Mobilspel, datorspel och tv-spel som gör reklam för ohälsosam mat påverkar barn att söka upp och äta mer av den ohälsosamma maten.

En självklarhet att reklam fungerar egentligen men det här är en ny metod som används flitigt för att nå unga barn. Mångra gratisspel för mobiler, datorn osv från företag som de gör reklam för på sociala medier där barnen sen blir påverkade när de spelar spelet.

Jag har skrivit en hel del om det här i min bok skitmat men det här är vad jag vet den första meta-analysen som tittat på just spel som summerar den data som finns på ett mer fullständigt sätt.

Det här kan också relateras till min förra bild. De som påverkas mest av det här är personer i högre risk för övervikt från början.

Ju mer vi ändrar världen och tillåter den här typen av lockelse överallt desto fler är det som blir påverkade och desto fler år det som blir överviktiga.

Givetvis är inte reklam den enda orsaken men mer reklam ger mer konsumtion.

Studien: The persuasive effect of advergames promoting unhealthy foods among children: A meta-analysis

Min bok Skitmat

Se inlägget på Instagram

Uppskattade du den här artikeln?

Allt som jag skriver på den här sidan och mina sociala medier är gratis för alla, men tar så klart av min tid. Så om du uppskattar det jag gör så kan du stödja mig lite så jag kan lägga mer tid på att skriva och dela intressanta saker genom att bli medlem på min Patreon.

Glöm inte att också följa mig på Sociala medier. För närvarande är jag mest aktiv på Mastodon, Instagram. Facebook och Twitter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *