SvD har idag ett bra exempel på en urgammal teknik för att tjäna pengar på personer som är oroliga för sin nuvarande eller framtida hälsa.

Först hittar du på en ny orsak till ett problem som många har där vi redan vet att orsakerna kan vara många och ibland svåra att sätta fingret på.

Du upprepar sedan den här påhittade orsaken till problemet om och om igen i sociala medier, poddar osv så folk till sist börjar tro att det finns någon faktisk data bakom.

Ren propaganda i princip. Vi människor tenderar att oftare tro på saker som vi har hört många gånger om. En typ av bias som vi alla har.

Här kommer du också att börja få in positiva anekdoter från folk. Så är det alltid. Oavsett vad du får människor till att göra så är det alltid några som mår bättre tiden efteråt. Det är så här det fungerar. Problem blir även bättre och sämre av sig själv oavsett vad du gör. Och bland anekdoterna väljer du så klart bara ut de positiva. De säljer.

Sen när folk är övertygade om att det du bara har hittat på faktiskt är ett problem så släpper du en produkt där du löser problemet för dem.

Du har alltså från ingenting först skapat ett påhittat problem och sedan tjänar du pengar på en påstådd lösning på problemet. Grymt inte sant 😉

Länk till hela artikeln i SvD där du bland annat kan läsa om hur de använt sig av olagliga påståenden kring effekterna från deras lösning på människors hälsa hittar du via länken i min profil 👍

Se inlägget på Instagram

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *