Gener och diet, grönt te, kinesiotejp, kyla och marklyft

Blir du starkare av kinesiotejp

Då var det dags för en lista med lite artiklar skrivna av mig som publicerats på lite andra ställen än Träningslära och här på Träna Styrka. Som vanligt gäller att om du inte vill få veta om de här lite i efterhand när jag lägger upp dessa listor här så får du följa mig via Twitter, Instagram eller Facebook där jag säger till så fort det kommit upp någon text av mig någonstans. Jag tipsar också om mycket annat intressant läsning via Twitter och Facebook

Jag ligger fortfarande lite efter när det gäller de här uppdateringarna så jag fortsätter med fler lästips än normalt. Här är fem artiklar av mig som publicerats på Tyngre i April månad i år.

En diet anpassad efter dina gener

I den här artikeln skriver jag om en studie där man jämfört effekten av att ge människor en diet som sägs vara anpassad efter deras gener eller att bara ge människor samma diet oavsett. Spelar det någon roll om den diet du får är mer anpassad efter just dina gener eller är det andra saker som egentligen är viktigare?

Grönt te-extrakt och fettförbränning

Det är väldigt vanligt att grönt te eller extrakt av grönt te finns med i olika fettförbrännare som finns på marknaden. Det här är en artikel där jag tittar närmare på effekten av grönt te och grönt-te-extrakt och hur det påverkar människors fettförbränning och kroppssammansättning.

Kan kinesiotejp göra dig starkare?

Användandet av kinesiotejp fullkomligen exploderade för en 5-10 år sen och det är fortfarande populärt för alla möjliga former av påstådda fördelar. i den här artikeln på tyngre skriver jag lite kort om de studier som är gjorda på kinesiotejp och styrka.

Kyla försämrar styrketräningsresultaten

En annan trend som har ökat ganska mycket de senaste 10 åren är användandet av kallbad eller annan form av kyla för att skynda på återhämtningen mellan träningar och tävlingar. I den här artikeln på Tyngre skriver jag om två studier där man undersökt effekten av att kyla ner en muskel efter varje träningspass på de långsiktiga träningsresultaten.

Marklyft för personer med lätta ryggbesvär

En stor del av befolkningen har till och från lätta besvär från ryggen. Många av dessa besvär eller skador kan man idag inte sätta någon säker diagnos på och hur man bäst behandlar besvären är också lite osäkert även om man vet att rörelse/träning oftast fungerar bättre än ingen behandling alls.

I den här artikeln på tyngre skriver jag om två nyligen publicerade studier där man undersökt effekten av att utföra marklyft för dessa patienter istället för den mer klassiska typen av träning där man fokuserar en hel del på aktiveringen av bålmuskulaturen. Resultatet visade att marklyft kan fungera minst lika bra men det finns vissa kriterier som ska uppfyllas för att chanserna ska vara som störst.

Träning med marklyft vid lätta ryggbesvär

Om du hellre lyssnar än läser finns det en podcast

Som vanligt så har jag, Alex och Andreas summerat alla de här artiklarna lite kort när jag medverkat i Tyngre Radios podcast så om du inte orkar läsa allting men gärna lyssnar på den här informationen så rekommenderar jag mina avsnitt där. Just de fem artiklarna här ovanför diskuterade vi i avsnitt 65, Guddi’s back.

2 thoughts on “Gener och diet, grönt te, kinesiotejp, kyla och marklyft

  1. Gällande ”en diet anpassad efter dina gener”. Skulle vara intressant om det finns någon anledning att individanpassa diet efter individuella skillnader i tarmbiotan. Kunskapen om den känns ganska begränsad i dagsläget men kanske om 10-20 år tror jag det inte är omöjligt att fler rekommendationer kan tas fram som inte bara berör ”gastrointestinal disorders”.

  2. David:
    Gällande ”en diet anpassad efter dina gener”. Skulle vara intressant om det finns någon anledning att individanpassa diet efter individuella skillnader i tarmbiotan. Kunskapen om den känns ganska begränsad i dagsläget men kanske om 10-20 år tror jag det inte är omöjligt att fler rekommendationer kan tas fram som inte bara berör ”gastrointestinal disorders”.

    Hallå David!
    Jag håller med dig till fullo. Det är definitivt en framtida möjlighet att det kommer den typen av individanpassade råd även om jag tror att det kan finnas flera typer av sammansättningar som är bra och flera som är dåliga så det kan mycket väl vara så att det finns flera möjliga lösningar när det gäller olika kostupplägg/matval med. Vi får vänta och se 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *