Sliten kropp och dags för första fotbollsmatchen på nästan 6 månader

Som du säkert har märkt så kommer jag inte att lägga upp min dagliga träning här på bloggen. Det finns få saker som jag tycker är så ointressanta som att läsa en blogg där varje inlägg i princip bara består av vikt, set och reps med en liten notis om hur allting kändes. Så jag tänker inte ha den typen av blogg 🙂 Istället blir det mer av en summering om hur träningen går lite då och då.

För lite vila eller för mycket träning?

Just nu är jag ganska nertränad. På gymmet igår kändes allting jobbigt och det är egentligen inte så konstigt. Totalt har jag tränat 8 gånger på 7 dagar. Med min träningsbakgrund på 2 lätta joggingpass på 4 månader så förstår man lätt varför jag känner mig lite trött 🙂 Men träningen har gått bra. I förrgår blev det tunga knäböj på förmiddagen följt av ett par ”3-jämfotahopp” framåt. Antalet hopp blev ganska få då jag gick från att klara 8 meter i första försöket till att vara nere på 7,30 vid tredje försöket. Igår körde jag en hel del rörlighetsträning för främst bröstryggen för att jag ska kunna sitta ännu bättre när jag rycker och sen blev det lite träning av tekniken i överstöt där jag är fullständigt horribel när det gäller att vara konsekvent. En av tre blir bra ungefär och någon gång fallerar det fullständigt.

Det blev givetvis inga nya personbästa i träningen denna veckan men jag lyckades ändå få till 4×4 på 100 kg i frontböj med väldigt strikt teknik i max djup vilket kändes bra då jag redan var lite trött när jag gick in i det passet.

Första fotbollsmatchen på 6 månader

I kväll ska jag iväg och spela min första fotbollsmatch på nästan 6 månader. Det ska bli väldigt kul men jag är faktiskt lite nervös för hur jag ska prestera. Vi möter ett lite sämre lag och tempot på matcherna i div 4 är inte direkt så högt så jag är säker på att jag kommer vara bra i förhållande till resten men jag har sen ett par år tillbaka stora krav på mig själv när jag spelar fotboll. När jag började dra ner på mitt fotbollsspelande så insåg jag väldigt snabbt att jag inte ville springa runt i de lägre serierna som någon bitter föredetting som klagar på allt och alla samtidigt som han inte är ett dugg bättre än sina medspelare och vanligen också gör ett sämre jobb för laget.

Jag hade en tränare långt tillbaka i tiden som alltid brukade säga något i stil med ”talang är inget att vara stolt över, det är något du ska vara glad över”. Alldeles för sent, en si sådär 10 år senare så började jag fatta vad han ville ha sagt med det uttalandet och numera försöker jag leva så mycket jag kan efter det. Jag bli stolt när jag har presterat något som krävt ett stort engagemang och fokus från mig, inte när jag gjort något som ger uppmärksamhet utifrån, om nu inte de två skulle sammanfalla vilket givetvis är extra kul 🙂

Så när jag spelar fotboll nuförtiden så försöker jag alltid vara så bra som jag anser att jag kan vara oavsett vilket motstånd jag ställs emot. Det är där jag är nervös för att jag kommer fallera totalt i kväll och sen komma hem duktigt irriterad på mig själv.

Kettlebellsträning och tyngdlyftningstävling

Imorgon har jag tänkt åka upp till Göteborg för att träna lite med kettlebells på Kettlebell Center. Jag har i en stund av hybris precis när jag kom hem från resan nämligen anmält mig till RKC-utbildningen som ska gå i sommar och min erfarenhet av träning med kettlebells är snällt sagt begränsad. Orsaken till att jag åker till Göteborg är helt enkelt för att jag känner David Liljeros som är med och driver Kettlebell Center och jag tänker oblygt be om lite personlig coachning med tekniken 🙂 Ska man läsa sig är det lika bra att lära från de som är riktigt bra tycker jag…

På lördag är det sen seriomgång i tyngdlyftningen. I serien tävlar man i lag med sex stycken lyftare och som tur är var det många lyftare som kunde vara med på lördag så jag slapp ställa upp. Med min nuvarande form hade det känts lite jobbigt att vara med faktiskt 🙂 Men jag ska försöka ta mig dig och sen lägga upp något videoklipp där jag förhoppningsvis kan skriva lite om regler och liknande för den som är intresserad av det. Om inget annat så blir det några imponerande prestationer, det är där alltid.

 

0 thoughts on “Sliten kropp och dags för första fotbollsmatchen på nästan 6 månader

  1. Tja, kul med en sida till med hög kvalitet.
    En snabb fråga ang frontböj:
    Vad är jobbigast för en dålig ländrygg, frontböj eller knäböj?

  2. Gunnar:
    Tja, kul med en sida till med hög kvalitet.
    En snabb fråga ang frontböj:
    Vad är jobbigast för en dålig ländrygg, frontböj eller knäböj?

    Det beror lite på vilka ryggproblem man har men i 9 fall av 10 är frontböjen mer skonsam. Lägg en planka eller kil under hälen med så blir det ännu snällare mot ryggen. Knäna får lite mer stryk men det måste ju vara något i kroppen som tar upp belastningen 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *