Det är väldigt jobbit att dra en bil…

Strongman är en väldigt krävande sport som ställer enorma krav på styrka och kraft. I  Sverige var det nog som störst när TV3 visade tävlingar på TV och Samuelsson var som bäst men det verkar lite som att det är mer på uppgång igen. Man kan tycka lite vad man vill om en sport där i princip alla använder dopning men det som de utför är oavsett väldigt imponerande och det krävs en otrolig mängd hängivelse och hård träning för att nå upp till den nivån som eliten är på.

Att träna för att tävla i strongman är en väldigt knepig sak då grenarna kan skilja sig väldigt mycket även om det är vissa moment som är mer förekommande än andra. I USA verkar det som att lite av strongmanträningen är på väg in i den vanliga träningsvärlden då man börjat använda traktordäck, stenar mm i träningen. Den här studien refererades till i en annan studie kring strongmanträning som jag satt och läste och jag tänkte att den säkert skulle vara intressant för några som läser här.

J Strength Cond Res. 2007 Aug;21(3):853-6.
Metabolic demands of ”junkyard” training: pushing and pulling a motor vehicle.
Berning JM, Adams KJ, Climstein M, Stamford BA.

Junkyard training involves heavy, cumbersome implements and nontraditional movement patterns for unique training of athletes. This study assessed the metabolic demands of pushing and pulling a 1,960-kg motor vehicle (MV) 400 m in an all-out maximal effort. Six male, strength-trained athletes (29 +/- 5 years; 89 +/- 12 kg) completed 3 sessions. Sessions 1 and 2 were randomly assigned and entailed either pushing or pulling the MV. Oxygen consumption (VO(2)) and heart rate (HR) were measured continuously. Blood lactate was sampled immediately prior to and 5 minutes after sessions 1 and 2. Vertical jump was assessed immediately prior to and after sessions 1 and 2. During session 3 a treadmill VO(2)max test was conducted. No significant differences (p < 0.05) in VO(2), HR, or blood lactate occurred between pushing and pulling efforts. VO(2) and HR peaked in the first 100 m, and from 100 m on, VO(2) and HR averaged 65% and 96% of treadmill maximum values (VO(2)max = 50.3 ml x kg(-1) x min(-1); HRmax = 194 b x min(-1)). Blood lactate response from the push and pull averaged 15.6 mmol.L(-1), representing 131% of the maximal treadmill running value. Vertical jump decreased significantly pre to post in both conditions (mean = -10.1 cm, 17%). All subjects experienced dizziness and nausea. In conclusion, a 400-m MV push or pull is an exhausting training technique that requires a very high anaerobic energy output and should be considered an advanced form of training. Strength coaches must be aware of the ultra-high metabolic and neuromuscular stresses that can be imposed by this type of training and take these factors into consideration when plotting individualized training and recovery strategies.

Om du inte redan kunde gissa dig till det så vet du alltså nu att det är otroligt krävande att dra ett fordon på nästan två ton 400 meter 🙂 15.6 mmol/l är ett väldigt högt mjölksyravärde och berättar en hel del om hur illa de här personerna måste må efter en sådan här bedrift. Det står ju även i abstraktet att alla blev yra och mådde illa vilket jag faktiskt tror på något sätt nedvärderar hur illa jag tror att de här personerna faktiskt har mått. 15,6 mmol är väldigt höga värden.

För att ge något att jämföra med så har man mätt upp mjölksyra nivåer på upp till och strax över 20 mmol/l vid 400 meters lopp som sägs vara något av det värsta man kan genomföra när det gäller mjölksyra (1). Jag har hittat ett värde upp emot 25 mmol vid 400 meters lopp (2). Otränade personer som ger sig på 400 meters lopp kommer emellertid ”endast upp till ungefär 13 mmol/l. Elitidrottare som springer 3000 meter har en mjölksyranivå kring 12 mmol/l och låter man dessa springa 400 meter istället kommer de upp i ungefär 15 mmol/l.

Det är jobbigt att dra bilar
Det är jobbigt att dra bilar

Deltagarna i den här studien var dessutom inga strongmen. De var väldigt vältränade med över 5 års erfarenhet av periodiserad styrketräning och de tog alla mellan 2-3 gånger sin kroppsvikt i knäböj utan hjälpmedel så som lindor eller dräkt. De hade även tidigare erfarenhet av tävling inom styrkelyft eller rugby. Men det här säger inte så mycket egentligen. Till och med jag som inte direkt tränar styrketräning så värst regelbundet är nära dubbla kroppsvikten i knäböj. Tittar man på vikten på deltagarna i den här studien så varierade den från 73 kg till 107 kg vilket är ganska långt under de som tävlar i Strongman. En vältränad strongmandeltagare hade troligen kunnat pressa sig ännu mer i övningen precis som en vältränad 400 meters löpare kan pressa sig ännu mer vid ett 400 meters lopp.

Så om du är ganska bra tränad och vill få en uppfattning om hur illa de här personerna mått men inte har en bil på två ton som du kan försöka putta så kan du alltså ge dig på att springa 400 meter på tid. Då kommer du att få känna på mjölksyranivåerna. Sen ska du försöka föreställa dig att du dessutom är helt slut i dina muskler efter att ha arbetat med väldigt stor kraft under väldigt lång tid med. För att dra ett fordon 400 meter kommer ta bra mycket längre tid med tyngre arbete jämfört med att ”bara” springa samma sträcka 🙂

Det man möjligen kan ta med sig av en studie av den här typen är att den fysiologiska belastningen vid många typer av strongmanövningar är väldigt stor. Det krävs lång återhämtning och använder man det för att träna idrottare får man vara försiktig när man doserar träningen.

2 thoughts on “Det är väldigt jobbit att dra en bil…

  1. ”Man kan tycka lite vad man vill om en sport där i princip alla använder dopning men det som de utför är oavsett väldigt imponerande och det krävs en otrolig mängd hängivelse och hård träning för att nå upp till den nivån som eliten är på.”

    Är inte detta sant för alla sporter?

  2. Det förekommer garanterat i ”alla” sporter. Men i vissa är det långt mer förekommande/utspritt och mycket mer allvarligt om man ser på hur det troligen påverkar hälsan i det långa loppet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *