Vad säger forskningen kring “seed oils”, omega-6 och flytande fetter?

Publicerat den Inga kommentarer till Vad säger forskningen kring “seed oils”, omega-6 och flytande fetter?

Jag har fått många frågor kring “seed oils” skickade till mig senaste veckorna. Det är kul att ni skickar saker till mig som ni undrar över. Jag svarar inte alltid men jag läser det och det gör det mycket lättare för mig att få reda på vad som är “hett”.

Att omega-6 skulle vara dåligt är något som återkommer med jämna mellanrum inom dietvärlden. Det är väldigt intressant då det faktiskt finns gott om forskning på omega-6 och hälsa. Och inget av den pekar mot någon fara.

Istället är all forskning vi har idag tydlig med att det är bättre med omega-6 än mättat fett. Det gäller i princip vilken riskmarkör du än bryr dig om i interventionsstudier eller vilka hårda utfall som intresserar dig i observationsstudier.

Det är dessutom så bra att man kan mäta biomarkörer i blodet på folk som ger dig bra data på hur mycket omega-6 som en person äter. Så vi behöver inte förlita oss på mer osäker självrapportering. Och även här ser vi att de med mer omega-6 i blodet mår bättre och är i lägre risk för dåliga saker.

Men inget av det här verkar relevant för alla som ska skriva att det är dåligt med omega-6. Det är så det fungerar i dietvärlden. Där finns en bra story kring att “seed oils är dåligt” som har funkat i ett par decennier nu och den kommer att fortsätta fungera.

Så de som inte bryr sig om data, utan istället mest verkar vilja få spridning på sina saker, få uppmärksamhet, sälja grejer, bekräfta sin egen tro eller vad det nu är, fortsätter med storyn.

Det finns en orsak till att kostråden världen över idag säger byt ut mättade fetter mot fleromättade fetter. Det är ingen enorm konspiration. Det är datadrivna rekommendationer.

Man kan så klart gnälla på att det finns för lite data. Så är det ofta inom nutrition. Men man kan inte hävda precis raka motsatsen mot vad alla data idag pekar mot och sen låtsas som att man snackar vetenskap.

Till sist vill jag lägga till här att jag personligen inte tycker att man ska använda något koncentrerat fett i någon större mängd, oavsett om det är fast (mest mättat) eller flytande (mest fleromättat). Det finns mer näringsrika och mättande saker att få kalorierna ifrån.

Fortsättning i kommentarerna… 👇

#myter #diettrams

Se inlägget på Instagram

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *