Skador inom Crossfit

För lite mer än 6 månader sen skrev jag ett inlägg om Crossfit kring en av de första verkliga studierna som hade publicerats på ämnet, Första ordentliga studien på Crossfit – stor skaderisk!. Det var en mindre studie med lite rörigt upplägg där man också förändrat deltagarnas kost under samma tid vilket gjorde att det var svårt att dra slutsatser. Något som däremot jag lyfte fram och som också togs upp på många andra ställen var att det var ett ganska stort bortfall i studien. Bortfall som enligt författarna berodde främst på skador.

Men den studien var ju egentligen inte till för att undersöka skador och därför är datan inte särskilt tillförlitlig. I alla fall inte ur en strikt vetenskaplig synpunkt. Och förutom den studien finns det ju egentligen bara anekdoter från fysioterapeuter. Och att fysioterapeuter berättar om att de ser många crossfittare med skador säger ju egentligen ingenting. Eftersom antalet personer som utövar Crossfit har ökat i flera år så är det inte direkt konstigt att det då blir fler crossfittare som är skadade.

För några dagar sen publicerades dock en ny studie på Crossfit där syftet verkligen var att undersöka hur vanligt det är med skador (1). Så jag tänkte att jag skulle skriva om den studien här.

En enkel studie utförd med frågeformulär

Själva upplägget på den här studien är väldigt enkel. Faktiskt så enkelt så att man undrar varför ingen har gett sig på det här tidigare. Det forskarna har gjort är helt enkelt att de har satt ihop ett frågeformulär som de har lagt upp på nätet och sen har Crossfitutövare fått fylla i sina uppgifter och svara på frågor i stil med

  • Hur ofta de tränar
  • Om de varit skadade
  • När i så fall skadan skedde
  • Om skadan var allvarlig
  • Hur länge de var skadade

Och så vidare. Det är inte särskilt svårt att föreställa sig hur det kan ha sett ut.

Crossfitutövarna hittade man genom att helt enkelt googla på orden ”crossfit forum” och sen tog man de tio högst rankade forumen och la in en annons där man bad deltagarna svara på frågorna. När det gäller frågor kring skador så bad man deltagarna rapportera alla skador de har fått medan de har tränat Crossfit.

Det här är givetvis en väldigt dålig teknik för att samla in data då du inte har någon som helst idé om du får ett representativt urval. För det första ska ju deltagarna hänga på Crossfitforum och ger inte direkt ett slumpmässigt urval. Författarna skriver att de tror att detta kan ha lett till att de som skadat sig mer troligen skulle delta i studien men jag tänker att det lika väl kan vara tvärt om. De som skadat sig kanske inte ens hänger på forumet.

Hur som helst så kan man av den statistik som vi får angående deltagarna dra slutsatsen att de i alla fall inte verkar vara några vanliga motionärerna. För medeltiden som deltagarna la på träning varje vecka var 5,3 timmar. Medelåldern på deltagarna var 32 år och generellt sett tro i alla fall inte jag att det är särskilt vanligt med den träningsdosen. Om vi uppskattar ett Crossfitpass till 1,5 timme vilket är rimligt så innebär det 3-4 träningar i veckan.

Deltagarna hade varit aktiva i medeltal under 1,5 år vilket gör att man blir lite tveksam till de rapporterade skadorna. Jag kan i alla fall garantera dig att jag inte kommer ihåg alla skador jag åkt på när jag spelat fotboll det senaste 18 månaderna. De större skadorna kan jag nog komma ihåg ganska bra men de mindre skadorna som kanske hindrade mig från att träna ordentligt i en eller två veckor är jag ganska säker på att jag inte minns allihopa.

Resultatet – inte så hög skaderisk

Med reservation för att insamligen av data som sagt öppnade upp för en stor risk när det gäller skaderapportering så fann man i den här studien att skadeincidensen inom Crossfit var ungefär 3 skador per 1000 träningstimmar. Det innebär alltså att om du tar 10 crossfittare och låter dem träna 100 timmar var så kommer det att ske i snitt totalt tre skador.

Det här är ingen speciellt hög siffra även om det ligger ovanför många andra siffror från andra idrotter. Här under kan du se statistiken från flera collegesporter i USA (2). Den här datan rapporteras in varje vecka av respektive tränare för de olika sporterna på skolorna så den är alltså mer tillförlitlig än den retrospektiva datan från den här studien. Observera att datan här under är per träningstillfälle. Alltså inte träningstimmar som Crossfitdatan. De flesta träningar inom lagsporter varar mer än en timme så egentligen blir värdena här under lite lägre om du ska räkna med 1000 träningstimmar istället.

Skaderisken i flera olika collegesporter
Skaderisken i olika idrotter. Diagrammet visar antalet skador per 1000 träningstillfällen. Damsporter är röda staplar, herrsporter blå.

Om du tryckte på referensen jag gav tidigare till crossfitstudien för att läsa abstraktet så märkte du nog att man där påstår att skadefrekvensen inom Crossfit inte är högre än i andra sporter. Detta tycker jag är en sanning med modifikation.

De refererar visserligen till studier där man har sett samma skadefrekvens men det är studier på elitidrottare. Till exempel har man en studie på elittyngdlyftare i USA där man såg en skadefrekvens på 3,3 skador på 1000 träningstimmar (7).

Tittar man på resten av referenserna de anger så är det en studie på tyska som jag tyvärr inte kan finna. Det är en studie på blinda (ja, blinda :)) styrkelyftare (6) och sen två studie som är på elitaktiva inom tynglyftning eller styrkelyft (4, 5).

Frågan är ju då om det verkligen är rimligt att jämföra Crossfit för motionärer som hänger på Crossfitforum med elitidrottare inom tyngdlyftning och styrkelyft? Jag tycker det är lite tveksamt i alla fall. Jag hittade en studie där man tittat på skadefrekvensen hos amatörbyggare och där var frekvensen 1 skada på 1000 träningstimmar (3). I övrigt kan det nämnas nu när jag ändå håller på att dra upp statistik att strongman har en ännu högre skadefrekvens, hela 5,5 skador på 1000 träningstimmar (8).

Så vad ska vi då säga om skaderisken inom Crossfit? Jag tycker det är väldigt svårt att säga med den här studien. Först och främst så litar jag inte på själva datan och för det andra så är ingen av jämförelserna här ovanför särskilt bra. Jag tycker inte man ska jämföra med elitidrottare då jag är ganska säker på att de i den här crossfitstudien fick många motionärer som svarade med tanke på deras tillvägagångssätt.

Jag tycker inte heller att vi ska jämföra rakt av med statistiken från collegeskolorna på grund av det har varit just collegeungdomar i den studien. Och i crossfitstudien var det kvinnor och män med en medelålder över 30 år. I studien på amatörbyggarna var medelåldern ~25 år så det är väl den som är mest rimlig. Det är väl också mycket av den typen av träning som Crossfit har ersatt. Ska vi gå efter den datan så är alltså skaderisken ungefär 3 gånger så hög inom Crossfit.

Men överlag är alltså 3 skador på 1000 träningstimmar inte särskilt högt. Tar du fotboll på lite högre nivå så är antalet skador det samma eller högre, vanligtvis högre. Det samma gäller i princip alla bollsporter faktiskt. Även löpning som nog många ser som säkert på motionärsnivå har en hög skadefrekvens. Typen av skada inom löpning är ju dock sällan allvarlig. Förutom enstaka fall som ju kan gå illa så är det nästan uteslutande överbelastningsbesvär som ofta inte ens besvärar när man inte springer. Triathlon är för övrigt också en skadedrabbad sport med lika hög skadestatistik som strongman (10).

Många dåliga axlar och ryggar

Studien ger oss givetvis mer data än bara skadefrekvensen. Det som jag tycker är mer intressant och där vi troligen kan lita mer på den data vi får är var skadorna har skett när de väl har skett. Här under kan du se hur vanligt det var att skada olika kroppsdelar hos crossfittarna i den här studien.

Statistik över hur ofta olika kroppsdelar skadas inom Crossfit
Statistik över hur ofta olika kroppsdelar skadas inom Crossfit. Skador på axlar och ryggen är vanligast.

Det vi kan se här är att det oftast är en axel eller ryggen som skadas inom Crossfit. Efter det kommer resten av övre extremiteten, alltså arm, armbåge, hand och vrist. Först där efter kommer nedre extremiteten.

Författarna till den här studien är inne på att skadepanoramat ser ut som det gör troligen för att man inom Crossfit gör många övningar där man har armarna ovanför huvudet där målet är många repetitioner på kort tid. Man nämner specifikt tyngdlyftning och kipping pullups. Här håller jag med till 100 procent och just farorna med att utföra många ryck och stötar i rad är något jag har påpekat flera gånger om. Ryck och stöt är helt enkelt inga övningar som är lämpliga för ”metcon”. Vill man träna konditionen med ”styrkeövningar” så tycker jag att man bör välja en övning där man kan hålla en teknik som inte innebär ökad skaderisk. Burpees är ett väldigt bra exempel på en sådan övning.

Summering

Det är ju väldigt intressant med studier på Crossfit då det är ett fenomen som växer väldigt mycket just nu. Den här studien tycker jag bidrar med en hel del intressant information trots bristerna som jag tagit upp. Förhoppningsvis kommer det i framtiden ännu bättre studier där deltagarna väljs ut istället för att det blir självvalt och där deltagarna också följs över tid. Då försvinner risken med att deltagarna inte ska komma ihåg tidigare skador när du frågar dem i efterhand.

För närvarande så är det väl rimligast att säga att Crossfit på motionärsnivå verkar vara ungefär lika skadedrabbat som de flesta andra idrotter fast då på elitnivå. Motionärer i de andra idrotterna ligger vanligen något lägre när det gäller skador.

Med tanke på hur Crossfit växer just nu så kommer det troligen mer studier på det här efterhand som ger mer säker data. Det här är dock mycket bättre data än den vi har haft tidigare.

17 thoughts on “Skador inom Crossfit

  1. Lite statistik från mig:
    Tränat 153 pass (1h) på 13 månader.
    Det är 12 personer med per pass(men vi räknar med 10, inte alltid fullt). =1530 Timmar
    5 stycken har avbrytit pass:
    Kvinna ,orsak vet jag inte
    Man två gånger, orsak framsida lår
    Man , började må dåligt och spydde.
    Man, gick på händer och tippade runt,
    Fick ont i axel.

    Jag vet att två män tränat fast smärta i axlar.
    Mina egna problem då:
    Händerna är dom största, alltid ”trasiga”.
    Haft problem med vader av alla boxhopp,hopprep( jag tror hoppen är farligast för motionären)
    Sen har man irriterat mycket muskelvärk 🙂

    Vet att många uppsöker massörer men oftast har det inte med skador att göra, utan öm och stel
    Vad tycker jag då, min erfarenhet av träning(bla. Spelat hockey på allsvensk nivå) är att tränar man hårt, så kommer oftast skadorna. Och här är kanske crossfittens problem, det är riktigt hård träning. Så det är ju svårt att gämföra med svensson som är ute och joggar på kvällarna.
    Men erfarenheten säger att dom som springer hårt skadar sig oftare än crossfittarn.
    Jag ser inte de många reppsen som ett problem, vikterna är låga då( men det finns ett fåtal( oftast unga män) som överskattar sig själv och kör för tungt även om dom blir tillsagda att sänka.
    Däremot när det ska maxas i de olika lyften, det är ju här problemen kommer med dålig teknik, och större skaderisk.

    Styrkelyftarna borde tycka att crossfit är toppen, för jag vet att många crossfittare blir intresserade, framförallt tjejer av styrkelyft

  2. Glömde en sak, jag håller på med veteranhockey (vi kör med lätt kontakt) sen tre år , 1pass i veckan under okt-mars
    Vi har haft ngra knäskador, ett benbrott och ngr axlar, ngra ljumskar,som jag ser det mycket farligare än crossfit

  3. Trist att man inte orkar göra ett bättre urval när man ändå ska lägga tid på att analysera datat/skiten sen. I alla fall så ser jag omkring mig (löpning/orientering) många och ofta långdragna skador. Många löpare vägrar sluta springa fast de har ont, och många går på träningen igen innan skadan läkt. På det sättet kan jag faktiskt se fördelar med crossfit, för att man kan köra alternativa övningar som inte belastar skadeområdet. Skaderisk är hursomhelst en underskattad parameter när man passerat 30 o ska välja motionsform, bra att ni uppmärksammar det.

  4. Anders: Händerna är dom största, alltid ”trasiga”.

    Händerna är ju ett utmärkt exempel på en sådan sak som sker väldigt ofta men få klassar det nog som skada. Särskilt när de ska reflektera över det något år senare. Om du däremot kontrollerat med idrottarna varje vecka så hade de nog mycket väl kunnat ange sina händer som en skada och att det gjorde att de kanske fick hoppa över eller modifiera ett eller ett par träningspass.

    Det här med att definiera vad som är en skada är väldigt svårt och det gör det ju också svårt att jämföra mellan olika studier.

    Anders: Styrkelyftarna borde tycka att crossfit är toppen, för jag vet att många crossfittare blir intresserade, framförallt tjejer av styrkelyft

    Det gör dem. Och det gäller också tyngdlyftningen som fått många nya utövare samt ett väldigt stort uppsving i intresse de senaste åren. Sen kommer där nackdelar med. Crossfit är ju väldigt amerikaniserat och i vissa situationer tolkar härdade styrkelyftare och tyngdlyftare Crossfit som ett gäng människor som mer eller mindre misshandlar deras sport och döper om övningar som de har kört i typ 100 år.

    Anders:
    Glömde en sak, jag håller på med veteranhockey (vi kör med lätt kontakt) sen tre år , 1pass i veckan under okt-mars
    Vi har haft några knäskador, ett benbrott och ngr axlar, ngr a ljumskar,som jag ser det mycket farligare än crossfit

    Ja, alltså skadestatistiken för lagidrotter är ju träningar och matcher. Skaderisken under match är mycket högre än skaderisken vid träning. Under fotbolls-VM fann man till exempel en skadefrekvens på 61 skador per 1000 matchtimmar. Hade du endast tagit Crossfittävlingar i statistiken här ovanför så hade nog även Crossfit legat högre. Även om jag tror det är mindre skillnad mellan träning och tävling inom Crossfit.

  5. karin: Trist att man inte orkar göra ett bättre urval när man ändå ska lägga tid på att analysera datat/skiten sen.

    Det handlar nog mycket om finanser här. Det kostar ju inget att lägga upp annonser på nätet. Sen har man en nätsida som summerar resultatet osv. Det blir väldigt lite tid som försvinner för forskarna med. Så hade något gett dem pengar så hade studien säkerligen blivit bättre genomförd. Som jag ser det så är det här ändå en bra och intressant studie. Men man måste ju vara medveten om bristerna och påpeka dem.

  6. Jag tycker att det mest anmärkningsvärda är skadestatistiken från college i USA: i alla sporter som utövas av både tjejer och killar så skadas tjejerna mycket mer!
    Undrar vad det beror på?

  7. Kerstin:
    Jag tycker att det mest anmärkningsvärda är skadestatistiken från college i USA: i alla sporter som utövas av både tjejer och killar så skadas tjejerna mycket mer!
    Undrar vad det beror på?

    Har för mig att det finns svensk statistik som visar samma sak, tex från utförsåkning.
    Om jag inte minns fel så förklarades det med att tjejer har mindre mängd muskler som skyddar leder och ligament.

  8. Kerstin:
    Jag tycker att det mest anmärkningsvärda är skadestatistiken från college i USA: i alla sporter som utövas av både tjejer och killar så skadas tjejerna mycket mer!
    Undrar vad det beror på?

    Som Stefan redan har påpekat så är detta ett väldigt vanligt fynd inom de flesta sporter och överallt på jorden där man studerat det. Särskilt i bollsporter där spelarna har fysisk kontakt verkar det finnas en skillnad men även inom andra sporter med stora krafter och riktningsförändringar.

    Man vet att där finns anatomiska skillnader mellan kvinnor och män som gör att kvinnor generellt sett är i ökad risk för knäskador. Man vet också att kvinnor efter ungefär 13 års ålder tappar ganska markant på männen när det gäller styrka och det är just vid denna ålder som mängden skador börjar öka mer hos kvinnor än hos män. Efter ungefär 20 års ålder så brukar faktiskt mängden skador mellan kvinnor och män jämna ut sig igen. Frågan är ju dock om det beror på att naturligt urval eller på att kvinnorna på något sätt ”hinner ifatt” igen.

  9. Syftet med den här studien är att besvara frågorna:

    ”Hur ser skadepanoramat ut för de som tränar crossfit? Hur ofta skadar de sig och var?”

    För att besvara den frågan har man samlat in enkätsvar, 132 personer svarade (via länkar som låg ute i 4 månader på de 10 första crossfit forumen på google) och utgör sample. Genom att analysera den datan vill författarna dra slutsatser om vad som gäller för alla (populationen alla-som-tränar-crossfit). En länk till ett frågeformulär, som inte är validerat, är en mycket dålig metod om syftet är att verkligen få ett representativt sample från populationen. Det räcker med en snabb sökning på wikipedia för att lära sig att välkänd fara med denna typen av frågeformulär är att de med starkt positiv och/eller starkt negativ uppfattning i ämnet svarar medan de som är i mitten inte bryr sig om att lägga tid på det.

    Kritik:
    Dålig datainsamlingsmetod.
    Dålig presentation av data.
    Dålig tolkning av data.
    Mycket lågt “bevisvärde”

    Alltså: 10 forum, 4 månader 2012 (feb, mars, april, maj) = 132 respondenter.

    Med tanke på antal aktiva på tex. facebookgruppen CF-sweden är det en liten volym respondenter.

    Det saknas rådata för att ge läsaren möjligheten att bilda sig en uppfattning om sample-gruppens karakteristika.

    70,5% män i enkäten. Då är den inte representativ eftersom medlemsfördelningen på de boxar jag känner till (ingen nämnd ingen glömd) är ca 50/50 med diskret fördel för tjejerna.

    2,2% erkände PED’s. Sedär.

    Medelålder 32,3 (19-57) år. Jämt fördelat över åren eller klumpat kring ”yngre än 32” med ett fåtal “äldre” som driver upp medelvärdet? Medianvärdet ger en hint om detta. Men saknas i artikeln.

    Medelträningstid CF 18,6 månader. Ok, träningsgrad innan? Första hälsoaktiviteten? Ser skadepanoramat likadant ut för en 57årig kvinna utan erfarenhet som för en 18årig man som nyss slutat med fotboll?

    Medelträningstid 5,3 timmar per vecka. Återigen – median? Är det en liten grupp hetsare som driver upp medlet? Kan skadefrekvens kopplas till _faktisk träningsdos_? Vore intressant att se om sambandet är linjärt, hyperbolt eller av annan karaktär.

    Om det är ett fåtal “äldre” (i det här sammanhanget alltså över 32 år) som svarat och att endast ett fåtal respondenter tränar “tävlingscrossfit” (vilket då innebär 10-15+ timmar träning per vecka) så skulle man kunna påstå att ”medelrespondenten” är en man, strax under 30 år, relativt ny inom crossfit och fortfarande är “nykär” i att woda. Det (rimliga) resonemanget talar för att sample knappast är representativt för populationen, eller hur?

    Det hade alltså räckt med en tabell som visade medelvärde, medianvärde och min/max-värde för respektive demografisk variabel för att besvara dessa frågor men den saknas. Däremot finns det massa bilder på snatch, pullups och deadlifts (dvs. ryck, armhävning ((i folkmun ”pullup”)), marklyft).

    Vidare så berörs det inte huruvida de rapporterade skadorna är nya (smärtan _debuterade_ av crossfit) eller gamla (haft ont här förut, fotboll, innebandy, löpning, etc mm, smärtan _återkom_ av crossfit). Detta vore ur ett kliniskt perspektiv mycket intressant.

    ”Within the group 97 (73.5%) participants had sustained an injury that had prevented them
    from working, training or competing.”

    Ja, men hur ser det ut i en tvärsnittsstudie av _folk generellt_? Av vem-som-helst-på-stan-som-tränar-i-vanliga-fall, hur stor andel har av dessa har under någon period de senaste 18 månaderna behövt skippa träningen pga “smärtupplevelse som debuterade under pågående träningsaktivitet (utan närmare specifikation)”? Säkert en hel del.

    Låt oss titta på ryggsmärta.

    ”Ländryggsmärta drabbar upp till 80% av alla människor någon gång under livet och nacksmärta drabbar upp till 50% av befolkningen” http://www.sbu.se/upload/Publikationer/Content0/1/ontiryggen_2000/ont%20i%20ryggen/vol1/Rygg_vol1_samm.pdf

    “Många internationella rapporter om ländrygssmärta anger punktprevalensen till 15-30%, enmånadsprevalensen till 19-43 procent och livstidsprevalensen till 60-70 procent. De varierande procentsiffrorna i olika studier tycks bero mer på sättet att formulera frågorna, än på andra skillnader i de undersökta grupperna.” http://www.sbu.se/upload/Publikationer/Content0/1/ontiryggen_2000/ont%20i%20ryggen/vol1/Rygg_vol1_kap8.pdf

    (det är med risk för att jämföra äpplen och päron jag gör den här kopplingen eftersom formuleringen av deras frågor inte är tillgängliga i artikeln).

    -> I det här fallet får hela ryggen en amärtprevalens på 28% (37skador/132respondenter) och ändå drar artikelförfattarna slutsatser om typ av träning och skadepanorama. Det är ju i det lägre spektrat av enmånadsprevalens för enbart ländrygsssmärta och här var insamlingsperioden fyra månader. Man kan säga
    – “crossfitare är som alla andra och skadar sig lika mycket som alla andra” men då stämmer inte förekomsten av axelskador.
    Eller så kan man säga
    -“crossfit utsätter inte (länd)ryggen för så mycket stress” men då vet man inte vad crossfit är.
    Eller
    – “crossfit skyddar mot ländryggssmärta” men artikelförfattarna jämför den ju med styrkelyftarnas skadeprevalens, crossfit analyseras alltså som risk. Om man anser att sample är representativt måste slutsatsen dras att crossfit och (länd)ryggssmärta inte har något samband alls.

    Det finns många befogade frågor att ställa. Men de går inte att förklara med EN (rimlig, ref “in absurdum”) förklaring. Och därför bör man inte dra några slutsatser baserade på den här studien.

    Det är fortfarande rimligt att [anta] att crossfit kan orsaka en proportionellt större del skador i skulderregionen än andra regioner (ref. den mekanistiska rationalen samt alla anekdoter från terapeuter, utövare, tränare) men artikeln ger inget stöd för det med data, eftersom det är så osannolikt att den verkligen har undersökt ett representativt prov från ”den stora massan” som tränar crossfit idag.

  10. Tja!

    Jag har börjat intressera mig för att läsa studier som rör träning och kost men har inget bra sätt att hitta bra studier. Finns det någon hemsida ni kan tipsa om? 🙂

    Tack på förhand

  11. Jo självklart här kollar jag hela tiden 🙂 men jag menar bara en sida där jag själv kan hitta bra studier som kommer ut som handlar om träning och kost.

  12. Mattis:
    Jo självklart här kollar jag hela tiden :)men jag menar bara en sida där jag själv kan hitta bra studier som kommer ut som handlar om träning och kost.

    Det kommer ut en väldig massa studier varje dag typ. Bara på pubmed publiceras typ 30000 studier varje månad och en bra bit av dem handlar om träning, kost och livsstil. Så det finns inte ett ställe där du kan hitta studier. Du får själv välja vilka tidskrifter eller ämnen du är intresserad av och sen använda någon typ av tjänst för att få uppdateringar inom det.

    I princip alla tidskrifter har någon form av mejluppdatering där du får reda på när de har släppt ett nytt nummer. På pubmed/medline kan du också ställa in termer eller ord där du får uppdateringar varje gång de publiceras studier som innehåller dessa ord som nyckelord eller i titeln.

  13. Kolla in crossfit fail compalation wod aka snap city på youtube, så förstår ni varför folk får ont i ryggen av CF!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *