Det verkar som att det är en bra idé för mig att förtydliga det här med att planera och justera träningen efter mående istället för att planera och justera efter menscykeln.

Det som verkligen verkar korrelera med prestationen är måendet. Utan ordentliga mätningar så kan du inte säga särskilt mycket om en kvinnas hormonnivåer. Och även om du skulle mäta en kvinnas faktiska hormonnivåer så säger resultatet dig ingenting om huruvida den kvinnans mående (uteslutet faktiska sjukdomar som ger abnorma värden). Resultatet säger dig inte heller något om kvinnans prestationsförmåga där och då i förhållande till andra dagar i månaden.

Om du däremot frågar någon om hur de mår för stunden och mått de senaste dagarna så kan det ge dig lite information om deras nuvarande prestationsnivå.

Forskning har inte visat att träningsresultat blir bättre när man lägger upp ett träningsprogram efter en kvinnans stereotypiska menscykel.

Det finns flera studier på kvinnor (och män) som visar att träning som tar hänsyn till dagsformen och hur måendet förändras över tid ger lite bättre resultat jämfört med när man bara kör ett program som man bestämt ett antal veckor i förväg och sen inte ändrar.

På grund av de här sakerna så visar dagens forskning att det inte är en bra idé att lägga upp ens träning efter menscykeln. Sen är det så klart så att för vissa kvinnor så korrelerar deras mående starkt med var de är i sin menscykel. Så deras planering efter mående blir till stora delar en planering efter cykeln under perioder. Men mår de sedan dåligt av andra orsaker, eller om deras mående under menscykeln förändras med ålder, efter graviditet, medicinering eller något annat. Ja då bör träningen justeras efter förändringen i måendet.

Det här är inte kontroversiellt bland de som forskar på kvinnor och prestation. Vissa gillar inte när män säger det här så i sista bilden kan du se den största auktoritet jag kan komma på inom forskningsfältet.

Sen finns det många fler internationellt och här i Sverige. De är enkla att hitta, om du söker efter reviewartiklar, inte influensers eller individer med fina titlar som säljer saker kring ämnet.

Se inlägget på Instagram


Upptäck mer från Träningslära

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *