Den senaste forskningen på intermittent fasta för viktnedgång

Publicerat den 1 kommentar till Den senaste forskningen på intermittent fasta för viktnedgång

En nyare systematisk översiktsartikel med meta-analys på alla studier där man testat intermittent fasta/periodisk fasta jämfört med en vanlig begränsning av kaloriintaget på fritt levande människor (1).

Det man tittade på som utfall var kroppsvikt och andra vanligare riskfaktorerna för sjukdom likt blodsockerkontroll, blodtryck och blodfetter. Där fanns inga direkta skillnader i någonting mellan de olika uppläggen.

I bild 2-4 så kan du se så kallade forest-plots. Det är via dem man summerar resultatet i en meta-analys. En meta-analys i sin tur är ett försök att summera många studier till ett resultat.

Det som är mest intressant i de där bilderna är de svarta prickarna. Om de ligger till höger om det dragna strecket så visar studierna tillsammans på en fördel för vanlig kalorirestriktion. Om de ligger till vänster så visar de på en fördel för intermittent fasta. Du kan läsa mer om forst-plots här.

Olika formera av fasta målas idag ofta upp som ett överlägset sätt att gå ner i vikt men forskningen är tydlig med att det inte fungerar bättre än annat som råd.

Men det här är så klart just råd man studerar. Det är ingen som sedan har tvingat deltagarna i de här studierna att faktiskt följa de råden som de fått.

De här studierna ger oss alltså en bild av hur bra ett råd fungerar i praktiken. Vad händer tex om du säger till 10 vänner att börja med intermittent fasta jämfört med om du bara säger till dem att börja räkna lite på kalorierna och äta 500 kcal mindre varje dag.

De här studierna berättar för dig att om du är lika entusiastisk när du snackar med dina vänner så lär de får typ samma resultat oavsett vad du sen rekommenderar dem.

Det finns idag också många hypoteser om eventuella extra hälsoeffekter från fasta OM personerna verkligen följer dem. Alltså att det skulle vara överlägset bara att äta lite mindre hela tiden. Det finns inget bra stöd för att det är så hos människor idag.

För den som är intresserad om mycket mer läsning så har jag två artiklar på Tyngre om det här. Här har du en länk till första delen i den serien, Periodisk fasta, hälsa och prestation 👍

Se inlägget på Instagram

Uppskattade du den här artikeln?

Allt som jag skriver på den här sidan och mina sociala medier är gratis för alla, men tar så klart av min tid. Så om du uppskattar det jag gör så kan du stödja mig lite så jag kan lägga mer tid på att skriva och dela intressanta saker genom att bli medlem på min Patreon.

Glöm inte att också följa mig på Sociala medier, Instagram, Mastodon, TikTok, Twitter och Facebook.

1 kommentar

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *