en illa dold skadeglädje och ett visst hån i ditt inlägg, kul att jag kunde bjuda på det nöjet. Avokado är ju ett bär.

  7. OIa Wallengren: Juice och flingor är väl lite av en överraskning. Spontant känns det inte som något man bör rekommendera att folk äter mer av.

    Att flingor ens får vara med i listan är ju löjligt. Då kunde de lika väl satt multivitamin längst upp på listan och kallat det för supermat. Trots att de fler studier visar på negativa effekter istället för positiva av extra doser av vitaminer i tillskottform (väldigt blandning beroende på typ av vitamin och dos givetvis men med tanke på alla antioxidant studier med negativa resultat så).

  8. Stirling Mortlock: Så bra att du instämmer i min poäng om att avokado inte är en grönsak – det var egentligen bara det jag vill ha sagt.

    Tycker mig ana en illa dold skadeglädje och ett visst hån i ditt inlägg, kul att jag kunde bjuda på det nöjet. Avokado är ju ett bär.

    Klart avokado är en grönsak. Min poäng från början var att det är meningslöst att blanda ihop biologiska definitioner (ex. frukt, bär) med användningsbegrepp som saknar egentlig definition (grönsak). Detta eftersom saker (ex avokado) kan vara både och (jag vill fortfarande hävda att avokado må vara ett bär men räknas av de flesta som en grönsak – båda är rätt).

    Mitt hån grundade sig just i att nästan ingen konsument tänker att de ska köpa bär när de köper en avokado vilket väl rätt tydligt illustrerar problemet i ditt resonemang. Nu får det vara färdigdiskuterat, blogginlägget handlar om mycket viktigare saker än begreppet grönsak.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *