VLCD (550 kcal) vs lågkolhydratkost (LCHP) med max 40 gram kolhydrater per dag. Ingen tvekan om vilken diet som gav bäst resultat här. Deltagarna i den här studien hade en BMI över 40 så de behövde verkligen gå ner i vikt.

På kort sikt när man jämför lågkolhydratkost mot en kost mer lik dagens kostrekommendationer med en kaloriminskning på 500 kcal så går folk oftast ner mer i vikt med lågkolhydratkost. Trots att deltagarna som blir tilldelade lågkolhydratkost får äta så mycket som de vill.

Lågkolhydratkost är en restriktiv diet och människor börjar spontant äta ungefär 25-35 procent mindre kalorier när de börjar med den kosten.

Så när man jämför de två dieterna över några veckor bara så vinner så klart lågkolhydratkost. Helt enkelt eftersom den gruppen minskar på sitt kaloriintag mer än den andra.

Folk kan dock följa i princip vilken diet som helst på kort tid så studier där man jämför dieter över kanske 3-6 månader är inte särskilt intressant eftersom de mest bara undersöker vilken diet som är mest restriktiv med kalorierna.

Den här studien är ett utmärkt exempel på det. Det har givetvis gått bättre för gruppen som åt VLCD i den här studien eftersom de fått direktivet att bara äta 550 kcal per dag. Då går man ner mer i vikt än en grupp som kanske åt 2000 kcal per dag.

I den här studien var det 20 avhopp från gruppen som blev tilldelad VLCD och 18 avhopp från gruppen som fick LCHP. Så försökspersonerna verkar ha stått ut med dieterna ungefär lika bra under de här 9 månaderna.

Bland de som fullföljde dieterna över alla 9 månader var resultatet -31,6 kg för VLCD och -1,3 för LCHP.

Studien: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20923540

Se inlägget på Instagram


Upptäck mer från Träningslära

Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *