Jag har sett att sådana här jämförelse har blivit populära så jag gjorde en egen.

Det här är vad du hittar i de här bären om du bryter ned dem. Precis som alla snackar om att det finns vitaminer, socker, antioxidanter och fiber i bär så finns där en väldig massa annat med.

Det påverkar utseende, smak osv.

Du kan inte titta på ett livsmedels innehållsförteckning och tro att du får ut användbar information av att bara räkna antalet ord/rader eller antalet saker som du inte känner igen.

Lär dig vad sakerna betyder och att en innehållsförteckning skrivs med det som det finns mest av först i listan så kan du däremot få ut en hel del användbart.

Särskilt tillsammans med näringsvärdetabellen. Du kan tex då klura ut om socker och fet är huvudingredienser eller finns i minimala mängder.

Sen tycker jag att det är användbart att titta på det där och minska på mängden livsmedel som innehåller stora mängder med antingen rent fett, socker eller mjöl. Där de bidrar mycket med kalorierna helt enkelt.

Då får du bort den uppenbara skitmaten likt kakor, snacks, godis osv men där är även en del livsmedel som kan överraska en något skulle jag säga. Åt både det positiva och negativa hållet.

Jag ljuger när det är ekologiska vs något annat här. Detta är innehållet i själva bäret bara. Bilderna är ursprungligen skapade av James Kennedy. Du hittar ännu fler exempel på hans hemsida.

Se inlägget på Instagram


Upptäck mer från Träningslära

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *