För någon vecka sen publicerades en artikel i New England Journal of Medicine med titeln Myths, Presumptions, and Facts about Obesity. Artikeln är upplagd som så att författarna först går igenom 7 myter kring övervikt, därefter tar de upp en del antaganden kring övervikt och slutligen tar de upp en rad punkter som de anser vara fakta kring övervikt.
Jag tänker inte ta upp särskilt mycket av det som tas upp i artikeln mer än att det är flera saker som känns tveksamma och många punkter ”uppenbara” och onödiga att ta upp. Vill du läsa alla punkterna så har Yoni Freedhoff lagt upp alla på sin blogg.
Förutom att artikeln belyser någon myt som det nog hade varit bra att folk börjat förstå att det är en myt så bidrar inte den här artikeln med någonting. Det som istället är intressant är ett antal av de punkter som artikeln har med som fakta i den sista delen av artikeln. Där kan du se följande lista med saker som författarna anser vara fakta kring övervikt.

Om du läser igenom den listan så ser du att det inte står någonting om processad mat. Det står ingenting om läsk. Ingenting om socker, tillsatt fett eller tomma kalorier. Överlag så står det egentligen ingenting om någonting som är negativt för något livsmedelsföretag i hela artikeln. Orden socker, fett, processad mat nämns inte en enda gång igenom hela artikeln. Ordet food nämns faktiskt bara två gånger.
- En gång när man påpekar att det inte finns några bevis för att mer frukt eller grönsaker leder till viktnedgång
- En gång när man påpekar att det inte finns några bevis för påståendet att småätande leder till viktuppgång
Så författarna påstår sig alltså vilja belysa vanliga myter och antaganden kring övervikt men de nämner i princip inget om kost. Istället har de med helt meningslösa punkter kring myterna som att sex inte förbränner särskilt mycket kalorier. Vem tror på allvar att sex har något med övervikt att göra? Trots detta så är detta alltså en av sju punkter. Effektivt om man vill få rubriker i tidningar, meningslöst om man vill belysa verkliga myter kring övervikt och viktnedgång.
Svaret på varför den här artikeln verkar ha ett lite udda upplägg hittar du i slutet av artikeln. Där författarna anger sina eventuella ”conflicts of interest” alltså jäv. Så här ser den delen ut i den här artikeln. Jag har inte fetat det som är värt att läsa i det här citatet eftersom det bara skulle bli att jag markerat allt. Istället har jag markerat det humoristiska i slutet.
Dr. Astrup reports receiving payment for board membership from the Global Dairy Platform, Kraft Foods, Knowledge Institute for Beer, McDonald’s Global Advisory Council, Arena Pharmaceuticals, Basic Research, Novo Nordisk, Pathway Genomics, Jenny Craig, and Vivus; receiving lecture fees from the Global Dairy Platform, Novo Nordisk, Danish Brewers Association, GlaxoSmithKline, Danish Dairy Association, International Dairy Foundation, European Dairy Foundation, and AstraZeneca; owning stock in Mobile Fitness; holding patents regarding the use of flaxseed mucilage or its active component for suppression of hunger and reduction of prospective consumption (patents EP1744772, WO2009033483-A1, EP2190303-A1, US2010261661-A1, and priority applications DK001319, DK001320, S971798P, and US971827P); holding patents regarding the use of an alginate for the preparation of an aqueous dietary product for the treatment or prevention of overweight and obesity (patent WO2011063809-A1 and priority application DK070227); and holding a patent regarding a method for regulating energy balance for body-weight management (patent WO2007062663-A1 and priority application DK001710). Drs. Brown and Bohan Brown report receiving grant support from the Coca-Cola Foundation through their institution. Dr. Mehta reports receiving grant support from Kraft Foods. Dr. Newby reports receiving grant support from General Mills Bell Institute of Health and Nutrition. Dr. Pate reports receiving consulting fees from Kraft Foods. Dr. Rolls reports having a licensing agreement for the Volumetrics trademark with Jenny Craig. Dr. Thomas reports receiving consulting fees from Jenny Craig. Dr. Allison reports serving as an unpaid board member for the International Life Sciences Institute of North America; receiving payment for board membership from Kraft Foods; receiving consulting fees from Vivus, Ulmer and Berne, Paul, Weiss, Rifkind, Wharton, Garrison, Chandler Chicco, Arena Pharmaceuticals, Pfizer, National Cattlemen’s Association, Mead Johnson Nutrition, Frontiers Foundation, Orexigen Therapeutics, and Jason Pharmaceuticals; receiving lecture fees from Porter Novelli and the Almond Board of California; receiving payment for manuscript preparation from Vivus; receiving travel reimbursement from International Life Sciences Institute of North America; receiving other support from the United Soybean Board and the Northarvest Bean Growers Association; receiving grant support through his institution from Wrigley, Kraft Foods, Coca-Cola, Vivus, Jason Pharmaceuticals, Aetna Foundation, and McNeil Nutritionals; and receiving other funding through his institution from the Coca-Cola Foundation, Coca-Cola, PepsiCo, Red Bull, World Sugar Research Organisation, Archer Daniels Midland, Mars, Eli Lilly and Company, and Merck. No other potential conflict of interest relevant to this article was reported
Den här artikeln har fått väldigt stor internationell uppmärksamhet. Ett väldigt smart drag får man lov att säga. Dra upp en rad nästan självklara myter för folk älskar ju att få lära sig om myter och sen smyger man in en rad fakta som stödjer ens egna agenda.
Bara för att vara tydlig innan jag avslutar det här inlägget. Det är inte så att det som författarna till den här studien tar upp som fakta är fel. För det är det inte. Det är ju bara det är det finns en väldig massa som har utelämnats ur den här artikeln. All fakta är istället vinklat för att gynna alla de företag som du kan utläsa här ovanför. Från deras ”kom igång och var aktiv”-projekt till deras färdigrätter, bars, måltidsersättningar och mediciner.
Summan av artikeln är alltså i princip att industrin har ingenting med dagens överviktsproblem att göra men de bidrar aktivt till att försöka motverka det. Jovisst 🙄
Hela artikeln är ett snyggt retoriskt trick. Precis som du säger, de ljuger inte på någon punkt. Och artikeln är full av korrekt fakta. Lagom lättsmält budskap, speciellt för media.
Att slänga fram en massa korrekt fakta på det sättet, men samtidigt undanhålla andra relevanta fakta och genom det faktiskt justera bilden av verkligheten… är nästan värre än att ljuga rakt ut. På engelska kallar man det ”Lying by omission” – ”A very subtle form of lying by withholding the complete truth, often used in propaganda”.
Snyggt uppmärksammat 🙂
Det var minsann en diger lista.
Jag tycker att det verkar vara en jätteintressant studie.. Nu har jag dock inte läst själva studien utan bara en beskrivning av den:
http://edition.cnn.com/2013/02/05/opinion/carroll-obesity-myths/index.html?hpt=op_t1
”Physical-education classes in their current form, play an important role in reducing or preventing childhood obesity”
Detta är ingen ”självklar myt”. Tvärtom så tror nog de allra flesta på att detta stämmer. Jättebra att de tar upp den.
Du får tänka på att den här artikeln är skriven för en vetenskaplig tidskrift. Målgruppen är alltså inte gemene man utan läkare och andra medicinskt utbildad personal. Jag kan lova dig att alla som håller sig något sånär uppdaterade av forskningen på området vilket alla som på något sätt arbetar med övervikt i alla fall borde göra känner till att fysisk aktivitet i skolan inte har någon större effekt.
Så för den målgruppen som själva tidskriften riktar sig till är de allra flesta myterna redan självklara. Och de andra delarna av artikeln är som sagt mest till för att säga att alla mediciner och färdigprodukter som dessa företag producerar hjälper och nämner sen inget annat. Samtidigt har man ju fått en väldig massa rubriker i många stora tidningar över hela världen där man får ut samma budskap.