Kritik mot sponsorerna i OS

Flera tidningar gick precis ut med en liten notis om att OS i London har fått utstå kraftig kritik eftersom de har många sponsorer vars verksamhet inte går ihop speciellt bra med spelens marknadsföring att det ska vara det mest etiskt och miljömässigt högtstående spelen hittills. Jag har radat upp de olika artiklarna jag hittat i slutet på det här inlägget.

Det här med sponsorer är verkligen inte lätt. I artikeln som finns på tidningarnas hemsidor nu handlar det om mer oetiska företag som inte direkt verkar för en bättre miljö men tittar man på sponsringslistan överlag är det ju väldigt många andra företag som inte direkt heller går ihop med spelens ”anda”. Med på listan är företag som McDonalds, Coca-Cola och Procter & Gamble. Alltså tre av de största företagen när det gäller producering av skitmat. Att inte fler av de tio stora företagen finns med bland sponsorerna beror garanterat på att de här tre företagen har fått ensamrätt när de gett en väldig massa pengar.

De andra företagen kommer garanterat att synas ändå. Svenska Olympiska Kommiten är till exempel sponsrad av Unilever. Cloetta finns även som sponsor för SOK och även om det får ses som ett litet företag i sammanhanget så är det knappast näringsbomber som det företaget producerar. USAs olympier är sponsrade av Kelloggs, Australien av Kraft. Om man skulle leta vidare är jag helt säker på att man skulle hittat alla de stora företagen på väldigt framträdande platser.

En illustration över vilka företag som i princip äger hela matmarknaden i världen
En illustration över vilka företag som i princip äger hela matmarknaden i världen

Det här är ett ”problem” som jag inte ser någon egentlig lösning på än att varje person får ta sitt eget ansvar och lära sig av som är bra mat och vad som inte är det och sen väljer man mat efter det. För jag är 100 % säker på att alla företagen här ovanför skulle ändra sitt produktutbud om det som de säljer nu inte längre skulle sälja så bra.

Det andra valet är någon form av regelverk från regeringshåll, IOK, EU, WHO eller liknande som omöjliggör marknadsföring av dålig mat. Den här vägen gillar jag inte och samtidigt tror jag att den skulle vara väldigt ineffektiv. Se bara på reklamen för öl på TV. När man inte får marknadsföra produkter med alkohol i så gör man reklam för den alkoholfria istället och sen när folk är i butiken spelar det ingen roll. Det viktiga är att konsumenten känner igen varumärket.

Artiklar i tidningar: HD: Massiv kritik mot OS-sponsorer, SvD: Massiv kritik mot OS-sponsorer, BT: Massiv kritik mot OS-sponsorer, SMP: Massiv kritik mot OS-sponsorer, Aftonbladet: Massiv kritik mot OS-sponsorer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *