Adidas har precis startat ett riktigt bra initiativ inför muslimernas högtid Ramadan som börjar inom kort. Ett försök att hjälpa idrottande muslimer att kombinera torrfastan och träning för att prestera.

På adidasxramadan.se har de samlat berättelser från duktiga idrottare hur de hanterar månaden på bästa sätt när de ska kombinera torrfastan mellan soluppgång till solnedgång med att prestera i sin idrott.

Där finns också lite mer allmän information kring träningslära, vad som sker vid fasta och hur man kan tänka kring träningen mer allmänt. Som ett utgångsläge när man testar sig fram. I den här delen är jag med lite med en intervju där jag berättar om lite av det här.

Jag har dock svårt att nöja mig med att bara få uttrycka vad jag tycker på 1000 ord så jag har därför skrivit en artikelserie i tre delar för Tyngre. I den här jag in på allting mycket djupare.

Första delen av den artikelserien finns redan uppe på deras site. Den handlar om fastan under Ramadan rent allmänt. Vad det innebär, vilka förändringar som brukar ske mm.

Jag tar även upp vad forskningen har visat brukar ske med olika hälsomarkörer mer allmänt hos alla sent tidigare friska, även de som inte tränar.

Sen i del 2 ligger fokus på vad man kan göra som tränade person för att försöka få till det så bra som möjlig, Ramadan och träning för motionärer och elitidrottare.

Vi släppte även ett avsnitt av Tyngre Träningssnack som handlade om det här, avsnitt 383, Tyngre Träningssnack om Ramadan och idrott.

Se inlägget på Instagram


Upptäck mer från Träningslära

Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *