Blåsningar på internet

Idag blir det ett litet annorlunda inlägg mot vad du normalt kan läsa här på Träningslära. Orsaken till att jag väljer att skriva om det är för att jag har fått massor av frågor kring de här sakerna de senaste åren och jag inte sett någon verkligen påpeka den uppenbara bluffen rent offentligt.

Fejkade internetsidor och reklam på facebook

Första gången jag la märke till den här typen av marknadsföring så gällde det gröna kaffebönor och jag skrev även ett inlägg om det på TränaStyrka, Vad har gröna kaffebönor och popcorn gemensamt?. Upplägget där var precis det samma som i alla efterföljande liknande ”kampanjer” som har dykt upp ämnade till att missleda och sen lura på folk kosttillskott eller liknande.

Upplägget är väldigt enkelt. Det som de här bedragarna gör är att de skapar en hemsida där de försöker ge intrycket av att representera antingen ett annat företag, person, tidning, organisation eller liknande. Gemensamt för alla de här organisationerna är att de har ett ganska stort inflytande på folk och många människor har ett förtroende för dessa källor när det gäller information.

Källorna behöver dock inte vara faktiska tillförlitliga källor. Jag har sett flera falska sidor av den här typen som försökt anspela på Oprah eller Dr Oz vilket är några av de största svindlarna inom media överlag. Fast det är ju ändå många människor som tror på dem så det verkar fungera bra att få folk att tro att det är deras budskap som förs ut ändå.

När det gäller de gröna kaffebönorna så var det dels tidningen Hälsa och dels SVTs ”fråga doktorn” vars trovärdighet man utnyttjade i blåsningen. De här sidorna verkar tyvärr inte finnas kvar längre så jag har ingen bild på hur de såg ut men du kan läsa om hur tidningen Hälsa påpekar att de inte har något med saken att göra här, Gå inte på bluffen! och SVT har skrivit på flera ställen att de inte har något med bluffsidorna att göra heller,

Bluffen med gröna kaffebönor
SVT om hur de används i bluffen med gröna kaffebönor

Så sent som igår fick jag dock en fråga om ytterligare en sådan här bluffkampanj på nätet som den här gången försöker sno trovärdighet från tidningen Men’s Health. Här under kan du se hur det ser ut överst på sidan när du besöker den, trycker du på bilden så kan du se hela sidan. Jag har valt att göra så här istället för att länka till artikeln då du får en hel del pop-ups med mmera när du sen försöker lämna sidan.

Så här ser blåsningssidan ut när du besöker den
Så här ser blåsningssidan ut när du besöker den. Som du kan se anspelar den väldigt mycket på Men’s Health.

Som du kan se är det väldigt tydligt att hela sidan anspelar på Men’s Health. För att undvika att bli stämda så har de dock lagt till ”life &” i titeln. Detta är dock med ljusgrå text och i det fejkade magasinet till höger så har man till och med placerat en av modellerna så hans huvud täcker delar av den texten. På samma sätt har man även med texten ”advertorial” i en textfärg som gör det väldigt svårt att se. Advertorial innebär att hela texten är reklam men den är skriven som redaktionellt innehåll.

Adressfältet är också missvisande

Ett annat sätt för att lura folk att tro att den här sidan verkligen är en text som Men’s Health står bakom är själva adressen till sidan. Den här sidan hittar du på adressen, http://mens-health.com-11.tv/se/celebrity-muscle-tip1/

Jag har fetat det som är intressant här för det är nog den delen som de flesta som inte är bekanta med internetprotokoll tittar på. Tittar du nämligen bara på den här delen så verkar det alltså som att den artikeln finns på sidan mens-health.com. I själva verket är detta dock bara en del av en så kallad subdomän. Den verkliga adressen till huvudsidan är com-11.tv.

En internetadress är alltid uppbyggd på det sättet att de sista bokstäverna innan första snedstrecket är toppdomänen. I det här fallet är detta .tv. Toppdomänen .tv är landet Tuvalu men det innebär inte att sidan måste ligga i Tuvalu. Det innebär bara att det är det landet som ansvarar för hur adresserna delas ut. Efter den här toppdomänen så kommer själva huvudadressen och denna är mellan två punkter. Så för den här bluffsidan är det alltså com-11 som är huvudadressen.

Allting som kommer efter detta är så kallade subdomäner. Dessa styr personen som har huvuddomänen över helt själv. Jag äger till exempel domänerna tranastyrka.se och traningslara.se och till dessa kan jag alltså addera precis vad jag vill. Exempelvis hade jag kunnat lägga till www.BODY.tranastyrka.se eller kanske lchf.se-nu.traningslara.se som adresser. I de här fallen blir min adress alltså lätt missvisande för de som inte vet hur domäner fungerar på internet. Men nu vet du det 🙂

com-11.tv har flera andra bluffsidor

Tack vare google så kan söka efter specifika artiklar, nyheter eller inlägg på en viss domän. Genom addera ”site:” framför huvuddomän och toppdomän så kan du få ett resultat där alla sidorna kommer från just den domänen. Här är några andra exempel på sidor som ligger under domänen com-11.tv.

Womens health och Dr Oz för att lura människor
Här har man använt både Womens health och Dr Oz för att lura människor.
Ett försök att koppla ihop sig med Oprah
Ett försök att koppla ihop sig med Oprah och Oprah Magazine.

 

Försök att luras genom att koppla till Dr Oz
Försök att luras genom att koppla till Dr Oz och People magazine

Som du kan se finns det ett ganska tydligt mönster här. Om det är någon bluffprodukt som har marknadsförs på antingen Dr Oz eller Oprah så skapar man en sida för att försöka kränga den produkten där man försöker ge sken av att man är en tillförlitlig källa.

Det hela är faktiskt väldigt smart. De som tror på det det som Dr Oz och Oprah säger är nog generellt sett några av de mest lättlurade människorna i världen så är det någon grupp som är mottagliga för att luras på pengar så är det dessa. Men det återstår ju ett problem för de som vill hålla på med det här. De måste ju nå ut till sina eventuella kunder.

När bluffsidan är klar så ska du ju också nå ut till folk

Även om det kan låta som en lite svår uppgift att få besökare till en helt slumpmässig sida på internet så är det faktiskt ganska lätt idag. Den allra vanligaste lösningen idag verkar vara att du annonserar på Facebook. Det var så här som sidan om de gröna kaffebönorna marknadsfördes och det är också så de här kosttillskotten nu marknadsförs.

Otydlig reklam på facebook
Exempel på otydlig reklam på Facebook.

Att lägga upp en annons på Facebook är extremt enkelt och alla kan göra det. Facebook kontrollerar i princip ingenting i annonserna förutom saker som skulle ge dem mycket dålig press likt alkoholreklam riktat till ungdomar och liknande. Utöver det så är det med andra ord väldigt fritt att marknadsföra vad du vill.

Och Facebook är en grymt bra plattform för det här. Precis som en väldig massa andra sidor på internet nuförtiden så är det ganska otydligt vad som är reklam. På Facebook blandar man det med alla länkar och statusuppdateringar från dina vänner och man kallar det för ”Föreslaget inlägg” och sen adderar man också ”sponsrade” till inlägget. Det får det att låta som att det är Facebook som föreslår intressanta saker för dig när det i själva verket är någon som betalat Facebook för att synas i ditt flöde. Det är alltså ren reklam i form av en annons.

Det här är dock inte de enda möjligheterna som Facebook ger. Då människor lämnar ifrån sig grymt mycket information om sig själva på Facebook så kan de rikta in reklamen väldigt specifikt. Vill du nå kvinnor mellan 35-40 år som tittar på Oprah så kan du specificera just det. Du kan alltså rikta reklamen väldigt precist mot just de personer du vill nå. Dr Oz och Oprah Winfrey är faktiskt helt egna nyckelord som Facebook alltså sorterar in människor efter.

Riktad reklam på Facebook
Riktad reklam på Facebook

Här till höger kan du se ett exempel på hur jag hade kunnat rikta något av mina inlägg här på träningslära om jag hade velat göra reklam för det. Som du kan se så kan jag väldigt precist rikta reklam mot just de personer som jag tror skulle vara intresserade av något av mina inlägg. Just i det här fallet har jag dock fyllt i uppgifterna som jag kan tänka mig att svindlarna som skapat sidorna här ovanför troligen har använt sig av.

Detta är ju väldigt bra om du är intresserad av att göra reklam då du slipper betala för en massa visningar för personer som sannolikt aldrig kommer bli dina kunder. Det är dock också något som alltså väldigt lätt missbrukas. Exempel som i de här tydliga fallen.

Så med hjälp av en bluffsida, kunskap om en relativt lättlurad publik och Facebook så har du alltså en väldigt effektivt bedrägeri på gång.

Via lite trixande med pekare och xthml så kan du dessutom få annonsen att se ut så här. Annonsen har alltså ingenting alls med den faktiska sidan styrkeprogrammet att göra men det är ändå så som Facebook framställer den.

Fejkad annons från styrkeprogrammet
Så här ser annonsen ut som jag har pratat om när du ser den på Facebook. Det står att det är styrkeprogrammet.se som står bakom annonsen men det är det alltså inte.

Många gånger verkar de här sidorna också ha någon form av abonnemangsavtal som folk luras till att acceptera vilket gör att första burken blir väldigt billig men efter det så blir det extremt dyrt.

Summering

Det här var ett litet annorlunda inlägg som sagt. Se det som information kring hur man generellt sett undviker blåsningar på internet. Det finns många olika kosttillskott som säljs med den här typen av marknadsföring nu. I ”Mens Health” annonsen här ovanför är det två olika kosttillskott man försöker sälja. Det finns också en annan annons för något kallat ”vita ketoner” som också är vanligt och de gröna kaffebönorna var som sagt väldigt vanligt för några månader sen.

För övrigt finns det givetvis inga som helst belägg för att det här kosttillskotten fungerar.

3 thoughts on “Blåsningar på internet

  1. Jo, jag delade den på twitter och facebook igår. Ett extremt fall och inte ens säkert att PWOn var orsaken men det finns ju en del liknande rapporter med.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *