Jelly beans är verkligen inte nyttigt men de är bättre för att dämpa aptiten än läsk och andra söta drycker

Nästan varje gång jag delar någonting kring sockersötade drycker eller socker så får jag kommentarer om att jag säger emot mig själv hela tiden.

Jag kan förstå att det blir så eftersom den förklaringsmodell som jag utgår ifrån skiljer sig betydligt från den bild som de flesta har om kost och de olika delarna i den.

Det vanliga sättet som de flesta ser på kost är att det finns dåliga saker och bra saker och dessa delar har en väldigt stor påverkan på vår hälsa. Socker är tex någonting som många ser som dåligt oavsett vad, även frukt och bär kan till och med pekas ut som negativt pga den synen.

Det här synsättet är fel.

Det stora problemet är inte enskilda ingredienser utan hur olika livsmedel blir totalt sett. Deras förmåga att ge oss en belöning och få oss att äta för mycket vilket i sin tur ger de stora negativa hälsoeffekterna.

Normalt sett räknar vi människor varken hur många kalorier vi äter eller hur många vi gör av med. Vi håller vikten ändå då kroppen har ett inbyggt system för att lösa det till oss. Vår hunger anpassar sig efter vårt behov helt enkelt.

Viss mat med hög belöningsförmåga verkar dock rubba det systemet. Jag brukar kalla den värsta av den här typen av livsmedel för skitmat. Sen finns det tex skitmat helt utan socker och skitmat med massor av socker.

Olika livsmedel kan också vara olika bra trots att de verkar vara typ samma sak om du bara tittar på själva energin. Ett bra exempel här är sockersötad läsk vs lösgodis. De flesta likställer de här två. De ger ju faktiskt båda i princip bara en massa energi från socker utan någon näring.

Deras effekt på vårt inbyggda system för att hålla energibalans är dock annorlunda. Här är sockersötade drycker sämre. De rubbar vårt system på ett annat vis än tex godis. Faktum är att sockersötade drycker är den enda livsmedelskategori som vi har bevis på att det rubbar systemet hos människor.

Det är därför jag säger att sockersötad dryck är dåligt medan jag samtidigt säger att många går betydligt längre än det finns forskning för när de säger att socker i sig är det största, eller ibland enda, problemet i vår kost.

Det finns mer att säga, men jag får inte använda fler tecken här. Läs min bok!! ????

Se inlägget på Instagram


Upptäck mer från Träningslära

Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *