Nytt år och då är det alltid en del som har som planerar att försöka röra på dig mer för att förbättra hälsan.

Så här ser de senaste åren om fysisk aktivitet ut när man försöker summera dem i en illustration. De inkluderar både rörelse, konditionsträning och styrketräning.

Mängden kan verka ganska hög när man ser den summerad men delar du upp det över veckan och försöker få in lite mer rörelse i de transporter som i princip alla utför till vardags så är det mesta redan gjort.

I dagens avsnitt av Tyngre Traningssnack går vi igenom det här mycket mer när vi får besök av Ulf Ekelund som var i forskargruppen som tog fram de här rekommendationerna från WHO.

Ulf har forskat på det här i väldigt många år nu och du som har lyssnat på podden länge minns kanske när han var med som gäst för 5 år sedan med?

I det här avsnittet kommer vi också in på antalet steg per dag. Allmänheten har haft uppfattningen väldigt länge att det finns hälsoråd från myndigheter när det gäller antalet steg per dag som man bör ta fast så är det inte.

Det är faktiskt bara de senaste åren som det har börjat komma forskning på hur antalet steg per dag korrelerar med hälsa. Det här är också något som vi diskuterar med Ulf. Så ta fram din favorit bland podcastappar och börja lyssna på avsnitt 425 av Tyngre Träningssnack 👍

Se inlägget på Instagram

Uppskattade du den här artikeln?

Allt som jag skriver på den här sidan och mina sociala medier är gratis för alla, men tar så klart av min tid. Så om du uppskattar det jag gör så kan du stödja mig lite så jag kan lägga mer tid på att skriva och dela intressanta saker genom att bli medlem på min Patreon.

Glöm inte att också följa mig på Sociala medier. För närvarande är jag mest aktiv på Mastodon, Instagram. Facebook och Twitter.


Upptäck mer från Träningslära

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *