Den här är mest bara lite rolig fast där finns en del sanning i den med. Det är oftare så att forskare vill studera någonting och sen letar de efter organisationer eller företag som vill sponsra dem och deras forskning.

Det leder givetvis till att det ofta är företag som är intresserade av samma ämne och har samma syn på forskningsområdet som går in med pengarna.

Så om tex en forskare skulle föreläsa på köttföretagens nota så innebär inte det nödvändigtvis att forskaren är mutad att säga det som hen säger. Mer troligt är att just den forskaren fick föreläsning men eftersom hens tolkning av forskningen passar med vad köttindustrin vill ska vara rätt och komma ut till allmänheten.

Så det är inte så mycket köpt forskning som att olika industrier väljer att hjälpa forskare som redan sen innan delar syn eller som utför forskning som sätter mer fokus på annat som bidrar till samma problem.
Ett bra exempel här är Coca-Cola som sponsrat flera forskare som anser att fysisk aktivitet är mycket viktigare än annat för god hälsa.

Sen finns det givetvis exempel på verkligt forskningsfusk och fult samt oetiskt agerande från företag inom forskningsvärlden med. Men när det gäller helt eller delvis sponsrad forskning så är det jag tagit upp här ovanför extremt mycket vanligare än rent forskningsfusk.

Se inlägget på Instagram


Upptäck mer från Träningslära

Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *