En ketogen kost vs en medelhavsdiet med baljväxter och fullkorn

Publicerat den Inga kommentarer till En ketogen kost vs en medelhavsdiet med baljväxter och fullkorn

Finns det någon vinst med att utesluta baljväxter, frukt och fullkorn ur kosten i fall man har dålig blodsockerkontroll?

Det här försökte forskare titta på i en nypublicerad studie där man jämförde två dieter med olika mängd kolhydrater. Alla deltagarna fick äta båda dieterna i en så kallad cross-over design. Deltagarna fick slumpmässigt börja med en av dieterna i ett antal veckor och sedan fick de byta till den andra dieten.

Under den första månaden med varje diet så fick deltagarna all mat levererad och sedan var det ytterligare två månader där de själva skulle följa dieten efter de instruktioner som de fick.

Det som skiljde dieterna åt var att den ena dieten inte uteslöt baljväxter, frukt och fullkorn medan den andra gjorde det. Resultatet av den här skillnaden blev att den ena dieten blev en medelhavskost med ungefär 35-40 energiprocent kolhydrater och den andra blev en ketogen kost med ungefär 10-20 energiprocent kolhydrater (bild 2).

Den här studien pågick precis när coronapandemin startade så det blev lite små skiften i upplägg för vissa deltagare- Till exempel fick några deltagare följa sin diet längre än planerat eftersom man inte hade möjlighet att utföra de tester man planerat. Vissa andra deltagare fick inte mat levererad under så lång tid som det planerats. Men överlag ett bra upplägg på studien.

Det man först och främst var intresserad av som utfall i studien var långtidsblodsockret hos deltagarna, mätt via HbA1c. Utöver det så tittade man också på en hel del andra intressanta saker.

Resultatet visade på ingen skillnad i långtidsblodsocker hos deltagarna beroende på vilken diet som de följde för stunden (bild 3).

Där var en signifikant ökning av LDL när deltagarna åt den ketogena kosten och samtidigt såg de en minskning av sina triglycerider. Så en negativ förändring och en positiv.

Båda dieterna gav likvärdig viktnedgång.

Man mätte även blodsockret kontinuerligt hos deltagarna i den här studien och där såg man att deltagarnas blodsocker låg inom normalspannet under större delar av dygnet när de åt den ketogena kosten (bild 4).

Följsamheten på sikt verkade bättre med medelhavsdieten. Forskarnas summering ser du i de sista bilderna.

Se inlägget på Instagram

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *