Alla källor till socker är inte lika. Ett två minuter långt inslag från Nyhetsmorgon där jag försöker förklara att det är skillnad på socker i dryck och socker i fasta livsmedel när det gäller hur det påverkar människors hälsa.

Jag har inkluderat resultatet från en ny observationsstudierna studie på det här i bild 3-5. Den visar samma sak som tidigare studier.

Ju mer socker i dryck desto sämre. Och de börjar i princip direkt vid några gram och sen ökar effekten med dosen.

Tittar du istället på naturligt förekommande socker likt det sockret som finns i bär, mejeriprodukter, frukt mm så är där ingen tydlig risk även upp till >100 gram om dagen. Inte ens när man tittar på tillsatt socker i livsmedel i fast form så ser man någon skillnad.

Det här är som sagt inget direkt nytt fynd. Datan har alltid pekat åt det här hållet men när fokuset började hamna på socker som ”boven” för kanske 20-25 år sedan så började man göra studier där folk fick dricka en massa socker och så såg man negativa effekter och då glömde många bort att man studerat just tillsatt socker i dryck, inte socker i fasta livsmedel.

Jag har skrivit om det här flera gånger om genom åren. Det står också en hel del om det i min bok skitmat vars första upplaga snart fyller 10 år 🎉. Vill du läsa lite mer om det här så kan du i alla fall googla titlarna på artiklarna från bild 6 och 7. Blir det inte träff nr 1 för dig så addera till Gudiol så blir det mina saker överst 👍.

Så för att summera hur socket påverkar dig beror på hur du konsumerar det. Du kan inte bara titta på baksidan av en förpackning och säga att något är sämre för att det innehåller några gram mer socker.

Se inlägget på Instagram


Upptäck mer från Träningslära

Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *