Lite folkbildning nu inför jul och nyår. Bild 2 och 3 är från min artikel om socker på träningslära som jag uppdaterade precis. Framför allt delen kring inflammation har jag skrivit om utifrån en systematisk översiktsartikel publicerad i september i år (bild 5-6).

Det är så här det ser ut idag forskningsmässigt. Om du har hört något som skiljer sig väldigt mycket från det här så har personen som sagt det till dig antingen omedvetet fört vidare felaktig information eller så ljuger personen för dig. Så enkelt är det.

Det finns ingen forskning som visar något helt annat där ute. Visst kommer forskare som läser samma studier tolka dem lite annorlunda men när det är vettiga människor så blir det inte en som skriker ”GIFT” och någon annan som säger ”superfood”.

Det som sker är istället diskussioner kring precis hur stora olika effekter är. Ska det vara 0,2 eller 0,3 ml/dl skillnad i CRP typ. Och sen diskuterar man vilken vikt man ska lägga vid den skillnaden. Hur praktiskt relevant det är. Om det är nog för att böra rekommendera eller avråda saker mm.

Och så klart diskuteras vad man behöver ta reda på för framtiden så man får in ännu mer kunskap.

Ingen vettiga människor påstår slentrianmässigt att socker ger inflammation utan att i så fall lägga till i vilka sammanhang, vid vilken dos med mera.

Till sist. Socker är gott. Det är på gott och ont. Gott för stunden men samtidigt är det lätt att man äter mycket och att man äter när man egentligen inte är hungrig.

Gör man det över lång tid så finns risken att man går upp i vikt och med det kommer en del negativa effekter. Det står mer om det här i artikeln på träningslära, Socker, fruktos och hälsa

Se inlägget på Instagram


Upptäck mer från Träningslära

Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *