Mättat fett påverkar fettmängden i levern mer än socker

Publicerat den Inga kommentarer till Mättat fett påverkar fettmängden i levern mer än socker

I 2,5 år sedan hade jag en debatt med Ann Fernholm som handlade om fettlever och att hon inte direkt är ärlig med när hon berättar om forskningen på det området.

Det blev totalt tre texter från mig och två från henne som du kan läsa om du är intresserad för lite mer djupläsning (bild 5). Här sammanfattar jag det väldigt kort.

Vi vet väldigt lite om hur olika makronutrienter påverkar inlagringen av fett i levern idag. Vi vet att det kan påverka men vi vet inte vad som är sämst eller bäst.

Vi vet däremot att dina värden förbättras markant om du ligger på kaloriunderskott och det försämras om du ligger på ett kaloriöverskott.

Ann Fernholm gillar att visa på studier med kaloriöverskott när hon påstår att socker är unikt dåligt och sen väljer hon studier på kaloriunderskott när hon ska säga att allting blir bra bara man tar bort sockret.

Ett väldigt oärligt sätt att framställa forskningen givetvis då hon inte berättar att effekterna till största del beror på just kaloriöverskott och kaloriunderskott.

I min första artikel i den här debatten så visade jag en studie där man sett att mättat fett ökade på mängden fett i levern mer än vad fruktos gör. Fruktos är ju det som Ann Fernholm fokuserar på väldigt mycket när hon pratar om socker.

Sen dess har jag gjort en uppdatering till med en ny studie som även den visade på större negativa effekter från mättat fett (bild 3-4). I den studien fick alla försökspersonerna äta för mycket så hälsovärdena försämrades för alla. Det blev bara större försämringar för de som åt mer mättat fett.

Igår publicerades en ny studie där man återigen försökte titta på den här frågan. Målet med studien var att deltagarna skulle vara i kaloribalans men de lyckades inte riktigt med det.

Deltagarna levde fritt och även om de blev tillsagda att hålla vikten stabil och fortsätta med livet i övrigt så gick gruppen som åt mycket mättat fett upp lite mer i vikt än gruppen som åt mycket socker.

Resultatet kan du se här ovanför i bild 1 tillsammans med forskarnas egna slutsatser. Lite mer precist vad deltagarna blev tillsagda att äta kan du se i bild 2. Som du kan se var det kass kost för båda grupperna.

Fortsättning i en kommentar 👇

Se inlägget på Instagram

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *