Alla rekommenderas att styrketräna eller göra ”muskelstärkande aktivitet” två gånger i veckan.

Sätter man bör utföra det på är det samma för alla oavsett ålder. Lyft något tungt tills du blir trött. Vila ett tag sen gör du det någon gång till. Upprepa för andra större muskelgrupper.

Det som varierar är till exempel vilka övningar man klarar av, hur stor risk man är beredd att ta under själva träningen och vad man mäktar med utan att skada sig eller tappa livsglädjen övriga tiden på dygnet.

Där finns så klart gruppskillnader men för dig som individ är gruppskillnaderna irrelevant. Du ska anpassa träningen efter dina egna förutsättningar. Det spelar ingen roll om den genomsnittliga 40-åringen klarar en sak. Om du inte klarar det så får du börja med något lättare och sen stegvis öka utmaningen.

Och samma är det om sakerna som de flesta i sin ålder inte klarar av en viss sak. Om du klarar det enkelt så väljer du något som är en utmaning för dig.

Se inlägget på Instagram

Uppskattade du den här artikeln?

Allt som jag skriver på den här sidan och mina sociala medier är gratis för alla, men tar så klart av min tid. Så om du uppskattar det jag gör så kan du stödja mig lite så jag kan lägga mer tid på att skriva och dela intressanta saker genom att bli medlem på min Patreon.

Glöm inte att också följa mig på Sociala medier. För närvarande är jag mest aktiv på Mastodon, Instagram. Facebook och Twitter.


Upptäck mer från Träningslära

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *