Musik kan förbättra effekten av din uppvärmning

Egentligen gillar jag inte att skriva den här typen av kortare inlägg inom ett område där jag inte är så insatt eftersom det så lätt blir att jag skriver om en studie som visar en sak när det egentligen finns 10 studier som fått andra resultat.

Det jag vill ha sagt är alltså att jag inte vet om det gjorts tidigare studier på det här ämnet som visat att effekten inte är där. Eller att effekten kanske bara finns i vissa situationer helt enkelt. Det här är alltså i klass med de typiska artiklarna du läser i din lokala dagstidning eller i träningsmagasin. Kontextlöst.

Men ibland får det bli det ändå pga tidsbrist och jag lägger mitt förtroende i att författarna i den här studien återger en rättvis bild av tidigare forskning i diskussionsdelen av artikeln. En sak som man givetvis hade hoppats var självklar men tyvärr är inte ens forsknignsartiklar fria från bias, särskilt inte i diskussiondelen där det är ganska fritt.

Asian J Sports Med. 2012 Dec;3(4):233-8.
The Effects of Music on High-intensity Short-term Exercise in Well Trained Athletes.
Jarraya M, Chtourou H, Aloui A, Hammouda O, Chamari K, Chaouachi A, Souissi N.

PURPOSE: The purpose of this investigation was to assess the effects of listening to music during warm-up on short-term supramaximal performances during the 30-s Wingate test in highly trained athletes. METHODS: Twelve young male athletes (20.6±1.8 yrs, 177±4.4 cm and 72.3±5.3 kg) underwent two Wingate tests in separate sessions with a recovery period of 48 h in-between, either after a 10 min of warm-up with (MWU) or without (NMWU) music. High tempo music (>120 to 140bpm) was selected for the study. Heart rate (HR) and rate of perceived exertion (RPE) were recorded after the warm-up (for HR = average of warm-up) and immediately after the Wingate test. RESULTS: HR, RPE and the fatigue index during the Wingate test are not affected by the incorporation of music during warm-up. However, power output (P(peak) and P(mean)) was significantly higher after MWU than NMWU (P<0.05). The relative increases were 4.1 ± 3.6 and 4.0 ± 3.7 W·kg(-1) for P(peak) and P(mean) respectively. These findings demonstrated the beneficial effect of music during warm-up on short-term supramaximal performances. CONCLUSIONS: As it’s a legal method and an additional aid, music may be used during warm-up before performing activities requiring powerful lower limbs’ muscles contractions during short-term supramaximal exercises.

Det man har undersökt i den här studien är alltså effekten av uppvärmning med musik på prestationsförmågan jämfört med uppvärmning utan musik. Deltagarna fick alltså vid olika tillfällen antingen värma upp med musik i lurarna eller värma ut med lurarna på utan någon musik. Musiken i sig hade hög takt och den spelades upp via kassettband 😀

Kassettband fungerar fortfarande
I den här studien spelade man upp musiken genom kassettband, väldigt retro 🙂

Efter de olika uppvärmningarna fick deltagarna genomföra ett wingatetest vilket innebär att du på 30 sekunder ska försöka få ut så mycket effekt som möjligt på en cykel.

Resultatet blev att när deltagarna fick värma upp till musik fick de ut mer effekt i sin cykling. Både den maximala effekten och medeleffekten blev högre. I övrigt var det ingen ingen skillnad i upplevd ansträngning, puls samt fatigue index som är ett mått för hur mycket effekt deltagarna tappar i slutet mot testet jämfört med början.

Den här studien är intressant då den dels testar anaerob aktivitet medan nästan alla andra tidigare studier testat om musik har en effekt på aerob aktivitet. Dessutom har de i den här studien använt sig av lite mer realistiskt upplägg då deltagarna fick lyssna på musik inför själva testet. Som idrottare får man ju allt som oftast inte ha någon musik i öronen när man väl tävlar.

I diskussionsdelen tar författarna upp några studier till som också verkar ha visat på en liknande effekt. En stor nackdel än så länge med de här studierna är ju att de inte har testat något som man verkligen tävlar i. Försökspersonerna i den här studien var enligt författarna väldigt vältränade och tillhörde nationell eller regional nivå i Tunisien men de säger inte inom vilken sport 🙂

Det hade ju varit mer intressant om de till exempel tagit 400 meter sprinters och låtit dem värma upp med eller utan musik inför ett antal pass och sen tittat på deras tid på 400 meter.

5 thoughts on “Musik kan förbättra effekten av din uppvärmning

  1. Nu vet ju inte jag hur mycket olika belastning påverkar resultatet av uppvärmning men man skulle kanske ha tagit med uppgifter om kassettbandspelarens fabrikat och modell eftersom dessa kunde uppvisa en synnerligen varierande vikt.

  2. Deltagarna har värmt upp och testats på en stationär ergometercykel. Hur mycket den väger har ingen inverkan alls utan man styrk motståndet för pedalerna exakt.

  3. Okej 🙂 då gick inlägget från mindre genomtänkt till roligt. Jag skrattade iofs lite smått första gången jag läste det nu med 😉

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *