Det är kvalitén som avgör

För ett antal månader sen skrev jag två inlägg kring en studie på möss som fick en hel del uppmärksamhet, Gör kolhydrater dig fet och redigerade bilder och Fastande insulinnivåer vs insulin efter en måltid. I studien tittade man på effekten av att genetiskt modifiera möss så de inte kunde utsöndra mer än egentligen en basal nivå av insulin.

Det som var intressant med den studien var att mössen endast blev feta om de fick en så kallad high fat diet. Det finns flera olika typer av ”high fat diet” men gemensamt för dem alla är att de innehåller raffinerat fett. Alltså tomma kalorier från fett som adderas till maten. Vilket fett som används varierar men vanligen är det mycket mättat fett likt ister eller hydrogenerat kokosfett. Typen av fett kan dock variera betydligt. I just den här aktuella studien var det mestadels hydrogenerat kokosfett med en mindre del sojaolja.

Till en ”high fat diet” adderar man vanligen också en hel del raffinerad stärkelse likt socker, maltodextrin eller någon form av mjöl.

Kontrolldieterna som används i de flesta studier på gnagare som de inte går upp i vikt av är lågfettdieter med en större andel stärkelse. Även dessa innehåller en del raffinerad stärkelse men andelen ”raffinerad kalorier” är mycket lägre i kontrolldieten än i det man då kallar för ”high fat diet”. Dessa dieter innebär givetvis ändå mer insulin efter en måltid jämfört med  en ”high fat diet” men på sikt så ger de alltså inte övervikt eller ohälsa vilket var ämnet i mitt andra inlägg, Fastande insulinnivåer vs insulin efter en måltid.

Förutom skillnaden i mängden kolhydrater och fett mellan de här dieterna så finns det ju dock en annan stor skillnad. Den skillnaden är hur stor del av maten som är raffinerad. Dieten med mer fett som leder till övervikt är i princip alltid mer raffinerad än deras kontrolldiet som då vanligen är väldigt fettsnål. För några dagar sen publicerades en studie, på råttor, som försökte att undersöka just effekten av raffinerad mat för sig själv.

Physiol Behav. 2014 Feb 16.
Food quality and motivation: A refined low-fat diet induces obesity and impairs performance on a progressive ratio schedule of instrumental lever pressing in rats.
Blaisdell AP, Lau YL, Telminova E, Lim HC, Fan B, Fast CD, Garlick D, Pendergrass DC

INTRODUCTION: Purified high-fat diet (HFD) feeding causes deleterious metabolic and cognitive effects when compared with unrefined low-fat diets in rodent models. These effects are often attributed to the diet’s high content of fat, while less attention has been paid to other mechanisms associated with the diet’s highly refined state. Although the effects of HFD feeding on cognition have been explored, little is known about the impact of refined vs. unrefined food on cognition. We tested the hypothesis that a refined low-fat diet (LFD) increases body weight and adversely affects cognition relative to an unrefined diet.
MATERIALS AND METHODS: Rats were allowed ad libitum access to unrefined rodent chow (CON, Lab Diets 5001) or a purified low-fat diet (REF, Research Diets D12450B) for 6 months, and body weight and performance on an instrumental lever pressing task were recorded.
RESULTS: After six months on their respective diets, group REF gained significantly more weight than group CON. REF rats made significantly fewer lever presses and exhibited dramatically lower breaking points than CON rats for sucrose and water reinforcement, indicating a chronic reduction of motivation for instrumental performance. Switching the rats’ diet for 9days had no effect on these measures.
CONCLUSIONS: Diet-induced obesity produces a substantial deficit in motivated behavior in rats, independent of dietary fat content. This holds implications for an association between obesity and motivation. Specifically, behavioral traits comorbid with obesity, such as depression and fatigue [1], may be effects of obesity rather than contributing causes. To the degree that refined foods contribute to obesity, as demonstrated in our study, they may play a significant contributing role to other behavioral and cognitive disorders.

Som du kan utläsa ur abstraktet så tittade man i den här studien av effekten av en fettsnål kost men där ingredienserna var mycket mer raffinerade i en av grupperna. Resultatet blev väldigt tydligt och den här bilden visar det väldigt bra.

Effekten av raffinerade kolhydrater på råttors vikt
Effekten av raffinerade kolhydrater på råttors vikt jämfört med en diet med lika mycket fett och kolhydrater men där maten inte var raffinerad.

Den här bilden är efter 6 månader med respektive diet. Som du kan se var det ingen tvekan om saken. Gruppen av råttor som fick äta mestadels raffinerade kolhydrater vägde i snitt 20 procent mer. Bara för att sätta lite perspektiv på det så skulle det för en människa innebär ungefär 10-20 kg mer beroende på om vi snackar en person på 50 eller 100 kg. Det är alltså en betydande skillnad.

Och den här effekten har kommit endast av hur raffinerad maten är. Det handlar inte om fördelningen mellan kolhydrater, fett och protein. Detta är klart underordnat kvalitén på maten du äter. Så ät råvaror, inte matvaror.

9 thoughts on “Det är kvalitén som avgör

  1. Hej,
    Intressant. Fråga faktiskt en fetma-professor om vad bra kost var. Han sade man skulle undvika processad mat. Antar jag samma slutsats i din artikel? Tänkte då det mest var för minska cancerrisk + kolesterol, man han menade kanske även att det ökar risk för fetma mer.

  2. Det är inte kolhydrater eller fett om gör oss feta det är skitmaten.
    Rent fett eller rent glukos är inte bra.
    Dieter som folk går ner i vikt på är riktig mat, dieterna som folk använder utesluter skitmaten.
    LCHF, paelo, Ornish dieten, alla dieterna tar bort skitmaten.
    Makronutritionsfördelningen kan inte vara förklaringen med så olika dieter.

  3. De blev inte bara feta utan också deprimerade och passiva om jag förstår det rätt? Man känner ju igen sig 🙂

  4. Hej! Vet inte om jag har förstått detta rätt men vägde råttor vars kost innehöll raffinerade kolhydrater mer än råttor vars kost bestod av råvaror trots samma mängd totala kalorier (och samma fördelning av makromolekyler) i de båda grupperna?

    Med vänliga hälsningar

  5. Hallå Axel!
    I den här studien fick råttorna äta så mycket som de ville av respektive diet. Man mätta inte deras kaloriintag så vi vet inte heller om skillnaden i resultat beror på det.

    Det finns däremot andra studier på råttor och möss där man visat att de kan bli överviktiga med en viss mängd kalorier av en raffinerad diet medan de inte blir det av samma mängd kalorier från en annan diet. Särskilt mängden fett verkar spela in här. Mer fett gör att de lättare går upp i vikt, oavsett kalorierna.

    Vad jag vet finns det ingen studie där man haft exakt samma makro och exakt samma kaloriintag. Men hade jag fått gissa så hade de med mer raffinerad diet gått upp mer i vikt då med.

  6. Tack för svaret! Intressant att höra! Då känns det ju som att if-it-fits-your-macrosresonemanget som är så populärt faller lite. Undrar om det kan ha att göra med att råvaror oftast innehåller mer fibrer och därmed ger en mer jämn utsöndring av kolhydrater i form av glukos i blodet..

  7. Som jag skrev i min förra kommentar så handlar det om hur raffinerad en produkt är och tillsatt fett ger generellt mer övervikt än ändra makronutrienter ”per kalori”. Så att då gissa att fiber skulle vara någon huvudorsak känns inte så troligt.

    Det är inte helt klarlagt varför och det finns många möjliga förklaringar men slutsatsen är oavsett att energität och snabbsmällt mat helt enkelt inte är bra.

    När det gäller IIFYM som man brukar kalla det så har jag förstått att det är taget väldigt mycket ur sammanhanget där det började användas. Men det är givetvis ingen bra idé om man tänker på sin hälsa i längden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *