Muskelfascior, syrebrist, sportdryck och varför äta det?

Men varför äta det då?

Då var det dags för en lista med lite artiklar skrivna av mig som publicerats på lite andra ställen än Träningslära och här på Träna Styrka. Som vanligt gäller att om du inte vill få veta om de här lite i efterhand när jag lägger upp dessa listor här så får du följa mig via Twitter, Instagram eller Facebook där jag säger till så fort det kommit upp någon text av mig någonstans. Jag tipsar också om mycket annat intressant läsning via Twitter och Facebook.

Nedan följer ett antal artiklar från Juli i år.

”Men varför äta det då?”

Det här är ett av mina absoluta favoritartiklar på Tyngre. I texten tar jag upp argumentet ”Men varför äta det då?”, som används väldigt ofta i kostdiskussioner som ett argument för att du inte ska äta någonting, som den andra personen påstår är farligt, men inte kan bevisa att det är så. I princip säger de till sist att du ska göra som de säger eftersom du inte kan bevisa att de har helt fel. Från att de alltså har påstått att någonting är väldigt farligt så har de alltså flyttat bevisbördan till dig och du måste nu bevisa att samma sak är nyttigt, för varför ska man annars äta det? 😉

Den här texten uppmuntrar jag alla att läsa som brukar läsa kring kost och olika dieter på internet, ”Men varför äta det då?”.

Muskelfascior, muskelknutar och Self Myofascial Release

I den här texten så tittar jag lite på muskelfascior och hur de kan tänkas påverka våra kroppars funktion. Det är idag väldigt populärt att prata om just fascior och hur de ska påverka oss men en hel del av det som sägs är mer eller mindre påhittat medan en del annat är ganska långt gångna slutsatser från lite fakta. Läs vidare här: Muskelfascior, muskelknutar och Self Myofascial Release

Sportdrycker och övervikt

Det finns en mängd forskning som kopplar sockersötad läsk till övervikt. Troligen är det här ingenting som är unikt för läsk i sig utan sannolikt är det så att det gäller för alla former av sockersötade drycker. I den här artikeln på Tyngre går jag igenom en av de första studierna som har undersökt om det finns något samband mellan sportdrycker och övervikt och barn och ungdomar, Sportdrycker och övervikt.

Syrebrist och muskelökningar

Metabol stress och med det syrebrist tros vara en viktig faktor när det gäller att få musklerna att växa. I den här artikeln på tyngre så tittar jag på en cool studie där man lät försökspersoner träna i olika rum där koncentrationen av syre i luften varierade. Så vissa gånger tränade de med lägre tillgång till syre än vanligt. Frågan är då hur det påverkade deras träningsresultat, Syrebrist och muskelökningar.

Skivstång

Om du hellre lyssnar än läser finns det en podcast

Som vanligt så har jag, Alex och Andreas kort summerat alla de här artiklarna lite kort när jag medverkat i Tyngre Radios podcast så om du inte orkar läsa allting men gärna lyssnar på den här informationen så rekommenderar jag mina avsnitt där. Just de fem artiklarna här ovanför diskuterade vi i avsnitt 94.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *