

Reklam för skitmat riktad mot barn och ungdomar skrev jag ganska mycket om för några år sedan. Jag hade också med en hel del om i min bok Skitmat.
Sen dess har jag dock inte haft uppe det så ofta men det är lika problematiskt idag. Mycket möjligen värre.
De flesta länder har idag regler för reklam på tv som riktar sig mot barn och många kanaler och större mediehus har även egna riktlinjer som går längre än reglerna.
Tittar du tex på SVT barn så är det ganska tydligt att de försöker sig på någon form av motsatt effekt. Dvs man försöker marknadsföra hälsosam mat som god, spännande, kul med mera.
På sociala medier verkar det dock fortfarande vara illa åt det motsatta hållet. Det här är resultatet från en tysk studie där man analyserat videor med många visningar eller som trendande där det var minst en person under 13 år med i klippet som någon form av influenser.
Det man fann var att det mesta som promotades var uppenbar skitmat. Mer än 2/3 av det som visades var näringsfattig och energität mat. Bara en liten andel var bra mat och när den fanns med i bild framställdes den ofta negativt.
Att verkligen mäta hur stor effekt det här får på vad ungdomar äter är otroligt svårt. Men man vet att det påverkar åt ett negativt håll rent hälsomässigt och med tanke på att se utsätts för det mer så blir det troligen mer och mer negativ.
Hela studien hittar du här: Modern pied pipers: Child social media influencers and junk food on YouTube: A study from Germany