Relativt sett så ökar kvinnor lika mycket i muskelmassa när de styrketränar jämfört med män. I absoluta mått så blir det större ökningar för män eftersom de börjar med större muskelmassa från början.

Det här är en artikel jag skrev 2020 där jag tog upp en systematisk översiktsartikel som precis publicerats. Nu för bara någon dag sedan publicerades en ny liknande översikt som kom fram till samma sak.

De tittade även på om det var någon skillnad i hur muskelökningen blir till i den här nya och de fann en antydan till att kvinnor verkar öka sin storlek på de så kallade typ 2 fiberna mer medan männen istället har lite större andel av sina typ 1 fiber.

Kanske är det en återspegling av tidigare vanor. Kanske är det ren slump och ingen faktisk effekt pga lite data. Eller så är det något annat. Inte så stor praktisk nytta av att veta det just nu vad jag kan se.

Det här att män och kvinnor får samma relativa ökningar från samma typ av träning är enligt mig en av flera anledningar till att vara väldigt skeptisk mot de som påstår att kvinnor ska träna helt annorlunda mot män. För när man påstår att kvinnor inte ska träna som män så säger man alltså egentligen att kvinnor borde öka mer i muskelmassa än män alternativt att det också finns något ännu okänt sätt för att få män att också öka mer i muskelmassa. Inget av det är direkt troligt.

Min artikel på Tyngre hittar du här, Kvinnor får lika bra resultat som män på gymmet.

Se inlägget på Instagram


Upptäck mer från Träningslära

Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *