I princip allting vi gör påverkar hormoner på något vis. Idag finns det en klick som älskar att dra till med en massa påståenden kring det här i stol med ”gör du så här så ökar hormon x och sen får du världens bästa/sämsta hälsoeffekt”. Den faktiska vetenskapen bakom dessa påståenden är oftast i princip noll.

I vissa fall kan det dock stämma att hormon x faktiskt är visat att bli påverkat. Men det innebär dock inte att du därför kommer att få den där effekten som du egentligen bryr dig om.

Det finns nämligen inget egenvärde i en liten förändring av ett hormon. Det vi egentligen bryr oss om är saker så som vi faktiskt märker av i våra liv eller som vi säkert vet får konsekvenser på sikt. Dvs saker så som sjukdom, prestationsförmåga, humör, väletablerade riskfaktorer, ork i vardagen mm.

För vem bryr sig om ens kortisol varierar över dagen så länge som det inte är visat att den variationen påverkar någonting som faktiskt berör hur vi mår, beter oss, klarar vardagen osv?

Men idag är det helt löjligt fokus på hormonerna. Som att ”rätt nivåer” av dessa skulle vara målet i livet. Påverkar vi en sak så påverkar vi mycket annat och vi kan inte veta det slutliga utfallet utan att faktiskt mäta det.

Det här med att blåsa upp en mekanism som otroligt viktig utan att man faktiskt visat det är dock inget nytt. För 5 år sedan så var det tarmfloran som gjorde allting. Oavsett vad du ville skulle vara bra så sa du bara att det var bra för tarmfloran. Och skulle det vara dåligt så var det så klart så att det påverkade tarmfloran då med, fast på ett dummigt vis*.

Så drick du kaffe när du vill om du känner att du mår bra av det. Du kan så klart testa att vänta med det om du vill testa. Inga problem

*ja, jag skrev dummigt med vilje för att trycka lite på vilken bäbisnivå det blir till sist. Dessa gurus behöver bara övertyga sina följare en gång om att den där mekanismen är extremt viktig och sedan kan de sälja i näst inpå vad som helst efter det.

Obs, Huberman var inte först med att spekulera kring koffein direkt när man vaknar. Men han drog igång senaste hypen. Förr skulle man vänta 3-4h och påstås 60-90min vara opti. Ingen vet, alla bara spekulerar från typ ingenting.

Se inlägget på Instagram


Upptäck mer från Träningslära

Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *