Man vet att man inte tränar på en motionsanläggning när…

För några dagar sen när jag var på gymmet stod två av de yngre lyftarna (~17 år) som tränar i klubben och skojade lite i ett hörn av gymmet. De var färdiga med sin egentliga träning men i den åldern har man ofta energi kvar till att gå runt och göra lite roliga saker som att dra i dragapparater, använda hantlar osv. Den här gången stod de vid smithmaskinen och en av killarna gick in och ställde sig under stången. Konversationen gick efter det ungefär i den här stilen. Kille nr 1 var han som ställde sig i smithen och kille nr 2 var den andra lyftaren.

Kille nr 1: Fan vad den här tar plats

Kille nr 2: Jag vet, känns lite onödig

Kille nr 1: Vad kan vi träna i den?

Kille nr 2: …..

Kille nr 1: Jag ska köra knäböj i den!

En ovanlig syn på HAK Greppet
En ovanlig syn på HAK Greppet

Kille nr 2: *börjar skratta lite smått road*

Kille nr 2: (Några sekunder senare med full seriositet) Det finns faktiskt folk som gör det…

Jag vet inte om jag lyckats förmedla humorn i det hela. Kanske behöver man känna killarna för att uppskatta det, men det var väldigt roligt när jag hörde det 😀

De här två killarna tränar styrketräning ungefär 4-5 gånger i veckan och den ena var osäker på vad man kan träna i en smithmaskin och den andra var helt allvarlig när han berättade att det faktiskt finns folk som tränar knäböj i den. Som om det var något sällsynt och ovanligt. Snacka om att de här grabbarna lever i en helt annan värld än de flesta andra som tränar på gym 🙂

11 svar på ”Man vet att man inte tränar på en motionsanläggning när…

  1. Hahaha, sjukt bra. Jag tränar INTE på ett sånt ställe. 🙁 Har sett många knäböj i smithmaskinen och inte en enda med bra teknik tror jag (fötterna är alltid minst en halvmeter framför kroppen, gärna med krummad rygg också).

  2. Finns ju de av oss som är på gym som inte har nåt stångrack, och det är synd om oss! Dock kan man ju försöka ha ordning på tekniken ändå.

  3. De killarna ska vara jävligt glada att de tränar på ett så bra gym.

  4. Dennis: Finns ju de av oss som är på gym som inte har nåt stångrack, och det är synd om oss!

    Umm, det var därför jag använde mig av ordet motionsanläggning i rubriken och gym. För finns det inte möjlighet att lyfta fria vikter relativt tungt så är det inget gym enligt mig. Då är det en motionsanläggning. En helt subjektiv indelning som jag brukar göra 🙂 Mest för att irritera upp bekanta som säger att de tränar på gym när deras ”gym” knappt ger möjligheten för medlemmarna att träna ordentligt för att öka styrka/explosivitet.

  5. Beholder:
    De killarna ska vara jävligt glada att de tränar på ett så bra gym.

    Vad som är bra är ju relativt. Men tränar man för att bli bra på en idrott ska man vara väldigt tacksam om man har den typen av gym i närheten.

  6. Andreas:
    Vad är det för fel på att göra knäböj i smithmaskin?

    Det är inget fel med det. Jag anser dock att knäböj med skivstång är bättre.

  7. Ha ha, sköna grabbar! ”Mitt” gym kan kanske kallas gym men används mest som motionsanläggning. Och det är ju helt ok, det tråkiga är att de flesta (läs tonårsgrabbar i gäng) som kör med stång och hantlar kör för tungt och har uppenbarligen dålig/ingen koll på tekniken. Finns heller ingen instruktör på gymmet som kan hjälpa till… Rätt oinspirerande att träna där smatidigt som det gör lite ont i mig att se, det är ju bara en tidsfråga innan de skadar sig!

  8. Minns att jag såg en studie någonstans (traningslara.se?) som visade att nybörjare som körde knäböj i smith fick en bättre styrkeökning än de som körde fritt. Sedan är så klart frågan hur länge man har det försprånget och om man gör sig själv en björntjänst i det långa loppet..

  9. Om det är den studien jag tror det är så gäller det knäböj med hopp i smithmaskin vs vanliga knäböj och benpress. Utfallsmåtten var just hoppförmåga och där fick gruppen som gjorde hopp i smithmaskinen en större ökning än gruppen som körde knäböj och benpress. Orsaken till att man gjorde knäböj med hopp i smithmaskinen är att den tar bort instabilitetsmomentet och man kan fokusera mer på att skapa en maximal vertikal kraft.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10063823

  10. Kanske är det på grund av yrkesskada (också sjukgymnast) men jag fann detta hysteriskt roligt:). Smith-maskinens ev. nytta och användningsområden kan säkert diskuteras i all oändlighet, men det lämnar vi nu.
    För övrigt en riktigt trevlig blogg detta, liksom Träningslära, och jag tycker att ditt arbete med dem är väldigt imponerande och inspirerande.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *