Mindre sömn gör dig hungrigare

Publicerat den Inga kommentarer till Mindre sömn gör dig hungrigare

Det grafiska abstraktet till en nypublicerad studie där man undersökte effekten av lite sömn på människors matintag och förändringar i kroppssammansättning.

Den här studien är väldigt välkontrollerad då deltagarna var fullt kontrollerade (inpatient) men den är också ganska extrem. I 2 veckor så fick deltagarna endast möjlighet att sova 4 timmar per natt.

Sen jämförde man det med en annan 2v period där deltagarna fick möjlighet att sova 9 timmar per natt.

Det gick, som du kan se, inte särskilt bra när deltagarna sov för lite. De började äta mer, la på sig vikt och mycket av den extra fettmassan kom runt buken där man inte vill att extra fett ska lagras.

Nu är som sagt endast 4 timmar per dag extremt. Men det finns även data på lite mer realistisk sömnbegränsning som pekar åt samma håll. Jag skrev nyligen om en sådan studie på Tyngre och i den artikeln hittar du även referenser till några andra på området.

https://tyngre.se/artikel/forskning/sover-du-samre-sa-ater-du-troligen-ocksa-samre/

Studien: https://www.jacc.org/doi/10.1016/j.jacc.2022.01.038

Se inlägget på Instagram

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *