Är du beroende av mat? – Test av världens mest korkade test!

Bacon och korv

Det finns få bättre exempel på forskare som totalt tappat förståndet på äldre dar som Tim Noakes. Om du följer mig i sociala medier har du fått flera exempel på det här de senaste åren och det är faktiskt till och med flera av de forskare vi haft med i vår podcast som har påpekat det samma.

View this post on Instagram

Tim Noakes är för närvarande en av de mest framstående personerna internationellt inom LCHF, framför allt när det gäller LCHF och träning. Just nu pågår ju Tour de France och i år är det första gången ett lag från Afrika med som har presterat ganska bra. Noakes försökte då sig på en fuling på twitter där han försökte insinuera att det här laget körde på lågkolhydratkost eller lite mer restriktiv kolhydratkost. Tråkigt nog för honom så kom lagläkare för det här laget in i debatten (Jarrad Van Zuydam) och "rättade" tills Noakes påstående. Det som Noakes försökte få till "wise carbs" är alltså pasta, men inte vingummi, till frukost 🙂 Slutsatsen är att Noakes är en tomte, i fall nu någon fortfarande trodde något annat. För en 15-25 år sen var Noakes dock en väl respekterad forskare som också bidragit till att ta flera forskningsfält kring främst konditionsidrotten framåt. Tyvärr har han tappat allt när det gäller att framföra forskning och vetenskap istället för anekdoter som han hittar på internet. I det här fallet verkar till och med påhittade anekdoter var okej

A post shared by Jacob Gudiol (@gudiol) on

För lite drygt en vecka sen blev jag tipsad om några uttalanden från Noakes som jag kände mig tvungen att kommentera eftersom de var synnerligen korkade. Noakes är en av de allra största förespråkarna av LCHF kost i världen idag och när en sådan framstående kan säga något sånt här utan att det ens kommer någon form av kritik inifrån rörelsen så vet man att det är en sjuk rörelse som det handlar om.

Själva artikeln i fråga har titeln ”If you eat every three hours, you are addicted to food – Tim Noakes” och i den kan man läsa om uttalanden som Noakes gjort under ett tal Sydafrika nyligen. Det är en kort artikel och egentligen borde jag citera i princip allting om jag vill få med all galenskap men jag nöjer mig med att kommentera hur Noakes tycker att man ska göra för att testa för ”matberoende” (food addiction).

“Tomorrow morning, have your cornflakes. You will see that you will have to eat at 11:00. Write it down – you will be hungry at 13:00 and at 15:00.

“The next day, eat bacon and sausage until you can’t eat anymore. Then you will notice at 11:00 you’re not hungry. At 17:00 you will start feeling a little hunger. That will show you that fat and protein inhibit your hunger. They satiate you whereas carbohydrates drive hunger.”

Det här är otroligt korkat eftersom det helt ignorerar det faktum att du givetvis kommer att äta väldigt mycket mer kalorier om du väljer att äta bacon och korv till frukost istället för en tallrik med cornflakes (och gissningsvis mjölk).

Ett experiment på mig själv, bara för skojs skull

Bara för skojs skull så testade jag det här på mig själv. Jag hade tyvärr inga cornflakes hemma men jag hällde upp en skål med mjölk som jag sen vägde och efter det adderade jag till havregryn som jag också vägde. Totalt sett blev det 3dl mjölk och 50 gram havregryn för en full skål.

Om vi slår upp detta i en näringsvärdetabell så blir det 185 plus 120-180 kcal beroende på om jag valt lättmjölk eller fullfet mjölk. Nu hade jag mellanmjölk hemma så det blev totalt 320 kcal till den frukosten.

Nästa dag åt jag då istället så mycket som jag orkade av bacon och korv. Det är ingenting som jag någonsin skulle få för mig att äta endast till frukost så jag hade inte särskilt bra koll på hur mycket jag skulle orka äta. Jag köpte dock två paket bacon på 140 gram och tre stycken wienerkorvar på totalt 190 gram och fick i mig allting. Jag hade klarat av att äta lite till men om jag hade velat men jag kände mig mätt ändå så klart.

Den här frukosten gav mig totalt 1080 plus 380 kcal till frukost. Om vi räknar på att det troligen försvann lite fett vid stekningen av all bacon så kanske vi kan uppskatta det till 1400 kcal.

Rent matematisk så måste jag vara matberoende

Enligt Noakes så ska då den här jämförelsen i mättnad mellan 320 kcal och 1400 kcal säga mig någonting kring om jag är matberoende eller inte. Innan jag berättar om mina resultat så tänkte jag dock först bara trycka lite till på det extremt uppenbara problemet i den här jämförelsen, det vill säga mängden kalorier.

Jag har faktiskt redan skrivit om hur korkat det är att göra en jämförelse av den här typen i artikeln Låt mig påpeka det uppenbara – kalorier mättar! på Tyngre. Där använde jag faktiskt också just LCHF-are som exempel då det här är ett vanligt argument i kommentarsfält på internet. Det som är nytt här är ju att det är en av de mest framstående förespråkarna i världen för LCHF som nyttjar det och att han dessutom påstår att det är ett test för matberoende.

Enkel matematik säger ju att det är självklart att jag kommer att behöva äta många gånger på en dag om jag endast äter 320 kcal vid varje måltid. Om vi ska vara exakta så blir det totalt 9,375 måltider varje dag. Om du då slår ut det på kanske 15 timmar då jag är vaken så blir det en måltid var 1,8 timme. Jag skulle alltså inte ens klara mig med Noakes gräns på två timmar som han tar upp.

När det gäller bacon och korv så skulle det dock hålla mig mätt under ungefär 8 timmar istället. Helt enkelt eftersom jag åt lite drygt fyra gånger så mycket kalorier.

Mitt resultat – Jag blev hungrig vid lunch vid båda tillfällena

Hunger är en ganska intressant sak då det är beroende av så väldigt många faktorer. Vi har kortsiktig mättnad och vi har långsiktig mättnad tillsammans med en hel del faktorer som faktiskt egentligen inte är hunger utan mer är en återspegling av ett inlärt beteende eller känslor.

Till exempel är en stor del av befolkningen sina måltider vid nästan samma tidpunkt varje dag. Det spelar ingen större roll om de ena dagen ätit en stor frukost eller om de ätit en liten frukost, de blir hungriga vid ungefär samma tillfälle kring lunchen ändå. Är du van vid att äta lunch vid 11.30 så blir du hungrig precis innan det och är du istället van vid att äta den vid 12.30 så kommer hungern då istället.

Om du någon gång har provat på någon form av intermittent fasta så har du troligen fått erfara det här på ett väldigt tydligt vis. De första dagarna är det ganska tufft att hoppa över frukosten men efter kanske två veckor så är det helt enkelt inte särskilt jobbigt längre eftersom du inte längre blir så hungrig på morgonen.

För mig blev det inte särskilt mycket av det här testet ”tyvärr”. Jag åt mina frukostar vid 8 tiden två dagar och sen började jag gå mot kylskåpet för att titta efter vad som fanns att äta omkring 12 på båda dagarna.

Det var dock ingen tvekan om att när hungern väl slog till vid lunchtid så var jag mer sugen på ”något rejält” efter att jag endast hade ätit mjölk med cornflakes jämfört med bacon och korv. Det slutade också med att jag åt en hel del mer mat dagen efter mjölk och cornflakes med. Jag orkade dock inte räkna på kalorierna då det var redan färdiglagad mat som jag värmde upp och åt.

Om jag däremot hade velat hoppa över den där lunchen så är jag säker på att det hade gått bättre efter att jag ätit bacon och korv. Det hade ju också varigt väldigt konstigt om det inte blivit så med tanke på skillnaden i energi. Jag hade i teorin kunnat leva på att äta bara bacon och korv två gånger om dagen över väldigt lång tid medan jag garanterat hade gått runt med en mer eller mindre konstant hunger om jag försökt mig på att leva på kanske bara 2-3 tallrikar mjölk och cornflakes varje dag. Men det säger ju ingenting mer än att du blir lite hungriga om du lägger dig på ett kaloriunderskott.

Summering

Jag vet egentligen inte hur jag ska summera det här. Orsaken till att jag skriver om det är helt enkelt för att jag känner att det då och då behövs en påminnelse om hur hela LCHF-rörelsen fungerar i form av total avsaknad av intern kritik. Att man kan ta en person som säger sånt här på allvar är bortom min förståelse. Men Noakes tas inte bara på allvar, han lyfts fram som expert och en av de mest kunniga, utan någon som helst anledning.

20 thoughts on “Är du beroende av mat? – Test av världens mest korkade test!

  1. Trist när någon växlar från att anpassa sin förståelse av världen efter bevisen, till tvärtom. Vilken pajas.

  2. …för att inte nämna placebo-/nocebo-effekten av att han talar om att du KOMMER VARA eller INTE KOMMER VARA hungrig. Vilken tiopoängare till stolpskott!

  3. Japp! Alldeles korkad, håller helt med och förstår att du blev upprörd.
    Jag undrar dock hur du menar med kalorier: Tims teori (har jag fått höra av en kompis) är att LCHF fungerar just för att det driver till konsumtion av mindre kalorier totalt. Håller du alltså inte med?

  4. LCHF ”driver” inte till någonting.

    Det enda som händer är att man förbjuds äta en väldigt stor del av det man ätit förut och då äter man mindre och går ner i vikt.

  5. Frågan är vad som är töntigast, Noakes uttalande eller att du tycker att du kan dra någon typ av slutsats från ditt eget test.

    Om du för första gången i ditt liv lyfter blicken från kalkylatorn där du räknar kalorier så skulle du inse att det handlar om något annat än att man ska tolka honom bokstavligt. Du och din kropp är inte målgruppen som Noakes talar till. För en fet person som levt på socker och vitt mjöl och diverse low fat skräpprodukter i hela sitt liv så handlar det om att bryta mönster. För många sådana personer skulle testet uppenbarligen ge ett helt annat utfall. Visst, ni kan avfärda en del med placebo etc, men det förklarar inte alla tusentals personer som vittnar om att de för första gången i sitt liv känner riktig mättnad. Inte mättnad som när man dragit i sig en pizza för att sen bli sugen på godis en timme senare. Riktig mättnad. När en person som växt upp med att lära sig att allt fett är av ondo bryter detta mönster och för första gången på flera år vågar dra i sig lite lax, bacon, avokado eller liknande, så händer det uppenbarligen något.

    Att tro att Noakes uttalande var någon slags vetenskaplig sanning som ska tolkas bokstavligt är bara fjantigt. Men du fick ju lite billiga poäng och några ryggdunkar iaf.

  6. Vet inte Göran, men de två tolkningar som ligger närmast då jag läser Noakes text är antingen att Noakes verkligen menar vad han skriver, alternativt att han driver rätt rejält med LCHF-människor. Eftersom jag inte känner till Noakes sedan tidigare så utesluter jag varken eller. Skulle det däremot vara en reklam för LCHF, får jag nog påstå att den är en rätt usel reklam. Har verkligen svårt att se någon skulle gå över till LCHF efter att ha läst hans text. Det rimliga hade ju varit att ge alternativen antingen äta sig mätt på kolhydratprodukter eller på fettprodukter och jämföra känslan. Nu jämför han mättnadskänslan efter att ha äter rejält med mat eller endast stillat den värsta hungern. Att mättnadskänslan är större då man ätit rejält jämfört då man endast stillat hungern känns ju knappast förvånande.

  7. Göran: Att tro att Noakes uttalande var någon slags vetenskaplig sanning som ska tolkas bokstavligt är bara fjantigt. Men du fick ju lite billiga poäng och några ryggdunkar iaf.

    Tack så mycket Göran för att du ger ett fantastiskt exempel på just det jag tar upp i artikeln kring avsaknad av intern kritik 😉

  8. Att kalla någon för matberoende är alldeles korkad.
    Jag måste dock hålla med Göran om att det ligger ändå något i det. När man gå över från fettsnål till lågkolhydrat så blir man av med sugen för att ”äta något” typ varannan timme. Man känner sig betydligt mer mätt. Sen minskar den effekten med tiden tyvärr men ändå landar man långt ifrån situationen med fettsnål.

    Björn – man äter inte mindre för att man inte får äta många saker. Man äter mindre eftersom man äter den typen av saker som man inte orkar äta för mycket med. Man kan alltid äta mer pasta, bröd, pizza, chips, godis, glass. Men äter man en tung köttbit så får man inte alls den där ”kan ta lite till” känsla. Ibland helt enkelt för att det inte är lika gott. 🙂

  9. Men svk, vore det inte då passande att utforma testet så att det verkligen påverkas om det är någon skillnad mellan LCHF och annan mat på den fronten? Typ att man ska äta så mycket man orkar men inkludera till exempel ris, upprepa när man väl bli hungrig och i slutet kolla vilken totalmängden man har fått i sig är. Det vore väl inte jättesvårt att genomföra så jag förstår inte riktigt varför man inte gör det.

    Den där skräpmaten du räknar upp (åtminstone pizza, chips, läsk, godis och glass) hör ju knappast till någons idé av en bra diet …

    Lågfettprodukter, finns det någon tydlig definition av vad en lågfettprodukt är egentligen? Går gränsen vid en viss mängd fett eller handlar det om att man har ersatt fett i en annan produkt med något annat? (jag är inte retorisk utan nyfiken på riktigt, det är ju en jäkla skillnad på att vara skeptisk när fettet har bytts ut mot gelatin och socker (eller vad det nu är det brukar vara) och att vara skeptisk mot att byta ut crème fraichen mot gräddfil eller kanske till och med fil)

  10. Johanna: Jag håller med dig om testet.

    Vad jag förstår så är fettsnål produkt en produkt som innehåller mindre fet än sin vanliga tvilling. Om normal yoghurt innehåller 3-5% så är 1-2% fettsnål. Å andra sidan snackar vi om ost så är det hela 16% som är fettreducerad eftersom normal ost ligger på ca 27%.
    Jag också undrar hur de reducerar fett, är lika skeptisk som dig. 🙂

  11. Tumregeln är att fetthalten skall vara sänkt med 30% jämfört med motsvarande för att det skall få kallas låg-fett/fettreducerad. Problemet är att detta inte säger något om energidensiteten, sockerhalten eller fettkvalitén.

  12. Hej!
    Hörde rykten på jobbet att om man inte är glutenallergiker så ska man inte äta glutenfritt pga man får vissa brister av ämnen i kroppen osv. Känns som att glutenfritt är en av de nya hälsotrenderna. Vet du om det finns några studier på detta. 🙂
    Tack för en bra sida!

    Ida Johansson, leg sjukgymnast

  13. Orka.. jag läste artikeln och insåg ganska snabbt att det var en krönika/satir, var det inte det bör ni ägna er tid till något bättre än denna mängdsida om nutrition och fysik.
    Vi är alla beroende av mat i olika former.

    Det enda som är klart är att människan har utvecklats under lång tid. Nutida matutbud under väldigt kort tid. Detta kommer påverka oss genom de val vi gör i vardagen. Med halvfabrikat och njutnings varor kommer det att finnas anpassningsproblem i form av allergier och energi överskott etc.
    Trender och kostmoguler blommar upp för att motagera samhällsproblemen vilket allt för ofta leder till träningshysteri, tidsbrist och självsvält. Alltså lika tråkiga problem som maten själv genererar.

    Här vill jag lägga in en brasklapp, jag är väl medveten om att man inte kan sitta på rumpan hela dagarna och trycka i sig käk. Visst måste man röra på sig, muskler mår bra av rörelse liksom leder och övrig kroppsfunktion. Likväl som återhämtning, vila och sömn.

    Tyvärr styr även känslor över våra matintag i dagens samhälle. En öl för belöning, sallad för skuld, socker mot sorg osv. Det är lite det som företagen leker med när de försöker få dig att äta fettsnålt, fiberrikt, köttfritt, gluten etc, ty det mesta handlar om pengar.

    Du som inte läste artikeln för skoj skull bör kanske tänka om.
    Visst är det bra med kostråd, dock måste man lyssna på sin kropp. Kan man inte tolka den är det bra med råd. Variation är det som man mår bäst av och det finns inget färdigt recept som passar för alla kroppar.

    Det kommer alltid att finnas legitimerad personal som tipsar om en de ena en det andra. Sista kortet blir nog inte lagt i detta ämne under människoeran på denna planet. Inte så länge det går att tjäna en slant eller få uppmärksamhet.

    Prova dig fram och lägg lite kärlek på maten i stället för på media, njut av livet, träffa vänner fysiskt, upptäck naturen (till fots) och sluta noja över trender.

    Ni duger precis som ni är!!

  14. ”Variation är det som man mår bäst av” är ju det sämsta av alla usla råd.
    Varje gång någon säger att man ska ”äta balanserat” eller äta ”en varierad kost” så är det bara ett försök att ta den venkla vägen ut och styra bort från allt vad vetenskap och sunt förnuft heter.

    Att säga ”variation” utan att definiera vad variationen är är ju synnerligen korkat. Att äta bullar ibland, lax ibland, sallad ibland, vingummi ibland, ägg ibland, snabbmakaroner ibland osv, är väldigt varierat men väldigt dåligt.

    Att äta varierat från ett urval av bra mat är bra. Att äta varierat från ”allt”, dvs ”lite av allt” som man brukar syfta till, är idiotiskt.

  15. Håller med i princip Göran, men ditt exempel är ju sådär.

    ”Att äta bullar ibland, lax ibland, sallad ibland, vingummi ibland, ägg ibland, snabbmakaroner ibland osv, är väldigt varierat men väldigt dåligt.”

    Bullar till frukost, Sallad och ägg till lunch, lax och snabbmakaroner till kvällsmat och vingummi som dessert.
    Väldigt dåligt? Kom igen, det där är ju till och med bra.

  16. Göran: ”Variation är det som man mår bäst av” är ju det sämsta av alla usla råd.
    ..ett försök att ta den venkla vägen ut och styra bort från allt vad vetenskap och sunt förnuft heter..
    ..synnerligen korkat. ..är väldigt varierat men väldigt dåligt.
    ..är idiotiskt.

    För korkade människor kan även de sundaste råd bli korkade.

  17. Jacob:
    Finns det, såvitt du känner till, någon forskning som talar för att lågkolhydratskost skulle vara aptit- och/eller ”sötsugs”dämpande?

    Mvh

  18. Johan Eriksson:
    Finns det, såvitt du känner till, någon forskning som talar för att lågkolhydratskost skulle vara aptit- och/eller ”sötsugs”dämpande?

    Med tanke på att de allra flesta spontant börjar äta mindre kalorier när de börjar äta lågkolhydratkost så kan man ju säga att det är aptitsänkande. Fast det beror i själva verket väldigt lite på själva fördelningen mellan kolhydrater-fett och istället på valet av livsmedel och sammansättningar av måltiderna.

    När det gäller sötsug och sug för annat så har jag skrivit om det en bit ner i den här artikeln, https://traningslara.se/jag-blev-omnamnd-i-aftonbladet-debatt/

  19. Jag får väl räkna mig som en del av LCHF-rörelsen. 😉

    Men jag är ganska less på den här attityden att man hela tiden förväntas ta avstånd från något tokigt som någon säger som råkar tycka ungefär likadant som en själv.

    Det sägs ganska mycket knepigheter från LCHF-skeptiker också, till och med i det här kommentarsfältet…men jag förväntar mig inte att du Jacob som LCHF-skeptoker ska gå in och rätta till det! 🙂

    Sååå…på tal om Tim Noakes kan jag ibland också tycka att han kanske är väl produktiv…vilket innebär att det ibland slinker ut någon tokighet. Det som gör att man känner stor sympati för honom är den Kafka-liknande process han utsätts för i Sydafrika.

  20. Tjena Peter!
    Du måste skilja på hur framstående förespråkare reagerar på andra framstående förespråkares uttalanden och hur gemene man ”i bakgrunden” reagerar. Det jag skriver om här är att det saknas en offentlig diskussion och kritik mellan de mer framstående personerna trots att de flesta av dem gör många uttalanden som är helt uppenbart felaktiga eller dumma.

    Som du påpekar sägs det mycket knepigt från alla möjliga håll i kommentarsfält och i sociala medier och det är ju i princip omöjligt att ”rätta” allt det. Personligen försöker jag oftast undvika att peka ut eller offentligt kritisera sådana saker då det oftast handlar om folk som helt enkelt inte vet bättre och deras kommentarer når ju sällan verkligen ut till någon större massa.

    Det är ju däremot mycket värre när folk som verkligen når ut säger saker som är felaktiga eller tveksamma och då måste man kunna diskutera det. Men det gör man inte inom LCHF, där är allting ”superbra” bara det kommer från någon som förespråkare LCHF, oavsett hur diffusa de sen är med vad de menar är LCHF och vad det verkligen är som de säger.

    En sådan rörelse utan intern kritik kommer tveklöst att flippa ur och ofta glider de mer och mer mot pseudovetenskap fullt ut efterhand.

    Om du istället vill ha ett exempel på hur en diskussion verkligen bör se ut så kan du hitta ett bra exempel här, http://tranastyrka.se/om-vetenskapens-varld-traning-myter-och-sanningar/

    Där skriver jag om ett avsnitt av vetenskapens värld där jag påpekar att jag har lite annan syn på saker och ting än de som tas upp i programmet och sen dyker Mikael Mattsson upp som var expert i programmet och vi har en ordentlig diskussion kring ämnet. Det är så det borde gå till och det är så vetenskapen fungerar egentligen är olika forskare konstant ifrågasätter andra forskare och vill tolka information annorlunda.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *