Nivån på ens mjölksyratröskel och prestationsförmåga

För lite mer än en månad sen skrev jag två inlägg krig fettoxidation, mjölksyra och prestationsförmåga. Det första var ”Sambandet maximal fettoxidation och prestationsförmåga” och det andra var ”Ingen mjölksyra med LCHF och träning?”. I båda dessa inlägg nämnde jag MLSS som betyder maximal lactate steady state. MLSS innebär den hastighet där du kan arbeta (alltså springa/cykla/simma/åka skidor mm) under lång tid utan att mjölksyranivåerna sticker iväg. MLSS är helt enkelt det närmaste en faktisk mjölksyratröskel man kan komma.

I båda inlägget tog jag också upp att det inte fanns något som antydde att en hög mjölksyranivå vid MLSS inte verkar spela någon roll sett till ens prestationsförmåga. Detta är relevant då väldigt många olika träningsupplägg och kostregimer påstår sig fungera genom att de leder till lägre mjölksyranivåer. Men om inte den absoluta nivån av mjölksyra påverkar prestationen så spelar det ju ingen roll om den sänks eller höjs. Det som istället är viktigt är den hastighet / intensitet där du kan arbeta under en lång tid utan att nivån börjar stiga ”okontrollerat”.

När jag skrev dessa två inlägg fanns det redan tre studier som tittat på just detta och de visade alltså alla att det inte fanns något samband mellan den faktiska nivån av mjölksyran vid MLSS. Dessa studier var dock ganska små och skillnaden mellan deltagarna var inte så stor när det gäller prestationsförmåga. För någon dag sen publicerades dock en ny studie som tittade på det här och dess abstrakt kan du se här under.

Eur J Appl Physiol. 2012 Aug;112(8):3079-86.
Blood lactate concentration at the maximal lactate steady state is not dependent on endurance capacity in healthy recreationally trained individuals.
Smekal G, von Duvillard SP, Pokan R, Hofmann P, Braun WA, Arciero PJ, Tschan H, Wonisch M, Baron R, Bachl N.

The aim of the study was to investigate the independent relationship between maximal lactate steady state (MLSS), blood lactate concentration [La] and exercise performance as reported frequently. Sixty-two subjects with a wide range of endurance performance (MLSS power output 199 ± 55 W; range: 100-302 W) were tested on an electronically braked cycle ergometer. One-min incremental exercise tests were conducted to determine maximal variables as well as the respiratory compensation point (RCP) and the second lactate turn point (LTP(2)). Several continuous exercise tests were performed to determine the MLSS. Subjects were divided into three clusters of exercise performance. Dietary control was employed throughout all testing. No significant correlation was found between MLSS [La] and power output at MLSS. Additionally, the three clusters of subjects with different endurance performance levels based on power output at MLSS showed no significant difference for MLSS [La]. MLSS [La] was not significantly different between men and women (average of 4.80 ± 1.50 vs. 5.22 ± 1.52 mmol l(-1)). MLSS [La] was significantly related to [La] at RCP, LTP(2) and at maximal power. The results of this study support previous findings that MLSS [La] is independent of endurance performance. Additionally, MLSS [La] was not influenced by sex. Correlations found between MLSS [La] and [La] at maximal power and at designated anaerobic thresholds indicate only an association of [La] response during incremental and MLSS exercise when utilizing cycle ergometry.

Som du kan se blev resultatet precis det samma i den här studien som i de tidigare studierna. Vilken nivå av mjölksyra du kan arbeta på spelar ingen roll. Det som är viktigt är vilken hastighet du har när du kommer upp till din individuella högstanivå. Deltagarna i den här studien var väldigt olika när det gäller träningsnivå och träningsmängden mellan deltagarna skiljde sig från 0 timmar i veckan till 24,5 timmar i veckan så resultatet gäller med allra största säkerhet alla människor.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *