Kan man lita på näringsvärdetabellerna i snabbmat?

Jag stötte på en intressant studie för några veckor sen kring energivärdet i ”light”-mat. Titeln på studien var, The Accuracy of Stated Energy Contents of Reduced-Energy, Commercially Prepared Foods. Det man gjorde var att man undersökte energiinnehållet i matval från restauranger och från frysta färdiga rätter sålda i varuhus där energiinnehållet påstods vara under 500 kcal/måltid.

Resultaten i studien blev att maten i restaurangmaten innehåll i snitt 18 % mer kalorier än vad restaurangen påstod. När det gäller den frysta färdigmaten så innehåll den 8 % fler kalorier än vad som påstods på näringsvärdetabellen. Detta är ganska stora fel men samtidigt inget som direkt får en att hoppa till. Då måltiderna inte skulle innehålla mer än 500 kcal så innebär det att felet i snitt var mindre än 100 kcal mer än angivet i restaurangmaten och 50 kcal i den frysta färdigmaten.

Det som är intressant är dock att vissa av måltiderna innehåller mer än dubbelt så mycket kalorier än vad som angavs vilket säkerligen kan ställa till det en hel del för personer som försöker räkna kalorier och köper färdigmat.

Studien utfördes i USA och frågan är hur mycket man kan överföra till den svenska marknaden. Man testade dock större restauranger och matvaror så som Taco Bell, McDonalds, ViktVäktarmat, Lean Cuisine, South Beach, Wendy’s mm. McDonalds klarade sig bra då deras Cesarsallad innehåll mindre kalorier än vad som angavs medan deras kycklingsallad innehåll 3 % mer än angivet. En av de färdiga frysta rätterna från viktväktarna klarade sig bra medan en annan innehåll 20 % mer än vad som angavs.

För de som är intresserade av vilka matvaror som testades mer så finns hela listan med alla testresultat nere till höger om ni trycker på miniatyrbilden.

Nackdelarna med att förlita sig för mycket på kalorier

Tryck för en bild med alla inkluderade matvaror
Tryck på bilden för att se alla inkluderade matvaror

Värdena som angavs på produkterna stämde generellt sett bra överens med de faktiska värdena och snabbmat verkar överlag inte vara en större felkälla än någon annan när det gäller att uppskatta kaloriintag (även om det fanns klara undantag).

Jag och Nicklas har varit inne på detta ett par gånger tidigare här på bloggen. Kalorier är utan tvekan kung när det gäller viktnedgång men problemet är att man som privatperson har väldigt begränsade möjligheter att få reda på hur många kalorier man behöver och hur många kalorier man stoppar i sig. Det går att göra uppskattningar av båda siffrorna men oavsett hur man vrider och vänder på det så blir det en hel del trial & error när man ska försöka komma fram till sitt kaloribehov och även när man tycker att man har stenkoll på både det och vad man stoppar i sig så kommer inte ens resultat i många fall inte att bli de man förväntar sig.

Om man vill gå ner något kilo i vikt så är det bästa oftast bara att börja äta mer nyttig mat. Om det sen inte ger de resultat man är ute efter så kan man börja dra ner något på mängden mat eller välja mer av den mat som man upplever ger en själv bättre mättnad. Vad som är nyttig mat kan man diskutera i all evighet verkar det som men allt som oftast handlar det om näringstäta råvaror som har behandlats så lite som möjligt. Jag brukar säga till folk att de ska köpa råvaror, inte matvaror när de frågar vad som är bra mat och det samtidigt är uppenbart att de inte vill höra/är beredda att lyssna på svar längre än någon mening.

Niklas har även gett mängder av exempel i hans inlägg om bulk, fett i maten, protein osv. Det är bara att börja läsa 😉

10 svar på ”Kan man lita på näringsvärdetabellerna i snabbmat?

  1. De flesta vill ha en snabbfix för att gå ner i vikt. De vill helst inte jobba för det och jagar hela tiden den nyaste trenden. Bara att kolla alla stavgångare. De går och lallar med stavarna som de vore en handväska, när de istället borde använda dem för att gå fortare än vanligt och bränna mer.

  2. Jens: De flesta vill ha en snabbfix för att gå ner i vikt. De vill helst inte jobba för det och jagar hela tiden den nyaste trenden. Bara att kolla alla stavgångare. De går och lallar med stavarna som de vore en handväska, när de istället borde använda dem för att gå fortare än vanligt och bränna mer.

    Fast att ständigt följa nya bantningstrender är i mina ögon just att ”jobba för det”. Tyvärr jobbar man dock i uppförsbacke och det blir en ond cirkel av försök, misslyckande, nya tester, misslyckande, sämre självkänsla, nytt test, misslyckande, sämre självkänsla etc.

    Just energireducerade måltider KAN nog vara ett bra sätt för vissa att ändå kunna äta hyfsat ”normala” rätter och ändå leva ett ganska vanligt liv. Men i mina ögon är nog en reducering av stärkelse- och sockerkällor och ett försök att göra mat på bra kvaliitetsråvaror det bästa för de allra flesta som vill banta men inte räkna kcal frenetiskt. Det tror jag ger både en stabilare aptit, njutning i vardagen från BRA mat och ett mindre sug efter skräp.

  3. Nicklas:
    Fast att ständigt följa nya bantningstrender är i mina ögon just att ”jobba för det”. Tyvärr jobbar man dock i uppförsbacke och det blir en ond cirkel av försök, misslyckande, nya tester, misslyckande, sämre självkänsla, nytt test, misslyckande, sämre självkänsla etc.Just energireducerade måltider KAN nog vara ett bra sätt för vissa att ändå kunna äta hyfsat ”normala” rätter och ändå leva ett ganska vanligt liv. Men i mina ögon är nog en reducering av stärkelse- och sockerkällor och ett försök att göra mat på bra kvaliitetsråvaror det bästa för de allra flesta som vill banta men inte räkna kcal frenetiskt. Det tror jag ger både en stabilare aptit, njutning i vardagen från BRA mat och ett mindre sug efter skräp.

    Problemet med många energireducerade måltider är ju att de tillsätter smakförstärkare för att kompensera att de tagit bort fettet. Har läst om ett par undersökningar som verkar peka mot att smakförstärkare gör att vi äter mer dock har jag inga källor. Det vore väldigt intressant om ni kunde kolla upp just smakförstärkare.

    För egen del så tycker jag att det funkar bäst med att laga min egen mat och öka tränings mängden för att gå ner i vikt. Vi har två barn och vi hittar båda tid för att både laga maten själv från grunden och träna. Men det är kanske en prioriterings fråga och ett intresse. Vi försöker undvika light produkter och kör mycket med ekologiska ingredienser.

  4. Finns det några studier som har kollat på ”vanliga” produkter ( dvs sånt man köper för att laga själv) som visar om näringvärdstabellerna där stämmer eller inte?

  5. I ett annat inlägg skrev ni om studier som visar att det ”glöms” bort en del kalorier när de anger hur mycket de fått i sig. Kan inte detta också vara en anledning? Att det helt enkelt är väldigt svårt att ange korrekt antal kalorier?

    Ursäkta om det blev lite rörigt men det är inte lätt att skriva med en unge som klänger på en.

  6. Hallå Linnea!
    Folk anger fel mängd mat/kalorier även när man kontrollerar deras intag i smyg. Tex om man låter en grupp människor äta från en buffe och sen ber dem återge vad de ätit efteråt.

    Det blir ju dock ytterligare en felkälla om de tror att maten de faktiskt uppger att de ätit innehåller mindre kalorier än vad den faktiskt gör.

    Som privatperson är det praktiskt omöjligt att ha koll på kaloriintag och det är också praktiskt omöjligt att ha koll på energibehov. Man kan, om man har bra koll, säkert komma inom en 100-200 kcal varje dag. Mer exakt än så blir det inte i medeltal. Någon dag kan man givetvis pricka rätt men då är det mer tur än skicklighet 🙂

  7. Hej!
    Jag förstod inte den här meningen. ”Man kan, om man har bra koll, säkert komma inom en 100-200 kcal varje dag.” Menar du att man skulle hålla sig på en så låg nivå eller att felmarginalen ligger där någonstans eller?

    Om man anger fel mängd när man ätit från en buffé så beror det väl snarare på att man inte registrerat i minnet vad man ätit än att man medvetet inte anger allt? Men eftersom det är skamligt att äta överhuvudtaget när man är överviktig så skulle inte jag heller berätta hela sanningen för en dietist…

  8. Linnea:

    Hej!
    Jag förstod inte den här meningen. ”Man kan, om man har bra koll, säkert komma inom en 100-200 kcal varje dag.” Menar du att man skulle hålla sig på en så låg nivå eller att felmarginalen ligger där någonstans eller?

    Om man anger fel mängd när man ätit från en buffé så beror det väl snarare på att man inte registrerat i minnet vad man ätit än att man medvetet inte anger allt? Men eftersom det är skamligt att äta överhuvudtaget när man är överviktig så skulle inte jag heller berätta hela sanningen för en dietist…

    Ja det Jacob syftar på är felmarginalen. Det är helt orimligt att tro att man kan veta hur mycket energi ens kropp förbrukar eller exakt hur mycket energi ens kost innehåller.

    Men nitiskt vägande och räknande kan man hamna mer korrekt med intaget troligtvis. Utgifterna är mycket svårare. Många stirrar sig linda på ekvationer och kan inte fatta varför vikten inte går som man tänkt sig trots att man ”borde” förbruka si och så mycket. Men där varierar det kraftigt mellan individer, kalorier in påverkar kalorier ut och vice versa. Alltså kommer mer energi per automatik ofta innebära en högre energiförbrukning via flera mekanismer och energiutgifterna riskerar sjunka när kroppen anpassar sig till låga matintag.

    Angående ”skammen” du nämner så håller jag med helt. Många kostregisteringar och svar på intervjufrågor i studier blir felaktiga på grund av socialt önskvärda svar. Oavsett anonymitet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *