Ny medskribent på Träna Styrka

Marek Behrendt, ny skribent på tranastyrka
Marek Behrendt

Idag blir det lite trevliga nyheter. Från och med denna vecka kommer jag att ha en medskribent här på TranaStyrka.se. Den som kommer hjälpa mig med att producera bra och intressanta texter kring träning, kost och hälsa är Marek Behrendt.

Jag verkar i princip aldrig lära mig av mina misstag och precis som när jag startade upp Traningslara.se så har jag märkt det mesta blir bättre när man är fler som bidrar. Jag har även en hel del förändringar som väntar i höst och är osäker på om jag kommer ha lika mycket tid över för att skriva som jag normalt har. Så jag beslöt mig för att ta in någon som hjälper mig. Dels med att läsa igenom och korrigera mina egna texter. Det är väldigt lätt att bli hemmablind när man sitter och skriver och att man inte återger en rättvis bild utan istället försöker föra fram den bild som man vill tro är sann. Så min förhoppning är att Marek ska hjälpa mig att hålla mig lite mer grundad.

Det Marek också ska hjälpa till med är leverera innehåll för dig som läsare. Och det är därför jag valde att fråga Marek. Jag har bara träffat honom en gång i verkliga livet men de senaste åren har jag stött på honom flera gånger i diskussioner på nätet och vi har även haft ett antal mejlkonversationer där vi utbyt information. Jag vet att han är väldigt kompetent och framför allt så har han ett väldigt stort intresse för träning och kost.

Marek Behrendt har läst biomedicinprogrammet i Halmstad med inriktning Fysisk Träning. Just nu håller han på att läsa in en magister i samma program och i januari nästa år är han klar.

Så imorgon dyker Mareks första inlägg upp och efter det får vi ser vart det tar vägen.

5 thoughts on “Ny medskribent på Träna Styrka

  1. Kul!

    Kan ni inte skriva ett inlägg om plyometrisk träning förresten?

  2. Träning för friska kan du, många bra saker har du skrivit men sluta med att diskutera kost för feta och sjuka.
    Det kan vara så att tarmfloran orsakar fetma diabetes IBS med mera.

  3. Hej Mikael!

    Jag kan inte lova något, men är det någon specifik fråga du har angående den plyometriska träningen? Ska det vara i samband med träning för någon specifik idrott? Har du hört råd som motsäger varandra?

    Är det plyometrisk träning ur ett översiktligt perspektiv så känns det mer som något som Jacob kanske borde skriva om på träningslära istället, eftersom ämnet är ganska så brett.

    roffe:
    Träning för friska kan du, många bra saker har du skrivit men sluta med att diskutera kost för feta och sjuka.
    Det kan vara så att tarmfloran orsakar fetma diabetes IBS med mera.

    Jag antar att du syftar på Jacob här, men varför skulle det vara fel att lyfta fram vad forskningen säger om övervikt och diabetes? Och även om det är så att tarmfloran har en viktig roll i dessa sjukdomar/tillstånd så innebär det inte att forskningen är felaktig. Tvärt om så kan jag mycket väl tänka mig att de matvalen som leder till övervikt och diabetes även kan skada tarmfloran, så det kan vara svårt att säga vad som är hönan eller ägget där.

  4. Marek Behrendt:
    Hej Mikael!

    Jag kan inte lova något, men är det någon specifik fråga du har angående den plyometriska träningen? Ska det vara i samband med träning förnågon specifik idrott? Har du hört råd som motsäger varandra?

    Är det plyometrisk träning ur ett översiktligt perspektiv så känns det mer som något som Jacob kanske borde skriva om på träningslära istället, eftersom ämnet är ganska så brett.

    Min tanke var mer av den breda översikten. Fördelar, nackdelar risker osv. Har hört att det finns en del risker förknippat med just plyometrisk träning, så som skador. Men även att om det sköts rätt att det har många positiva effekter på både spänst, snabbhet, men även i övningar som knäböj.

    Välkommen hit Marek! Ska bli kul att läsa vad du skriver i vilket fall! =)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *