Enligt vilken paleo äter du?

Den här bilden skulle egentligen vara med i mitt förra inlägg men då den blev så stor så tänkte jag att jag lägger upp den i ett eget inlägg. Det jag har gjort här att jag via en google bildsökning har letat upp olika matpyramider som alla påstår sig vara anpassade efter vår evolution. Vissa är för lågkolhydratkost och vissa är för stenålderskost/paleo men de har alla det gemensamt att förespråkaren som publicerade bilden kallade kosten för vår ”naturliga föda” eller liknande och sen hittade på en egen liten berättelse om hur det var på stenåldern.

Det här inlägget kan ju också vara bra att länka till nästa gång du hamnar i en diskussion där den du pratar med påstår sig äta enligt vår evolution, ”naturligt”, ”det vi är skapta att äta” osv. På så sätt får du veta lite mer precist vad som den personen anser är det rätta för oss att äta. Är det någon som tycker jag missat någon pyramid och vill ha med sin egna variant av Paleo/lågkolhydratkost så är det bara att skriva en kommentar med länk till bilden så adderar jag den.

Att äta paleo eller naturlig föda ger en så många olika val :)
Att äta paleo eller naturlig föda ger en så många olika val 🙂

Personligen skulle jag säga att jag nog mest äter enligt nr 5. Men potatis fattas helt och frukten behöver också flyttas lite längre ner i pyramiden. Fast å andra sidan brukar inte jag säga att jag äter paleo/lågkolhydratkost. Vilken pyramid passar dig?

12 thoughts on “Enligt vilken paleo äter du?

  1. Inte finns det väl någon paleo-förespråkare som påstår att mejeriprodukter ”är paleo”!? I pyramid 4 o 5 tycker jag mig se ost!

    Håller just på att läsa The Paleo Solution av Robb Wolf som väl lite av Mr Paleo. Enligt honom – dvs så långt jag har läst 🙂 så är det viktiga att undvika all mat baserad på säd, mejeriprodukter och baljväxter.

    Skillnaden mellan LCHF och Paleo baserad mathållning har jag sett som just att man inom LCHF anser att det är ok med mejeri-produkter.

    Vad tycker du om Robb Wolf – jag tycker mig se vissa likheter i era mer nördiga sidor (hoppas att du inte känner dig förolämpad nu!)

  2. MrMox: Inte finns det väl någon paleo-förespråkare som påstår att mejeriprodukter “är paleo”!? I pyramid 4 o 5 tycker jag mig se ost!

    Vad jag vet finns det ingen nä. Men som jag skriver i texten så har jag sökt på både lågkolhydratkost, stenålderskost och paleo. Det blev endast paleo i rubriken för annars skulle den blivit för lång 🙂 Men kriteriet är att den som förespråkat dieten påstått något liknande ”det är den maten vi evolutionärt är anpassade för”. Och det gör ju faktiskt lågkolhydratkostförespråkare. I alla fall i alla de böckerna jag har läst.

    MrMox: Skillnaden mellan LCHF och Paleo baserad mathållning har jag sett som just att man inom LCHF anser att det är ok med mejeri-produkter.

    Det är skillnad mellan olika paleorörelser här. Vissa bryr sig inte om fördelningen av makronutrienter medan andra har infört att paleo också ska vara lågkolhydratkost. Men mejeriprodukterna är en sak som skiljer i princip alla. Men det finns de som säger att opastöriserad är okej, att ost är okej för det är inte lika biologiskt aktivt etc…

    Alla har sin egna vinkling helt enkelt 🙂 Annars är det svårt att sälja skulle jag tro.

    MrMox: Vad tycker du om Robb Wolf – jag tycker mig se vissa likheter i era mer nördiga sidor (hoppas att du inte känner dig förolämpad nu!)

    Jag har hans bok men har inte ens börjat läsa den. Jag har laddat ner alla hans podcastavsnitt på mobilen men inte börjat lyssna. Jag läser inte hans blogg. Så jag har egentligen ingen koll alls på Robb Wolf mer än att jag vet vem det är och har i alla fall tänkt titta lite på det han producerar.

  3. Jag ser fram mot att du granskar Wolf. Han förespråkar inte lågkolhydratkost för alla – avråder från det för folk som är fysiskt aktiva. Han menar att vissa kan behöva det om de har en skadad hormon-hantering. Tror att han beskriver samma mekanismer vad avser insulin etc som många lågkolhydrat-förespråkare. Men det är för svårt för en oskolad person att avgöra. Så jag hoppas verkligen att du tar dig tid att kolla upp vad han verkligen säger. Hans podcast är ganska kul tycker jag (lite tjatigt blir det kanske i längden – men han verkar vara en cool kille som inte har så mycket presige).

  4. Varför är så många diet gurus inne på low-carb, ät det nån slags mode grej just nu och de hakar på det för att tjäna pengar på det ?

  5. Henrik:
    Varför är så många diet gurus inne på low-carb, ät det nån slags mode grej just nu och de hakar på det för att tjäna pengar på det ?

    Det är ju inte lätt att gå lägre med fettet än vad som redan är lägre gränsen för de rekommendationer som finns, dvs 20 energiprocent fett. Så vill man rekommendera något nytt blir det ju mindre kolhydrater. Förr var dietböckerna som släpptes mer åt träning/psykologi hållet där man fick tips om hur man genomförde saker. Eller viktväktarna där man åt samma mat men istället för att räkna kalorier blev det points 🙂

    Sen är ”riktig” lågkolhydratkost likt atkins och LCHF väldigt populärt just nu. Det är då lätt att sälja och det är dessutom hur lätt som helst att skriva en retoriskt övertygande bok som förespråkar denna kost. Det är bara att titta i alla de svenska böckerna som finns. De är alla uppbyggda på samma vis och de har alla mer eller mindre ”lånat” sitt innehåll från amerikanska böcker. Jämför med GI där Lauritzon gjorde precis det samma. Inom LCHF är det ju nästan överlägset så här med personer som inte kan något egentligen som blir författare och ”gurus” genom att skriva om det som redan är skrivet.

    Kostdoktorn är faktiskt lite unik här då hans bok faktiskt innehåller hans ”jag räknar studier lista” som jag inte har set i någon annan bok. Hans lista med utfall på blodfetter i olika studier är också unik. Nu är det ju inte så at jag läser alla lågkolhydratböcker men jag har läst ganska många.

  6. Man får inte heller glömma att lågkolhydratkost faktiskt har hjälpt många människor som misslyckats med andra metoder och dieter – de blir till apostlar för ”metoden som fungerar”. Den förklaringsmodell som brukar presenteras är väldigt slagfärdig och fungerar bra för att vinna debatter – att det hela är kryddat med forskningsfusk (att mättat fett skulle vara farligt att äta) och lite konspirationsteorier angående läkemedlesföretag och stora livmedelsproducenter gör ju inte saken sämre.

    Att LCHF fungerar bra för många är väl inget att snacka om – frågan är dock HUR. För den enskilde personen spelar det kanske ingen roll – ”The proof of the pudding is in the eating” säger ett engelskt ordspråk… Men den som är intresserad av vetenskap och som vill komma med rekommenadtioner och riktlinjer som är baserad på fakta och inte anektdoter måste gräva vidare.

  7. MrMox: Man får inte heller glömma att lågkolhydratkost faktiskt har hjälpt många människor som misslyckats med andra metoder och dieter – de blir till apostlar för “metoden som fungerar”. Den förklaringsmodell som brukar presenteras är väldigt slagfärdig och fungerar bra för att vinna debatter – att det hela är kryddat med forskningsfusk (att mättat fett skulle vara farligt att äta) och lite konspirationsteorier angående läkemedlesföretag och stora livmedelsproducenter gör ju inte saken sämre.

    Det har du rätt i, det är säkert en stor faktor. En annan viktig sak som jag tror spelar in är internet. Samtidigt som lågkolhydratkost blivit väldigt populärt har fenomenet med bloggar och forum vuxit sig allt starkare och då är det väldigt mycket lättare för de få att höras väldigt mycket.

  8. 2-5 är väl ganska lika och 1 och 6 är ganska lika.
    Men det är inga problem alls att veta vad man åt på stenåldern, det är inget som behöver bevisas i studier mer än att det är naturligt att springa på fötterna osv osv.
    Det är bara att gå ut i naturen och se vad som finns att käka i subtropiskt och varmtempererat klimat i närheten av kuster och vattenvägar. Ju lättare något är att få tag på desto mer av det skulle man äta. Det är inget hokus pokus, inte svårt att ta reda på och naturligtvis inte någon kost där man äter en viss andel av näringsämnen varje dag. Springer man på en död elefant eller val så äter man nog nästan bara det i några dagar.

  9. JiM: 2-5 är väl ganska lika och 1 och 6 är ganska lika.

    Nja, i nummer 4 ska du basera ditt matintag på fetter och oljor. I nummer 3 ska du inte ens inkludera dem och i nummer fem finns det med men i en mindre mängd.

    JiM: Men det är inga problem alls att veta vad man åt på stenåldern, det är inget som behöver bevisas i studier mer än att det är naturligt att springa på fötterna osv osv.
    Det är bara att gå ut i naturen och se vad som finns att käka i subtropiskt och varmtempererat klimat i närheten av kuster och vattenvägar. Ju lättare något är att få tag på desto mer av det skulle man äta. Det är inget hokus pokus, inte svårt att ta reda på och naturligtvis inte någon kost där man äter en viss andel av näringsämnen varje dag. Springer man på en död elefant eller val så äter man nog nästan bara det i några dagar.

    Att utesluta vissa livsmedel för att de inte har tillhört vår tidigare kost är inga problem nä. Problemet uppstår som sagt när man ska säga hur mycket man ska äta av det som finns kvar.

    Sen går det inte bara att titta på vad som var lättast att få tag på. Det finns ju en hel del dokumenterat kring att många folkgrupper till exempel ansträngt sig ganska väl för att få tag i fisk och skaldjur om de inte bott vid havet eller någon flod. Kultur har säkert också spelat in och på de platser där det funnits gott om man kan man mycket väl haft kulturella inslag där vissa saker ätits och andra inte baserat på tradition eller smak.

    Det finns ju även ett riskmoment inblandat i inskaffandet av viss föda. Det kanske är tillgängligt men det krävs en risk att få tag i något medan något annat inte är någon risk men det kräver att man rör på sig mer och lägger ner mer tid.

  10. Jo det gör det – man tar bara avstamp i en föreställning om vad man åt under paleo-tidsperioden – och det är ju inte bara gissningar. Sedan så justerar man och testar tills man har hittat mat som passar. Wolf menar att man ska köra en 30 dagars strikt diet utan mat baserad på säd, mjölkprodukter och baljväxter (plus förstås all skit-mat) – sedan kan man plocka in olika matslag för att se vad man klarar av eller inte. Hur mycket kolhydrater ens livsstil kräver osv.

    Jag kan föresten rekommendera Wolfs podcast nr 112 där hans mentor Loren Cordain är gäst. Säger en hel del om hur de resonerar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *