Förra veckan var det en del rubriker med varningar om energidrycker. Orsaken till varningarna var ett inslag i norska TV2 där man granskade Nocco som tydligen är väldigt stort där.

Det var många saker som var udda med den granskningen och vi anmärker en hel del på flera saker i dagens avsnitt av Tyngre Rubriker så jag ska inte upprepa allt här.

En sak som jag däremot vill ta upp är mängden koffein i Nocco och de flesta andra energidrycker som riktar sig mot träningsvärlden.

TV2 gör en grej av att Nocco innehåller dubbelt så mycket koffein som en Red Bull och får det att låta som något negativt.

Om en energidryck verkligen ska göra någon nytta så är det dock en feature, någonting som gör Nocco och de andra energidryckerna som riktar sig till folk som tränar faktiskt användbara.

För om du ska få någon prestationshöjande effekt från koffein så behöver du ta det i en verksam dos. Den dos du får från en normal mängd kaffe eller en Red Bull är inte en verksam dos.

I bild 2 och 3 kan du se två nyligen publicerade översiktsartiklar kring koffein och konditionsträning respektive koffein och styrketräning. I bild 4 kan du se vilka doser som rekommenderas som verksam dos i dessa två.

Som du kan se behöver du få i dig en hel del koffein. Det är faktiskt så att en Nocco eller annan energidryck med högre mängd koffein ändå inte räcker till för de allra flesta. Man kan behöva dricka lite mer.

Däremot så blir det i alla fall lite mer realistiska mängder än om du ska försöka använda dig av kaffe eller Red Bull.

Själv kör jag vanligen någon typ av koffeinpiller och eventuellt en energidryck då jag kan tycka att det smakar ganska gott i vissa situationer.

Avslutningsvis så vill jag lägga till att det definitivt kan finnas problem med energidrycker. Många använder dem säkert på sätt som gör det sämre för dem istället för på ett sätt där de då och då kan höja prestationen något.

Koffein är en drog och man bör veta vad man håller på med om man stoppar i sig det!

Vi går igenom mycket av detta i dagens avsnitt, nr 108, av @tyngrerubriker. Så lyssna på det 👍

Se inlägget på Instagram


Upptäck mer från Träningslära

Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *