Djupet i knäböj, dubbel träningsmängd och födelsedag

Olika djup på knäböjen ger olika träningseffekt

Jag har varit dålig på att skriva en uppdatering när det publicerats artiklar av mig på andra ställen än här och Träningslära.se sen jag hade lite mycket att göra i december. Men här kommer en lista på fyra artiklar som publicerats på Tyngre.se efter mitt senaste inlägg av den här typen.

De starka och explosiva är oftare födda på hösten

I den här artikeln skriver jag om en intressant studie som jämfört styrka och explosivitet hos skolbarn födda olika tider på året. Det är välkänt att inom idrotten så är barn som är födda tidigt efter den åldersgräns som är satt är överrepresenterade. Så inom fotbollen där man delar in barnen efter födelseår är det många fler barn födda i januari-mars än barn födda oktober-november. Det här fenomenet är kallat relativ ålderseffekt. I den studien jag skriver om här ovanför har man däremot inte tittat på idrottare utan på alla barn på ett par skolor och resultatet är lite överraskande.

Djupa eller parallella knäböj?

Något som folk aldrig verkar tröttna att diskutera är djupet i knäböj och i den här artikeln skriver jag om en väldigt intressant studie där man jämfört effekten av att träna bara djupa knäböj eller att träna både djupa knäböj och mindre djupa knäböj. Vilken grupp som fick bäst resultat får du veta om du trycker på länken 🙂

Dubbel träningsvolym ger inte dubbel effekt

Jag skriver ofta och gärna kring träningsvolym och belastning vid träning. I det här inlägget tar jag upp ett av mina favoritämne, att dubbelträningsmängd inte ger dubbelt så bra träningsresultat. Om du tränar två gånger i veckan kommer du säkerligen att få bättre resultat om du lägger till ytterligare ett träningspass. Men tränar du mer än det så är det inte självklart att dina resultat blir bättre om du börjar träna mer. Då handlar det istället mer om att börja träna smartare.

Blir du starkare av att tagga till?

Hjälper det verkligen prestationen att försöka psyka upp sig själv och tagga till innan en maximal prestation eller är det bara något som vissa gör för att de känner sig coola när de gör det?

2 thoughts on “Djupet i knäböj, dubbel träningsmängd och födelsedag

  1. Hej,

    Får man ställa en fråga som inte är relvenat till artikeln? Det gäller periodisk fasta och träning.
    Jag kör fasta 20.00-12.00. Och jag tränar på morgonen och promenerar innan lunch. BCCA innan passet (styrka+kondition). Men sedan tycker jag det är trixigt hur man ska tänka ang näring efter passet. Måste man fortsätta dricka BCCA fram till lunchen, eller är det ”OK” att vänta några timmar till mat? Har löst det hitils med att jag äter Keso/Kvarg/bär efter, men bryter ju då fastan. Just nu är målet att bibehålla muskelmassa och tappa fett.
    06.30 BCAA
    06.30: Styrka blandat med kondition och övningar som ökar pulsen.
    11.30: 40 min promenad
    12.15: Lunch

    Problemet är att jag är morgonmänniska och det som funkar bäst träningsmässigt är träning 06.30-07.30 och promenad 11.30-12.15
    Dvs det blir mkt träning tidigt på morgonen. Detta funkar fint trots fastan, men frågan är ju hur bra det är? Kanske bryter jag bara ner kroppen?

    (oftas styrka varvat med kortare intervaller + övn som upphopp, burpees, planka. försöker hålla flås genom passet.)

  2. Oj det låg visst lite gammal text kvar på slutet. Ursäkta upprepningen!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *