Allt som finns att veta om LCHF & konditionsträning

De som följer mig på Facebook och Twitter vet ju redan om detta men jag tänkte att jag skulle lägga upp en liten notis här med eftersom detta säkert är något som intresserar många. Jag skrev för några veckor sen en väldigt lång artikel om LCHF och träning för Svenska Cycling Plus som publicerades nu i början på December.

Omslaget till senaste numret av Svenska Cycling Plus
I senaste numret av Svenska Cycling Plus har jag med en väldigt lång artikel kring LCHF och träning.

När jag tog emot uppdraget att skriva artikeln fick jag 7500 tecken på mig att skriva den men när jag var klar var den på hela 25000 tecken.

Även om titeln är LCHF och träning så går jag inte på andra aspekter som är intressant även för den som inte skulle kunna tänka sig att äta enligt LCHF. Till exempel

  • hur kolhydrater påverkar anpassningen till träning
  • hur du kan öka din kapacitet att använda fett genom att variera kosten
  • varför det i vissa situationer möjligen kan vara en fördel att träna med lite muskelglykogen
  • Allmänt om train low compete high
  • Vilken forskning som finns på verklig lågkolhydratkost och konditionsidrott
  • Lite korta teoretiska resonemang/spekulationer

Som du säkert förstår är det inte fullständigt heltäckande och förklarande text inom varje rubrik här ovanför och jag hade ju gärna haft ett antal sidor till att uttrycka mig på men allt som allt är det ändå en lång och ganska omfattande artikel.

De första två sidorna i artikeln.
De första två sidorna i artikeln.
Sida 3 i artikeln
Sida 3 i artikeln med passande reklam till höger.
Sida 4 och 5 i artikeln
Sida 4 och 5 i artikeln

Titeln på det här inlägget är ”allt som finns att veta” och inte ”allt du borde veta” helt enkelt eftersom det finns mycket kvar att studera i frågan. Men det man vet nu tycker jag att jag fick med på ett bra sätt. Så är du nyfiken på någon av punkterna här ovanför är jag så självgod så jag rekommenderar min egna artikel 🙂

I övrigt tycker jag också att tidningen är läsvärd. Även om jag inte är någon större cyklar och håller mig till 4-5 mil någon gång i veckan de veckor då vädret är fint så får den mig lite inspirerad inför våren. Det fanns även 20 sidor om hur man sköter sin cykel vilket jag verkligen behövde lära mig.

Det fanns även 20 sidor om hur man tar hand om sin cykel vilket jag hade nytta av
Det fanns även 20 sidor om hur man tar hand om sin cykel vilket jag hade nytta av

Referenser till artikeln

I tidningen har man även valt att inte publicera referenserna till texten och om du redan har köpt den eller nu funderar på att köpa den så har du hela referenslistan här under. Vill du veta vilket påstående i artikeln som motsvara vilken referens så du slipper leta igenom själv är det bara att lägga en kommentar.

Referenslistan

  • 01: Civitarese AE et al.Glucose ingestion during exercise blunts exercise-induced gene expression of skeletal muscle fat oxidative genes.Am J PhysiolEndocrinolMetab. 2005 Dec;289(6):E1023-9.
  • 02: Cluberton LJ et al. Effect of carbohydrate ingestion on exercise-induced alterations in metabolic gene expression. J Appl Physiol. 2005 Oct;99(4):1359-63.
  • 03: Cameron-Smith D et al. A short-term, high-fat diet up-regulates lipid metabolism and gene expression in human skeletal muscle. Am J ClinNutr. 2003 Feb;77(2):313-8.
  • 04: Yeo WK et al. Skeletal muscle adaptation and performance responses to once a day versus twice every second day endurance training regimens. J Appl Physiol. 2008 Nov;105(5):1462-70.
  • 05: Bergström J et al. Diet, muscle glycogen and physical performance. ActaPhysiol Scand. 1967 Oct-Nov;71(2):140-50.
  • 06: Hermansen L et al. Muscle glycogen during prolonged severe exercise. ActaPhysiol Scand. 1967 Oct-Nov;71(2):129-39.
  • 07: Bergström J et al. Synthesis of muscle glycogen in man after glucose and fructose infusion. Acta Med Scand. 1967 Jul;182(1):93-107.
  • 08: Hansen AK et al. Skeletal muscle adaptation: training twice every second day vs. training once daily. J Appl Physiol. 2005 Jan;98(1):93-9.
  • 09: Yeo WK et al. Skeletal muscle adaptation and performance responses to once a day versus twice every second day endurance training regimens. J Appl Physiol. 2008 Nov;105(5):1462-70.
  • 10: Morton JP et al. Reduced carbohydrate availability does not modulate training-induced heat shock protein adaptations but does upregulate oxidative enzyme activity in human skeletal muscle. J Appl Physiol. 2009 May;106(5):1513-21.
  • 11: Hulston CJ et al. Training with low muscle glycogen enhances fat metabolism in well-trained cyclists. Med Sci Sports Exerc. 2010 Nov;42(11):2046-55.
  • 12: Havemann L et al. Fat adaptation followed by carbohydrate loading compromises high-intensity sprint performance. J Appl Physiol. 2006 Jan;100(1):194-202.
  • 13: Burke LM et al. Effects of fat adaptation and carbohydrate restoration on metabolism and performance during prolonged cycling. J ApplPhysiol 80: 2413–2421, 2000.
  • 14:Burke LM et al. Effects of short-term fat adaptation on metabolism and performance of prolonged exercise. Med Sci Sports Exerc 34: 1492–1498, 2002.
  • 15: Burke LM et al. Adaptations to short-term high-fat diet persist during exercise despite high carbohydrate availability. Med Sci Sports Exerc 34: 83–91, 2002.
  • 16: Cox GR et al. Daily training with high carbohydrate availability increases exogenous carbohydrate oxidation during endurance cycling. J Appl Physiol. 2010 Jul;109(1):126-34.
  • 17: Van Proeyen K et al. Beneficial metabolic adaptations due to endurance exercise training in the fasted state. J Appl Physiol. 2011 Jan;110(1):236-45.
  • 18: De Bock K et al. Effect of training in the fasted state on metabolic responses during exercise with carbohydrate intake. J Appl Physiol. 2008 Apr;104(4):1045-55.
  • 19: Lambert EV et al. Enhanced endurance in trained cyclists during moderate intensity exercise following 2 weeks adaptation to a high fat diet. Eur J ApplPhysiolOccup Physiol. 1994;69(4):287-93.
  • 20: Phinney SD et al. The human metabolic response to chronic ketosis without caloric restriction: preservation of submaximal exercise capability with reduced carbohydrate oxidation. Metabolism. 1983 Aug;32(8):769-76.
  • 21: Phinney SD. Ketogenic diets and physical performance. NutrMetab (Lond). 2004 Aug 17;1(1):2.
  • 22: Stellingwerf T. Case study: nutrition and training periodization in three elite marathon runners. Int J Sport NutrExercMetab. 2012 Oct;22(5):392-400.
  • 23: Helge JW et al. Interaction of training and diet on metabolism and endurance during exercise in man. J Physiol. 1996 Apr 1;492 ( Pt 1):293-306.
  • 24: Muoio DM, Leddy JJ, Horvath PJ, Awad AB, Pendergast DR. Effect of dietary fat on metabolic adjustments to maximal VO2 and endurance in runners. Med Sci Sports Exerc. 1994 Jan;26(1):81-8.

8 thoughts on “Allt som finns att veta om LCHF & konditionsträning

  1. Helt klart sugen på att införskaffa tidningen , behöver också lära mig cykelvård och artikeln låter minst sagt spännande!

  2. Det måste vara ett riktigt hästjobb att skriva de artiklar du gör med referenskravet du ställer på dig själv?

    Hur mycket tid lägger du ner på en sån här artikel? Och hur stor del av tiden tror du läggs för att du vill ha med referenser?

  3. Max Mustermann: Hur mycket tid lägger du ner på en sån här artikel? Och hur stor del av tiden tror du läggs för att du vill ha med referenser?

    Den här artikeln tog alldeles för lång tid sett till ersättningen. Skulle gissa på att den tog en 10 timmar ungefär och sen läste jag igenom den två gånger till innan jag skickade iväg den. Referensjobbet innebär ibland en hel del extra tid. Man ”vet” att det är så men sen vill man leta upp själva grundstudien till det. För den här artikeln la jag dock inte så mycket tid på detta, jag hade i princip alla på hårddisken sen innan då jag är väldigt intresserad av ämnet.

  4. Nu fattar jag inget, trodde du dissade i princip allt vad LCHF gäller?

  5. Lite sen på bollen, finns det något sätt att läsa artikeln så här långt i efterhand?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *