Koffein har sina fördelar 👍

I den här studien testade man kvinnor under två olika delar av mencykeln. Precis när mensen började och när cykeln var drygt halvvägs mellan två mensperioder (mid-luteal).

Kvinnor presterar i genomsnitt lite sämre fysiskt kring perioden när mensen börjar och här ville man undersöka hur koffein kan påverka det där.

Resultatet visade att koffein verkade ha en större effekt när prestationen var nedsatt, dvs kring mensen.

Det funkade under båda perioderna men storleken på effekten var då större kring mensen. Effekten var då så stor så att kvinnorna presterade lika bra med koffein under mensen som utan koffein i perioden mellan.

Det här resultatet passar bra med den studien jag skrev om på Tyngre förra månaden där man fann att sämre humör korrelerade med sämre prestation under en menscykel. Koffein tenderar ju att höja humöret.

Du hittar en länk till min tidigare artikel via länken i min profil.

Till sist vill jag lägga till att allting inte är toppen med koffein. Framför allt så kan det förskjuta vår dygnsrytm, göra det svårare att somna och även minska kvaliteten på sömnen.

För stor dos av koffein kan även ha akuta negativa bieffekter likt skakningar, hjärtklappning, ångestkänslor mm. Fast den delen är ganska lätt att undvika bara man håller koll på vilka doser man personligen tolererar.

Vi diskuterade en hel del kring de negativa delarna av koffein i senaste avsnittet av @tyngretraningssnack med @sleep_advocate. Avsnitt 365. Du hittar det avsnittet överallt där poddar finns 👍

Titeln på studien är ”Caffeine reverts loss of muscular performance during the early-follicular phase in resistance-trained naturally menstruating women”.

Se inlägget på Instagram


Upptäck mer från Träningslära

Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *