Snygg grafik från @kit.se som visar hur halveringstiden på koffein och tajming av koffeinintaget påverkar koffeinmängden i blodet när du går och lägger dig.

För er som dricker energidrycker så är koffeinmängden olika mellan olika burkar. Energidryckerna som mest riktar sig mot styrketräning/fitness likt Nocco och Celcius innehåller 180 mg/burk, dvs nästan det dubbla mot en kaffekopp.

De andra energidryckerna som oftast också säljs i mindre burkar innehåller vanligen 80 mg/burk, dvs aningen mindre än den mängden man använt för en kaffekopp här.

Som lite kuriosa kan nämnas att mängden koffein i en kaffekopp kan variera ganska mycket. Dels beroende på hur stor kaffekoppen/muggen är och dels beroende av hur kaffet är bryggt.

Hela artikeln om koffein hittar du med titeln ”Allt du behöver veta om koffein – vår mest älskade drog” på kits hemsida.

Artikeln är klart läsvärd. Notera dock att när de nämner effekterna från koffein i studier så är det egentligen studier på kaffe, och det är epidemiologi. Jag skulle gissa på att om det är en verklig effekt så är det troligen inte koffeinet i sig själv som inverkar. Så de där resultaten tror jag inte gäller för energidrycker.

OBS: KIT verkar har gjort fel i diagrammen och räknat med 9 timmars halveringstid. Principen med halveringstid och flera koppar är den samma med minskningen av koffein går aningen snabbare.

Se inlägget på Instagram


Upptäck mer från Träningslära

Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *