Det här är resultatet i en nypublicerad systematisk översiktsartikel och meta-analys där man tittat på effekterna av en diet med lågt GI eller lågt GL på blodtrycket. Man har alltså försökt att summera all forskning som finns just nu.

För att summera det väldigt kort så verkar effekten av en diet med lägre GI eller GL innebär en betydande minskning i blodtryck.

Det här är en genomgång av faktiska interventionsstudier så det är alltså inte bara ett försök att följa människor och sen titta på deras hälsa beroende på hur de äter utan man har istället faktiskt gjort förändringar i kosten och sen tittat på förändringar i hälsovärden.

Försökstiden på studierna som inkluderades var omkring 2-6 månader lång vilket innebär att det här sannolikt är ganska robusta resultat.

Ett ”problem” med den här studien är dock att när man har förändrat kosten hos folk så det ätit med lägre GI eller GL så har de också vanligen gått ner lite i vikt och en viktnedgång innebär nästan alltid lägre blodtryck i sig. Så det är ju svårt att säga exakt vad som ger vad här.

Dock är den praktiska informationen ändå den att för en person som äter ”som vanligt” och med det lagt på sig några onödiga kilon så kommer sannolikt en diet med lägre GI eller GL ge en förbättring i blodtrycket.

En kost med högt GI eller GL innebär vanligen att man äter mycket produkter baserat på mjöl och annan raffinerad stärkelse. Tänk korvbröd, pulvermos, bullar, pizza med mera.

Lågt GI innebär då istället mer linser, bönor, baljväxter, mindre raffinerat och lågt GL är vanligen även med en mindre mängd kolhydrater än vad de flesta äter idag.

Det finns även en hel del annat sen tidigare som också har pekat ut en diet med högt GI eller högt GL som dåligt för hälsan.

I fall du inte vet skillnaden mellan GI och GL så kan du läsa om det här

Om du vill veta hur man tolkar graferna som finns i bilden så kan du läsa om det här, Hur man tolkar en forest plot.

Och vill du läsa själva studien så hittar du den här:

Se inlägget på Instagram


Upptäck mer från Träningslära

Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *