Minska antalet skador i tjejfotboll med 50 %

klokeavskade.no som jag tog upp i min artikelserie om uppvärmning har i dagarna lagt upp en nyhet där de tar upp en ny studie som visat att en uppvärmning på 20 minuter kan minska antalet skador hos fotbollspelande tjejer mellan 13-17 år med upp till 50 %.

Om man inte kan något om fysträning själv och förstår principerna och tanken bakom de olika övningarna som använts i programmet så anser jag att man är direkt oansvarig om man inte inför detta programmet som en del av träningen för tjejer i den aktuella åldersgruppen.

Mer information om studien, uppvärmningsprogrammet, övningar mm kan man hitta här, http://www.klokeavskade.no (på norska) eller http://www.klokeavskade.no (på engelska

Mina tankar om studien

Det man ska tänka på när man ser resultaten ovan är att man har jämfört med grupper som inte har gjort någonting. Min erfarenhet av ungdomsfotboll är att man i stort sett inte har någon fysträning alls och att då 20 minuters fysträning inför varje pass skulle minska antalet skador är knappast överraskande. Studien visar med andra ord inte att det program som man använt sig av är överlägset något annat utan studien visar att någon typ av träning där man arbetar med stabilitet, koordination, styrka och balans borde finnas med i alla träningar.

Det finns tränare som anser att man inte ska börja med fysträning förrän man är seniorspelare och denna studie visar klart och tydligt att dessa personer har fel. Särskilt när det gäller tjejer i yngre tonåren så är knäskador väldigt vanligt och en knäskada ger inte bara besvär för stunden utan i en klar majoritet av fallen så kommer man även känna av den senare i livet.

Bilden är tagen från studien i fråga, Comprehensive warm-up programme to prevent injuries in young female footballers
Bilden är tagen från studien i fråga, Comprehensive warm-up programme to prevent injuries in young female footballers

6 thoughts on “Minska antalet skador i tjejfotboll med 50 %

  1. Hej Hej, lite sen komentar men har nyss börjat följa dig (grym blogg) och går igenom arkivet och såg detta och har läst i en kurslitteratur angående tjejer och sport.
    Pluggar för närvarande själv idrottsvetenskap i Östersund och hade en bok i kursen Fysiologi ”Exercise Physiology: Theory and Application to Fitness and Performance” där det stod att tjejer efter menstruation hade högre risk för att skada ledband/korsband? Hittar ingen direkt referens lr svar som kan styrka detta och därav mitt inlägg.
    Vet du något om detta?
    Tack på förhand

  2. Hallå Kalle!
    Det pratas en hel del om att skadefrekvensen varierar under månaden för tjejer och damer inom idrotten. Det är inget område jag satt mig in i väldigt djupgående då jag inte arbetar med flickor direkt men ser man till vad som publiceras och abstrakt så verkar frågan vara lite kontroversiell fortfarande
    http://sph.sagepub.com/content/4/2/155.short
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19333573
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21155615

    Det finns en väldig massa publicerat kring det här och jag hittade ett 10-tal artiklar på någon minut nu. Så ett tips om du ska bli grym på idrottsvetenskap är att du arbetar på din förmåga att kunna söka upp artiklar 🙂

  3. ser att detta gäller tjejer men tycker du även att killar bör träna efter samma upplägg?

  4. Det finns inga studier av den här typen på killar som visat på någon effekt. Så det är inte lika självklart att träningen ska genomföras med killar. Jag använder principerna men gör träningen mycket tuffare rent kravmässig. De flesta övningarna här är för lätt för killar. Särskilt de som är lite äldre.

  5. Hej! Har med stort intresse slukat allt om barn och styrketräning samt idrottsskador. Fick till min förskräckelse se att dottern (8år) på sin truppgymnastik träning först fick sitta i jägarsits (helt okontrollerat vad gäller knäposition och utförande) där hon skulle bli sittande absolut så länge hon kunde (barnen fick tävla emot varandra om vem som satt längst). Flera av barnen klagade över smärtor och skakningar i benen av ansträngningen. Därefter byter man moment och går till luftgolv där man utför snabb kort löpning och avslutar med en rondat (en hjulning som avslutas med att båda fötterna sätts ned samtidigt med raka ben för att ta stopp). Syftet med jägarsitsen skulle enligt tränaren vara att öka styrkan i barnens ben.
    Är inte risken otroligt stor att barnen skadar sig (korsband mm)?

  6. Hej Lotta!
    Jägarsitt i sig är en extremt säker övning. Att det skakar och bränner i benen när man utför den är inget farligt i sig. Sen tycker jag gott att man kan fokusera lite på benens position i den övningen med men då med syftet att lära in rörelsemönstret i förhoppningen att det för över till andra rörelser. När det gäller att lägga jägarsitten innan en ganska dynamisk och krävande övning så som luftgolv så hade jag personligen valt att lägga den efter istället. Men skaderisken är fortfarande ganska liten då tjejerna landar med båda fötterna och de landar inte från någon höjd så som plint eller trapets.

    Sen överlag är gymnastik en ganska skaderiskfylld sport. Den är inte som lagsporter men främst fötter och fotleder skadas ganska ofta och även knän och ländrygg åker ibland på sig en smäll.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *