Hur du slår hårdare som golfspelare

Den här studien publicerades för några dagar sen och jag tyckte resultatet var tillräckligt intressant för att skriva en liten kommentar om den här. Det man har studerat är effekten av postaktiveringspotential på svingen hos 16 stycken golfspelare.

J Strength Cond Res. 2012 Sep 21. [Epub ahead of print]
The Effects of Post Activation Potentiation on Golf Club Head Speed.
Read P, Miller SC, Turner AN.

ABSTRACT: In golf, an increase in club head speed (CHS) has been shown to increase driving distance and is correlated with handicap. The purpose of this study was to investigate the effect of a post activation potentiation (PAP) intervention on club head speed (CHS). A Flight Scope Launch Monitor was used to record CHS in 16 golfers (aged 20.1 ± 3.24 years, handicap 5.8 ± 2.26) during two testing sessions that were separated by one hour, using a counterbalanced design. The mean CHS of three swings was recorded with (experimental) and without (control) three preceding countermovement jumps (CMJ). An increase in CHS of 2.25 mph (effect size, 0.16; p<0.05) one minute after the CMJ intervention was recorded. Therefore, acute enhancements in CHS are possible when performing a CMJ prior to a golf drive. This may have implications for training and on-course performance enhancement as a result of increased driving distance and possible reductions in handicap; this PAP intervention is practically viable.

Lite kort om postaktiveringspotential

Postaktiveringspotential är ett fenomen som innebär att du efter en nära inpå maximal prestation har en förhöjd explosivitet ungefär 2-14 minuter efter ansträngningen. Den klassiska varianten av detta är 2-3 tunga repetitioner knäböj som sen följs av ett vertikalhopp. Om vikten är väl vald och vilotiden den rätta kan detta leda till en förbättrad hopphöjd på några procent.

En klassisk historia när det gäller postaktiveringspotential är att Ben Johnson lär ha utfört ett par tunga knäböj innan finalen på 100 meters i Seoul 1988. Detta har senare visat sig vara en skröna men det är fortfarande ofta en berättelse när man ofta kan få höra tillsammans med diskussioner kring postaktiveringspotential.

Hurvida man kan använda sig av postaktiveringspotential för att förbättra träningseffekten är något som är dåligt studerat men under kalla kriget var det i alla fall en teknik som utnyttjades av explosiva idrottare i det gamla öst.

Om denna studien på golfspelare

Som du kan läsa av abstraktet till den här studien så svingade golfspelarna klubban snabbare efter ett antal vertikalhopp. Detta tycker jag är intressant av två olika orsaker. Den första orsaken är rörelserna här inte är speciellt lika varandra. I de allra flesta tidigare studier på postaktiveringspotential som jag tidigare läst har handlar om knäböj/benspark vanligtvis följ att upphopp eller sprint. Alltså rörelser som liknar varandra när det gäller musklerna som används och många gånger även i rörelsemönster.

I den här studien har man alltså använt sig att upphopp och detta har sen gett en överföring i form av en snabbare sving. Detta är två ganska skilda rörelser. Detta får mig att fundera kring att postaktiveringspotential kanske inte bara handlar om att aktivera musklerna och nerverna till musklerna utan det handlar kanske även om att få till rätt mental inställning?

Den andra faktorn är att man i den här studien har använt sig av upphopp (counter movement jump) som aktivering istället för de mer klassiska formerna av aktiveringen som normalt är knäböj/benspark. Då Golf och många andra sporter inte utförs i närheten av en skivstång eller bensparksmaskin så innebär detta att fenomenet postaktiveringspotential möjligen är lättare att utnyttja i andra sporter.

Jag är lite tveksam till resultatet

Även om resultatet i studien är intressant så är jag lite tveksam till om det verkligen är postaktiveringspotential man har mätt upp. Kanske är det bara en ytterligare uppvärmningseffekt utöver de 10 minuters uppvärmning som golfspelarna fick innan testerna i den här studien? Detta nämns också som en möjlig förklaring i diskussionsdelen till studien. Förhoppningsvis kommer det fler studier framöver som kan ge lite mer klarhet. Tillsvidare kan ju du ju testa detta själv om du spelar golf. Förbättringen hos försökspersonerna i den här studien var 2 procent så det kan ju ge några extra meter med drivern 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *